• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Liljekonvalj
    Anonym (uhm) skrev 2016-12-05 21:45:10 följande:
    Angående din punkt 1 så stämmer den inte. Efter vecka 22 får inga foster som anses livsdugliga aborteras. Om fostret har såpass allvarliga skador att det anses inte vara livsdugligt så kan man få tillstånd till en abort för att det skulle vara tortyr för en gravid (som uppenbarligen ville ha sitt barn eftersom hon inte gjorde abort) att behöva fortsätta hela graviditeten vetandes att hon bör på ett barn som kommer dö. Innebär också fler onödiga risker då en förlossning är mer riskfylld än en abort. Andra anledningen till abort efter v.22 är om mamman är i livshotande tillstånd av at fortsätta vara gravid. Men då brukar det inte riktigt ses som en abort utan en igångsatt förlossning eftersom målet är att rädda mamman men även barnet om det är möjligt. Ca 10 fall av "aborter" sker efter v.22. 9 av 10 gånger beror det på att fostret är inte livsdugligt och ca 1 av 10 gånger för att mamman riskerar att dö. 

Om du nu hörde om något fall i v.34 så kan du lugna dig med att det antagligen var en ren skär lögn. Om det var så att mamman var riktigt psykiskt instabil kan det säkert hända att de satte igång förlossningen, men i ett sådant läge gör man aldrig abort utan sätter igång förlossningen. Speciellt eftersom det inte är något fel på fostret och vid v.34 är det inte särskilt stor risk att barnet inte skulle överleva. 
    det är så enkelt som att läsa i lagtexten, det finns ingen maxgräns:

3 § Efter utgången av adertonde havandeskapsveckan får abort utföras endast om socialstyrelsen lämnar kvinnan tillstånd till åtgärden. Sådant tillstånd får lämnas endast om synnerliga skäl föreligger för aborten.

Tillstånd enligt första stycket får ej lämnas, om det finns anledning antaga att fostret är livsdugligt.

4 § Vägras abort i fall som avses i 1 §, skall frågan omedelbart underställas Socialstyrelsens prövning. Lag (1995:660).

Jag kan tyvärr inte uppge min källa, mer än att säga att den är säker. Och nej, barnet var inte missbildat eller mammans liv i fara. 

Men det spelar egentligen ingen roll. Abort i vecka 22 samtidigt som vi räddar barn i vecka 22 är inte okej det heller. Som så många här redan påpekat. 

• Anonym (Mo)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-05 22:56:19 följande:

3 § Efter utgången av adertonde havandeskapsveckan får abort utföras endast om socialstyrelsen lämnar kvinnan tillstånd till åtgärden. Sådant tillstånd får lämnas endast om synnerliga skäl föreligger för aborten.

Tillstånd enligt första stycket får ej lämnas, om det finns anledning antaga att fostret är livsdugligt.

4 § Vägras abort i fall som avses i 1 §, skall frågan omedelbart underställas Socialstyrelsens prövning. Lag (1995:660).

Jag kan tyvärr inte uppge min källa, mer än att säga att den är säker. Och nej, barnet var inte missbildat eller mammans liv i fara. 

Men det spelar egentligen ingen roll. Abort i vecka 22 samtidigt som vi räddar barn i vecka 22 är inte okej det heller. Som så många här redan påpekat. 

www.regeringen.se/contentassets/22f47f54bdc1451d8ad4d7c08e501de7/abort-i-sverige-del-2-kapitel-7-11

Antagligen behövs det inte nämnas att man ej får göra abort efter vecka 22 då det förmodligen inte kallas abort när man avsiktligen tar död på en juridisk person.... mord.
  • Anonym (anonym)

Fast det är ingen abort i vecka 34 utan en igångsatt förlossning och syftet är inte att avsluta fostrets liv utan att rädda mammans liv eller för att fostret är sjukt eller tillväxthämmat och behöver medicinskt tas om hand.
    För du vet väl att man när ett fosters tillväxt är för dåligt så brukar man se till att så snart det kan överleva utanför livmodern gör ett kejsarsnitt eftersom risken är stor att det annars blir ett dödfött barn?
    Det sker alltså ett ganska stort antal tidiga förlossningar varje år för att rädda liv och detta kan säkert de som jobbar med förlossning berätta mer om.
  • Anonym (anonym)

Spelar stor roll att påstå att en startad förlossning i vecka 34 är en abort eftersom syftet vid vecka 34 är helt på medicinska grunder för antingen fostret eller för mamman, syftet är alltså inte att avsluta en oönskad graviditet.
  • Anonym (fel)
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-05 13:40:12 följande:
    Vad ska man grunda lagar på om inte vetenskap? Etik och moral?
    Då ligger du rätt pissigt till därför att det är inte självklarhet att det är DIN etik, moral och livsåskådning som ska ligga till grund.

Som jag ser det handlar det i mångt och mycket om att välja det som orsakar så lite smärta som möjligt: antingen abort där man inte på något sätt kunnat visa att smärta förekommer eller ett liv som otroligt ofta innebär många och svåra plågor och inte bara för själva barnet utan det påverkar även föräldrar, syskon, far- och morföräldrar. Som tär otroligt mycket på samhällsresurser, dessutom i tider då vi inte ens har råd med de behövande samhället redan har!
    Väldigt många lagar grundas på etik, moral och livsåskådning. Arvslagstiftningen till exempel. Majoritetens livsåskådning ligger till grund. Även i frågor där det finns naturvetenskapliga fakta att ta hänsyn till, så väljer man ändå vilken fakta man baserar sin åsikt på. Man kan också välja att bortse från vetenskaplig fakta helt och hållet, som i mitt tidigare exempel om myndiga 18-åringar som man nu vet inte har en vuxen hjärna.

Vetenskap i abortfrågan och därav möjliga lagar:
    1) Början till ett nytt människoliv startar vid befruktningen --> All abort är förbjuden för att man inte får döda blivande människor.
    2) Innan vecka 12 är det vanligt med missfall --> Abort före vecka 12 är tillåten för att man ändå inte kan veta om fostret kommer att överleva eller inte.
    3) Efter vecka 22 kan fostret överleva utanför livmodern --> Abort tillåten fram till vecka 22 för att efter det finns en möjlighet att barnet kan överleva utanför livmodern.
    4) Innan barnet har fötts lever det inte ett självständigt liv och ingen människa har någon relation till fostret --> Abort är tillåten under hela graviditeten eftersom det finns effektiva metoder för avlivning som inte tillfogar fostret smärta.

Ingen lag baserar sig på vetenskap, utan på människors åsikter om hur man ska förhålla sig till vetenskaplig fakta.

Skuldbelägga kvinnor som väljer abort fick man inte göra. Men här ser vi i stället hur man skuldbelägger kvinnor som väljer att föda sitt barn trots att det sannolikt kommer att belasta samhället mera än vad Medelsvensson gör. Det var exakt det här jag avsåg i mitt förra inlägg, abort är inte längre enbart kvinnans val, utan det har börjat bli kvinnans skyldighet.
  • Anonym (fel)
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-05 07:07:25 följande:
    Jo, jag förstår att du tycker det. Men om man försöker dra paralleller mellan aborträtt, husbygge och grottornas tid och när man inte riktigt kan skilja på vad som är åsikter och fakta så förstår man kanske inte de sakargument som förs fram?
    Är det inte du som har svårt med detta? Hur foster reagerar eller inte reagerar är fakta, men huruvida det är etiskt rätt att döda foster eller inte, det är åsikter.

Och parallellen till husbygget förstod du inte heller? Inser du att vissa människor kan värdesätta något för vad det kommer att bli?
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 23:13:04 följande:

Spelar stor roll att påstå att en startad förlossning i vecka 34 är en abort eftersom syftet vid vecka 34 är helt på medicinska grunder för antingen fostret eller för mamman, syftet är alltså inte att avsluta en oönskad graviditet.

Du och flera innan dig säger samma sak. Samtidigt som jag står fast vid vad jag vet. Detta handlade inte om en startad förlossning, det var en abort av ett friskt barn. Tyvärr kan jag inte uppge min källa.

Men vi kan släppa detta nu. Det är ändå ointressant i sammanhanget.

Det intressanta är att aborter tillåts i samma vecka som vi kan rädda barn. Sena aborter tillåts även på så banala grunder som gomspalt (bara att googla på det så hittar du uttalanden från socialstyrelsen).

Men det mest intressanta är: när är man människa och får ett värde?
  • Anonym (H)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 00:32:31 följande:

Du och flera innan dig säger samma sak. Samtidigt som jag står fast vid vad jag vet. Detta handlade inte om en startad förlossning, det var en abort av ett friskt barn. Tyvärr kan jag inte uppge min källa.

Det intressanta är att aborter tillåts i samma vecka som vi kan rädda barn. Sena aborter tillåts även på så banala grunder som gomspalt (bara att googla på det så hittar du uttalanden från socialstyrelsen).

Du kan inte uppge källa för att det är ren bullshit och påhittat.

"Kan" och verkligen gör är två olika saker, dom flesta dör antingen vid födseln, strax efter eller senare efter ett kort "liv" i lidande

Just därför har många sjukhus som regel att inte försöka rädda barn innan v.24, för det går inte/är inte värt det
  • Anonym (trtr)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 00:32:31 följande:

Hur menar du att det är ointressant i sammanhanget? Det är ju ett lagbrott, och om du har någon som helst trovärdig bevisning borde du ju anmäla det. Speciellt för människor som vill ifrågasätta Sveriges nuvarande abortlag borde ju ett sånt fall vara superintressant att få upp på dagordningen.
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (uhm) skrev 2016-12-05 21:16:42 följande:
    Håller med dig fullständigt i allt här. Menade mer bara att min gissning (och det är absolut inget mer än en gissning) är att i just den situationen som föreslogs så vill nog föräldrarna försöka rädda om det går. Men det är inte ett dugg jämförbart med någon som bestämt sig för abort, så ser inte riktigt poängen med den personen förde in det i diskussionen
    Bra att du inte missförstod dig, att det blev så att jag svarade både dig och den du svarade.

Jag blir rätt irriterad över att man försöker göra abortfrågan till en fråga om DS eller inte, det har inte heller med saken att göra.

Svar på tråden Sen abort?