• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (fel) skrev 2016-12-06 00:28:26 följande:
    Är det inte du som har svårt med detta? Hur foster reagerar eller inte reagerar är fakta, men huruvida det är etiskt rätt att döda foster eller inte, det är åsikter.

Och parallellen till husbygget förstod du inte heller? Inser du att vissa människor kan värdesätta något för vad det kommer att bli?
    Du kommer ingenstans med ditt mästrande.
    Jag förstod husbygget men håller inte med helt enkelt. Det halvfärdiga huset har någon investerat i men har inget värde i sig utan tvärtom, det belastar omgivningen istället. Att dra paralleller med husbygge anser jag är smaklöst.

Och nej, jag har inte svårt att förstå men många bortser helt från fakta utan ser bara sin egen etik, egen moral.

• Anonym (B)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-05 22:25:49 följande:

Vid sena aborter ger man nån medel till barnet,så att den får svårt att andas och dör.Visst är det så?

Absolut inte!
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 00:32:31 följande:

Du och flera innan dig säger samma sak. Samtidigt som jag står fast vid vad jag vet. Detta handlade inte om en startad förlossning, det var en abort av ett friskt barn. Tyvärr kan jag inte uppge min källa.

Men vi kan släppa detta nu. Det är ändå ointressant i sammanhanget.

Det intressanta är att aborter tillåts i samma vecka som vi kan rädda barn. Sena aborter tillåts även på så banala grunder som gomspalt (bara att googla på det så hittar du uttalanden från socialstyrelsen).

Men det mest intressanta är: när är man människa och får ett värde?

Så du menar att man injicerade gift till ett friskt foster i v 34 och utförde en abort på det viset?

Du måste ha missuppfattat totalt. Att barnet föddes i v 34 var antagligen för att man vet att det har mycket goda chanser i den veckan och att man väntade med att SÄTTA igång förlossningen till dess. Det händer hela tiden.

Att man skulle göra som du påstår finns inte. I så fall har det begåtts ett allvarligt brott.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 00:32:31 följande:
    Du och flera innan dig säger samma sak. Samtidigt som jag står fast vid vad jag vet. Detta handlade inte om en startad förlossning, det var en abort av ett friskt barn. Tyvärr kan jag inte uppge min källa.

Men vi kan släppa detta nu. Det är ändå ointressant i sammanhanget.
    Det intressanta är att aborter tillåts i samma vecka som vi kan rädda barn. Sena aborter tillåts även på så banala grunder som gomspalt (bara att googla på det så hittar du uttalanden från socialstyrelsen).

Men det mest intressanta är: när är man människa och får ett värde?
    Det är väl klart att källan till påstående om att man aborterar foster i vecka 34 med lätthet skulle visas fram eftersom det är en handling som finns klart och tydligt dokumenterad på de klinik där detta hände och dessutom måste det finnas en anmälan till diverse instanser eftersom det bryter både mot lagen och etiska regler.
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 09:20:08 följande:

Det är väl klart att källan till påstående om att man aborterar foster i vecka 34 med lätthet skulle visas fram eftersom det är en handling som finns klart och tydligt dokumenterad på de klinik där detta hände och dessutom måste det finnas en anmälan till diverse instanser eftersom det bryter både mot lagen och etiska regler.

Abortregister är inte offentliga handlingar. Abort är snarare något man så mycket som möjligt försökt undangömda från allmänheten för det anses vara en så privat sak. Det är ju först nyligen man återupptagit att föra statistik över aborter i Sverige. Och de sena aborterna och dess veckogränser avgörs efter bedömning av socialstyrelsen. Och de har möjlighet att göra unika individuella bedömningar.

Låt mig förtydliga: i denna tråd är detta ointressant tycker jag, för det är inte det samtalet handlade om. Men självklart är denna mycket sena abort intressant i andra sammanhang och mycket rimligtvis bör det ha gjorts en anmälan. Varför jag sitter på denna informationen är för att jag har arbetat med opinionsbildning inom abortfrågan. Jag och mina kollegor fick veta om denna infon från personalen på sjukhuset där aborten utfördes. Men jag kan inte uppge mer än så.

Men kan vi inte återgå till kärnan i denna tråden istället?

När är man människa och när bör man tillskrivas människovärde?

Kommer vi från ett ofött barn eller har vi varit ett?

För om jag har varit ett så var jag i mitt väsen lika mycket där i min mammas mage som jag är här nu, eller som jag kommer vara när jag är gammal och mycket skör.

Och om det är, som några beskriver, mord att göra abort efter vecka 22 - vad händer i vecka 23? Flyttar själen in i bebisen just då och man anser att människoblivandet nått sin fullhet just då? Hjärta och hjärna börjar bli aktiva redan i vecka 5-6.

Livsduglighet är enligt mig ett mycket svagt argument i frågan då våra medicinska möjligheter bara utvecklas.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 09:50:44 följande:
    Abortregister är inte offentliga handlingar. Abort är snarare något man så mycket som möjligt försökt undangömda från allmänheten för det anses vara en så privat sak. Det är ju först nyligen man återupptagit att föra statistik över aborter i Sverige. Och de sena aborterna och dess veckogränser avgörs efter bedömning av socialstyrelsen. Och de har möjlighet att göra unika individuella bedömningar.

Låt mig förtydliga: i denna tråd är detta ointressant tycker jag, för det är inte det samtalet handlade om. Men självklart är denna mycket sena abort intressant i andra sammanhang och mycket rimligtvis bör det ha gjorts en anmälan. Varför jag sitter på denna informationen är för att jag har arbetat med opinionsbildning inom abortfrågan. Jag och mina kollegor fick veta om denna infon från personalen på sjukhuset där aborten utfördes. Men jag kan inte uppge mer än så.

För om jag har varit ett så var jag i mitt väsen lika mycket där i min mammas mage som jag är här nu, eller som jag kommer vara när jag är gammal och mycket skör.

Och om det är, som några beskriver, mord att göra abort efter vecka 22 - vad händer i vecka 23? Flyttar själen in i bebisen just då och man anser att människoblivandet nått sin fullhet just då? Hjärta och hjärna börjar bli aktiva redan i vecka 5-6.
    Livsduglighet är enligt mig ett mycket svagt argument i frågan då våra medicinska möjligheter bara utvecklas.
    Nu är det som tur är religiösa föreställningar som reglerar sjukvården så det spelar ingen som helst roll om somliga tror att embryon besitter själar. Tittar man på barnadödlighet och barnadråp så kan man se att detta korrelerar med aborträtten, där man tvingas föda oönskade barn vanvårdas och dödas fler födda barn än där man har stark aborträtt.
  • Liljekonvalj
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-06 06:47:22 följande:

Jag blir rätt irriterad över att man försöker göra abortfrågan till en fråga om DS eller inte, det har inte heller med saken att göra.

Håller med dig helt. Men om man är intresserad och funderar på hur det blir när man väntar ett barn med DS är denna en bra början att se på.

• Anonym (fjäriln)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:09:31 följande:
    Håller med dig helt. Men om man är intresserad och funderar på hur det blir när man väntar ett barn med DS är denna en bra början att se på.

" target="_blank">

Det finns mycket bra om DS men man måste acceptera att det finns de som inte vill ha ett barn med DS, kanske för att de själva inser sina egna begränsningar. Kanske bara för att de är inskränkta. Det spelar ingen som helst roll.

Abortfrågan är alldeles för viktig för att förenkla det till ett enda sorts kromosomfel helt enkelt!
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 10:05:11 följande:

Nu är det som tur är religiösa föreställningar som reglerar sjukvården så det spelar ingen som helst roll om somliga tror att embryon besitter själar. Tittar man på barnadödlighet och barnadråp så kan man se att detta korrelerar med aborträtten, där man tvingas föda oönskade barn vanvårdas och dödas fler födda barn än där man har stark aborträtt.

Jag har lite svårt att förstå ditt svar. För det måste ju ändå vara relevant att fundera över varför det är så upprörande att aborter skulle göras efter vecka 22.

Enligt ditt resonemang ovan kan man ju lika gärna tänka sig att tillåta abort fram till minuten innan förlossning?
  • Anonym (H)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 09:50:44 följande:

Lögnare.

Och du har uppenbarligen ingen medicinsk kunskap, koll på embryologi eller vetenskap/statistik.
Svar på tråden Sen abort?