Gena skrev 2016-12-06 10:26:05 följande:
Vad trött jag blir. Ingen har ens brytt sig om att svara på det jag skrev igår.
Jag har aldrig sett mig som en person som skulle genomgå en abort. Jag har alltid tänkt att om jag skulle bli gravid av misstag skulle jag fullfölja graviditeten. Men är det något jag är tacksam för och glad över idag, är det att jag aldrig var en sådan som uttalade mig tvärsäkert om andra människor, vars livssituation jag inte kunde sätta mig in i.
Idag är jag en av dem som genomgått en sen abort. Inte frivilligt, utan för att barnet inte skulle klara sig. Det var fruktansvärt, den absolut värsta upplevelse jag varit med om.
Att det skulle vara vanligt med sena aborter för att någon inte "känner för att bli mamma" ger jag inte fem öre för. Det är en jättejobbig upplevelse. Det är inte bara så att du sövs ner och sen vaknar du och fostret är borta. Nej, du måste föda fram fostret själv på sjukhus. Det gjorde jätteont och jag tappade massor av blod.
Ni som uttalar er så tvärsäkert om att ändra abortgränser och att abort är mord, hoppas att ni aldrig behöver hamna i den situationen jag var i. Jag skulle inte ens önska min värsta fiende att behöva gå igenom det jag gick igenom.
Ditt inlägg måste tyvärr försvunnit i mängden.
Jag beklagar det du fick gå igenom. Det är en sorg bara de som förlorat sitt barn kan förstå tror jag.
Sena aborter är aldrig ett lätt val, jag hoppas ingen påstått det. Tidiga aborter är sällan de ett lätt val heller.
Men det jag personligen motsätter mig är socialstyrelsens släpphänta bedömning vid senare aborter. Om ett barn lider av akarni eller hjärtfel stämmer det att det mest humana kan vara att avsluta graviditeten, både för kvinna och barn. Men när föräldrar ansöker om sen abort då barnet har ex gomspalt och får det beviljat är något på tok.
Eller när den naturliga responsen från läkaren är "när ska vi boka tid för abort" då man upptäkt att barnet eventuellt kan ha Down syndrom.
Man kan inte dra generella slutsatser för alla. Statistiken visar en sak men i de unika fallen måste man alltid möta med ödmjukhet.
Om du vågar bli gravid igen önskar jag dig all vällycka och hälsa.