• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Liljekonvalj
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 10:40:00 följande:

Sjukvård bygger inte på religiösa föreställningar om själar hos foster.

Abort efter vecka 22 görs inte eftersom då är fostret så utvecklat att det är förenligt med självständigt liv utanför livmodern. 

Man kan inte göra en abort efter ett visst antal veckor eftersom det då inte längre är en abort utan förlossning i förtid, förlossningar i förtid startas varje vecka i Sverige, det sker i vecka 29 precis som det sker i vecka 34.

Ja, fast det är ju det jag menar med att begreppet livsduglighet inte håller. För ett barn som föds i vecka 22 kan inte klara sig själv utanför livmodern. Det barnet är beroende av att sjukvården hjälper den att andas osv. Det är alltså inte att bara föda ett barn i vecka 22, börja amma och sen åka hem som alla andra som gått 40 veckor.

Hur ska vi göra med abortgränsen när vi kan rädda barn så tidigt som i vecka 20? Ska vi undvika att rädda dessa barn i respekt till aborterna eller ska tvingas sänka gränsen?

Svara gärna på denna frågan:

Är människovärdet kopplat till utvecklingsnivå?
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:45:05 följande:

Ja, fast det är ju det jag menar med att begreppet livsduglighet inte håller. För ett barn som föds i vecka 22 kan inte klara sig själv utanför livmodern. Det barnet är beroende av att sjukvården hjälper den att andas osv. Det är alltså inte att bara föda ett barn i vecka 22, börja amma och sen åka hem som alla andra som gått 40 veckor.

Hur ska vi göra med abortgränsen när vi kan rädda barn så tidigt som i vecka 20? Ska vi undvika att rädda dessa barn i respekt till aborterna eller ska tvingas sänka gränsen?

Att kunna rädda barn i v 20 kommer inte bli verklighet då det är omöjligt att dels förlösa, dels vårda ett så litet barn utan att det får omfattande hjärnblödningar och andra svåra skador.
  • Anonym (fjäriln)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:40:33 följande:
    Tack för vårt samtal, jätte intressant tycker jag. Tror du att en del känner skuld rent av bara för att de inte mår dåligt efter en abort?
    Enligt den forskning jag läst så mår 20% kroniskt dåligt över en utförd abort i 5 år eller mer. Men det innebär att 80% troligtvis inte bär på samma långtgående depression.

Berätta gärna mer varför du föredrar abort framför adoption :)
    Tack själv! Jag uppskattar alltid att diskutera med de som tycker annorlunda än mig eftersom det ger nya reflektioner!

Jag vet att en del känner skuld eftersom de inte mår dåligt. Nu har jag inget brett statistiskt underlag eftersom jag inte är tillräckligt nyfiken för att gräva i statistik utan det är vad som framkommit i samtal med bekanta, vänner osv. Problemet är att det är ett så svårt ämne att prata om men när man väl börjat framkommer det att många är rädda för att bli stämplade som lösfotade. Mår de sen inte dåligt så är rädslan stor att de ska bli stämplade även som empatibefriade.  För att man förutsätts må dåligt.
    Av alla jag diskuterat med är det bara en som mår dåligt, resten, ett 20-tal, gör det inte.
    Men som sagt, man kan inte dra några slutsatser av det utan det är bara mina egna erfarenheter.

Jag känner några adopterade och har sett att det inte är så enkelt som många verkar tro. "Varför övergav mamma mig" har präglat deras uppväxt. TROTS att de hamnat i bra, kärleksfulla hem så finns hela tiden den känslan. Dels har jag även läst en del om adoptioner, att dessa barn är överrepresenterade när det gäller tex självmord. Min egna slutsats är att det mycket ofta är en psykisk belastning för barnet att genomgå en adoption och att den belastningen är något som kvarstår hela livet.
    Men sen tror jag inte att man ska inbilla sig att det är en dans på rosor för de föräldrar som adopterar bort sitt barn utan att det även där är ett livslångt trauma.

Min poäng är eg att man inte ska tro att adoption är ett enklare alternativ än en sen abort. För hur ska man i så fall definiera vad som är svårt? Antal drabbade individer? Hur många år någon mår dåligt? Vem mår då, statistiskt sett, sämst? Jag hoppas du förstår tankegången här för jag har lite svårt att sätta ord på det.

• Anonym (H)

Ett foster innan v.22 kan inte räddas ens med maskiner och sjukvård, om du var medicinskt kunnig så skulle du vetat varför.

Begränsningen för när de är möjligt att hålla ett foster levande utanför livmodern, och få det att utvecklas, är i nu läget väldigt strikt, återigen är man något medicinskt kunnig och kan embryologi så vet man varför

När man kan rädda foster innan v.22 så innebär de att man kan rädda foster/embryon i v.4-17 också, då enbart en komplett konstgjord livmoder kan göra det
  • Anonym (anonym)

Människovärdet hos foster som inte är tillräckligt stor för att klara sig utanför livmodern bestäms av kvinnan som bär fostret. 
  • Liljekonvalj
    Anonym (B) skrev 2016-12-06 10:54:58 följande:

Att kunna rädda barn i v 20 kommer inte bli verklighet då det är omöjligt att dels förlösa, dels vårda ett så litet barn utan att det får omfattande hjärnblödningar och andra svåra skador.

Vi får väl se. Många trodde nog på första halvan av 1900talet att det skulle vara omöjligt att rädda barn i vecka 22. Men här är vi nu idag.

Men svara gärna på frågan, är människovärdet kopplat till utvecklingsnivå?
  • Anonym (anonym)

När vi räddat alla redan födda barn som dör under umbäranden runt om i världen kan vi börja prata om när foster har människovärde.
  • Anonym (fjäriln)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:40:33 följande:
    Berätta gärna mer varför du föredrar abort framför adoption :)
    Jag vill bara förtydliga att jag personligen inte föredrar det ena framför det andra. Jag är fullt övertygad om att människor kan fatta det beslut som passar dem bäst i den situation de själva är i.

Jag tycker bara inte att man ska tro att adoption är ett bra alternativ till abort. Det är ett alternativ. Punkt. När man pratar om adoptioner i samband med abort glömmer man oftast bort  att adoptioner kan medföra livslånga trauman för rätt många inblandade.

• Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:59:38 följande:

Vi får väl se. Många trodde nog på första halvan av 1900talet att det skulle vara omöjligt att rädda barn i vecka 22. Men här är vi nu idag.

Det är extremt stor skillnad på ett foster i v 20 och ett i 22+. Har du hållt ett foster i v 20 någon gång? Då vet du hur lätt det är att det "går sönder".
  • Anonym (H)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:59:38 följande:

Och hur många dör vid förlossningen eller strax efter? Hur länge lever dom annars? Vilken livskvalite? Vilket lidande?
Svar på tråden Sen abort?