Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-05 13:40:12 följande:
Vad ska man grunda lagar på om inte vetenskap? Etik och moral?
Då ligger du rätt pissigt till därför att det är inte självklarhet att det är DIN etik, moral och livsåskådning som ska ligga till grund.
Som jag ser det handlar det i mångt och mycket om att välja det som orsakar så lite smärta som möjligt: antingen abort där man inte på något sätt kunnat visa att smärta förekommer eller ett liv som otroligt ofta innebär många och svåra plågor och inte bara för själva barnet utan det påverkar även föräldrar, syskon, far- och morföräldrar. Som
tär otroligt mycket på samhällsresurser, dessutom i tider då vi inte ens har råd med de behövande samhället redan har!
Väldigt många lagar grundas på etik, moral och livsåskådning. Arvslagstiftningen till exempel. Majoritetens livsåskådning ligger till grund. Även i frågor där det finns naturvetenskapliga fakta att ta hänsyn till, så väljer man ändå vilken fakta man baserar sin åsikt på. Man kan också välja att bortse från vetenskaplig fakta helt och hållet, som i mitt tidigare exempel om myndiga 18-åringar som man nu vet inte har en vuxen hjärna.
Vetenskap i abortfrågan och därav möjliga lagar:
1) Början till ett nytt människoliv startar vid befruktningen --> All abort är förbjuden för att man inte får döda blivande människor.
2) Innan vecka 12 är det vanligt med missfall --> Abort före vecka 12 är tillåten för att man ändå inte kan veta om fostret kommer att överleva eller inte.
3) Efter vecka 22 kan fostret överleva utanför livmodern --> Abort tillåten fram till vecka 22 för att efter det finns en möjlighet att barnet kan överleva utanför livmodern.
4) Innan barnet har fötts lever det inte ett självständigt liv och ingen människa har någon relation till fostret --> Abort är tillåten under hela graviditeten eftersom det finns effektiva metoder för avlivning som inte tillfogar fostret smärta.
Ingen lag baserar sig på vetenskap, utan på människors åsikter om hur man ska förhålla sig till vetenskaplig fakta.
Skuldbelägga kvinnor som väljer abort fick man inte göra. Men här ser vi i stället hur man skuldbelägger kvinnor som väljer att föda sitt barn trots att det sannolikt kommer att belasta samhället mera än vad Medelsvensson gör. Det var exakt det här jag avsåg i mitt förra inlägg, abort är inte längre enbart kvinnans val, utan det har börjat bli kvinnans skyldighet.