• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Yrla88

Tycker det är lite konstigt att folk verkar tycka att det är helt ok att göra sen abort p g a downs syndrom, många som gör det! ett foster med DS är väl lika mkt värt som ett friskt foster?

sen har jag funderat på en sak, exempel : Ett par väljer sen abort p g a dåliga resultat på rul, kanske p g a någon hjärnskada eller något annat mindre fel, kanske DS, dom vill helt enkelt inte ha ett handikappat barn.
    Men vi säger att allt ser bra ut på rul och så föds deras barn extremt för tidigt, vecka 23 t e x och dom får veta att det finns stora risker för handikapp om dom ska försöka rädda. Vad skulle dom välja?

• Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-05 19:49:00 följande:
    Du har bilden av att det bara är missbrukare och psykfall som beviljas abort om fostret är friskt. Så är det inte.
    Det är inte heller speciellt svårt att komma med diverse argument som att man blivit lämnad och mår psykiskt dåligt. Vilket såklart alla skulle göra om man blev lämnad under graviditeten. Mer än så behövs inte för att få det beviljat och kom inte och påstå annat när du inte vet!
    Ljuger man sig till en sen abort så tyder det i allra högsta grad på att man inte är psykiskt stabil och lämplig att bli förälder.
  • Kimpalicous

Tycker det är rent ut sagt mord. Förstär inte hur man kan göra abort så sent. Det är fruktansvärt!! Dock tycker jag inte heller det är okej att göra abort när hjärtat börjat slå..

• Anonym (uhm)
    Anonym (B) skrev 2016-12-05 19:30:52 följande:
    Du slår verkligen knut på dig själv i ditt försök att verka lite förmer än andra.

Att du skriver att du blir ledsen över att folk saknar empati är ju rätt skrattretande för någon som endast ser till statistik och vetenskap och inte visat en gnutta empati utan mest hånat de som diskuterat utifrån etiska aspekter.

Kan upplysa dig om att gränserna för sen abort diskuteras hela tiden i takt med att barn räddas allt tidigare så ditt översitteri mot oss som tagit upp diskussionen om att sänka gränsen något misslyckas.

Tycker du ska ta kontakt med socialstyrelsen och underrätta dom om att det är onödigt arbete att diskutera gränserna. För de borde ju lyssna på någon som sitter inne med alla svaren, eller hur?
    Har läst igenom alla inlägg. Varken BlairW eller någon annan har väl påstått att man inte ska diskutera om att sänka sen abort. Dom säger ju bara att just nu finns det inte bevis för att sänka gränsen för abort och flera gånger upprepade hon att hon VILL se mer forskning.
  • Anonym (uhm)
    Yrla88 skrev 2016-12-05 20:00:09 följande:

Tycker det är lite konstigt att folk verkar tycka att det är helt ok att göra sen abort p g a downs syndrom, många som gör det! ett foster med DS är väl lika mkt värt som ett friskt foster?

sen har jag funderat på en sak, exempel : Ett par väljer sen abort p g a dåliga resultat på rul, kanske p g a någon hjärnskada eller något annat mindre fel, kanske DS, dom vill helt enkelt inte ha ett handikappat barn.
    Men vi säger att allt ser bra ut på rul och så föds deras barn extremt för tidigt, vecka 23 t e x och dom får veta att det finns stora risker för handikapp om dom ska försöka rädda. Vad skulle dom välja?

Alltså... jag tror inte man har ett val där? Sjukvården måste väl iallafall försöka rädda barnet? Om inte så kan inte tänka mig föräldrar som är inställda på att få ett barn just då skulle tacka nej till räddningsförsök. Ända fram tills den stunden har ju dom förmodligen sett fram emot att bli föräldrar och tror det överväger risken för någon slgs skada just då
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 20:02:04 följande:

Ljuger man sig till en sen abort så tyder det i allra högsta grad på att man inte är psykiskt stabil och lämplig att bli förälder.

Oj, det var hårda ord från någon som hela tiden hävdat att kvinnan minsann inte ska behöva "lida" sig igenom en oönskad graviditet. Känns som du säger emot dig själv rätt rejält här.

Det är väl för övrigt inte att ljuga att säga att man mår mycket psykiskt dåligt om ens partner lämnat en under graviditeten.
  • Anonym (B)
    Kimpalicous skrev 2016-12-05 20:13:26 följande:

Tycker det är rent ut sagt mord. Förstär inte hur man kan göra abort så sent. Det är fruktansvärt!! Dock tycker jag inte heller det är okej att göra abort när hjärtat börjat slå..

Du är emot abort helt då antar jag eftersom hjärtat börjar slå i v 5-6?

Du ser inget olämpligt i detta?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-05 20:50:16 följande:
    Oj, det var hårda ord från någon som hela tiden hävdat att kvinnan minsann inte ska behöva "lida" sig igenom en oönskad graviditet. Känns som du säger emot dig själv rätt rejält här.

Det är väl för övrigt inte att ljuga att säga att man mår mycket psykiskt dåligt om ens partner lämnat en under graviditeten.
    Mår man psykiskt dåligt så är de ju ett skäl för att få beviljat en sen abort. Mår man psykiskt dåligt ska man självfallet inte tvingas genomgå en oönskad graviditet när det finns möjlighet till abort.
  • Anonym (uhm)
    Anonym (B) skrev 2016-12-05 20:50:16 följande:

Tror anonym syftar på att om man enligt er inte har en tillräckligt bra anledning för att bli beviljad en sen abort och man själv då ljuger ihop en historia för att få tillstånd, då är man nog såpass dåligt mående/psykiskt instabil av situationen att det i sig ändå borde ge en tillräckligt bra anledning för sen abort.
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (uhm) skrev 2016-12-05 20:28:15 följande:
    Alltså... jag tror inte man har ett val där? Sjukvården måste väl iallafall försöka rädda barnet? Om inte så kan inte tänka mig föräldrar som är inställda på att få ett barn just då skulle tacka nej till räddningsförsök. Ända fram tills den stunden har ju dom förmodligen sett fram emot att bli föräldrar och tror det överväger risken för någon slgs skada just då
    Läkarna räddar inte liv till varje pris längre. Tack och lov. Det var så på 70-80-talen varpå instutitionerna fylldes av vårdpaket ingen ville ha. För i den här debatten om skadade barn måste man inse EN sak: att DS är att betrakta som hyfsat friskt men att det de fakto finns de som inte vill, kan eller har förutsättningarna för att ta emot ett handikappat barn.
    Sen kan vi önska att samhället ser annorlunda ut, att det är mer tillåtande, men det är faktiskt en helt annan diskussion.

Ställs man inför den situationen som du beskriver, väger föräldrarnas resonemang in. Läkarna kan faktiskt rekommendera att inte fortsätta med livsuppehållande åtgärder men hävdar föräldrarna det motsatta följer läkarna det. MEN när situationen är mycket allvarlig följer många och långa diskussioner med många läkare därför att det är viktigt för vården att föräldrarna förstår vården och godkänner den oavsett om det blir vård eller icke-vård.

Svar på tråden Sen abort?