• Anonym (Kalla fötter)

    När maken inte är pappan

    För att göra en lång historia kort, min man och jag försökte länge få barn utan resultat. Jag kände på mig att felet låg hos min man, jag kände mig fertil och och gjorde en abort i ungdomen. Maken är den sorglösa typen, blir det barn så blir det, annars går det bra utan. Någon utredning var han inte intresserad av. Medan barn har blivit allt viktigare för mig allt eftersom åren gått. Så jag tog saken i egna händer och lät en annan man "betäcka" mig, med resultat att jag genast blev gravid. Min man vet inget. Vår underbara dotter föddes i augusti och jag såg henne i första hand som "min" dotter, men maken har blivit en mer närvarande och engagerad pappa än jag väntade mig. Hon är hans ögonsten.

    Nu är jag föräldraledig, har tid att tänka och samvetet har hunnit ifatt mig. Jag tänker inte berätta sanningen och är inställd på att leva med en lögn restan av livet. Men jag undrar, finns det några andra i samma situation vars barn har fel fäder och där maken/sambon inget vet? Hur fungerar det att leva med den vetskapen? Letar ni i hemlighet efter tecken från den andre, i utseende eller beteende? Är ni rädda för att bli avslöjade? Tänker ni berätta för barnet när hen blir vuxen eller skriva ner något i "öppnas efter min död"?
    Påhopp tillför inget, jag är väl medveten om vilket gigantiskt svek jag utsatt min älskade man för.
  • Svar på tråden När maken inte är pappan
  • Anonym (Hm)

    Sorgligt för din sambo och barnet. Jag tror på karma.

  • taquine

    Du lät en annan betäcka dig?Typ avelsko?  Jag tycker det är fruktansvärt att göra som du gjort. .Tänker inte skriva mer , men tror också på karma ...


    Goodness me
  • Anonym (Du är så körd)

    Oj då! Du glömde nämna att du även svek mannen som är den RIKTIGA pappan! Du vill inte ha några påhopp. Men vet du vad? Du förtjänar inget annat! Karma!

  • Cecese

    Det är inte bara din man du svikit. Du sviker även barnet och den biologiska pappan. Jag växte upp så och var 10 år när jag fick veta att min pappa inte är min biologiska pappa. Jag kommer aldrig att förlåta min mamma för det sveket och att hon höll det hemligt tills jag var så gammal. Jag kommer aldrig att förlåta henne för att jag aldrig fick chansen att veta vem min biologiska pappa är eller chansen att lära känna honom. 

  • Anonym (Du är så körd)
    Cecese skrev 2016-12-13 18:16:44 följande:

    Det är inte bara din man du svikit. Du sviker även barnet och den biologiska pappan. Jag växte upp så och var 10 år när jag fick veta att min pappa inte är min biologiska pappa. Jag kommer aldrig att förlåta min mamma för det sveket och att hon höll det hemligt tills jag var så gammal. Jag kommer aldrig att förlåta henne för att jag aldrig fick chansen att veta vem min biologiska pappa är eller chansen att lära känna honom. 


    Så tragiskt! Det borde lagstadgas att alla nyfödda ska DNA-testas för att fastslå faderskap istället för att bara lita på moderns ord. Herregud, hur kan man göra så mot sitt barn?
  • Anonym (hm 2)

    Usch så gör man inte...sen ordet betäcka får mig närmast att tänka på ett djur inte människor

  • Cecese
    Anonym (Du är så körd) skrev 2016-12-13 18:23:24 följande:
    Så tragiskt! Det borde lagstadgas att alla nyfödda ska DNA-testas för att fastslå faderskap istället för att bara lita på moderns ord. Herregud, hur kan man göra så mot sitt barn?
    Mamma hade säkert fortsatt ljuga hela livet om hon kunnat. Nu var pappa på långfart när hon blev gravid och därför visste han och alla andra att han inte kunde vara pappa till mej. Pappa är jag inte arg på fast det var han som berättade. Min mamma förlåter jag aldrig och hon kan sitta ensam i sin lägenhet och ruttna (hon har gjort fler fel än bara det här). Bra början på ett föräldraskap, ljuger för sitt barn från dag 1. 
  • elyse

    Antar att ni haft "tur" med blodgrupp på dottern. Det kan ju lätt avslöjas där annars.

    Vad gör du om ni pratar om syskon? Ska du leta upp samma man igen då?

  • Guldåder

    Du sviker ditt barn genom att ljuga. Sanningen har en tendens att komma fram. Rädda din och barnets relation innan det är för sent.

  • Anonym (Du är så körd)
    Cecese skrev 2016-12-13 18:31:23 följande:

    Mamma hade säkert fortsatt ljuga hela livet om hon kunnat. Nu var pappa på långfart när hon blev gravid och därför visste han och alla andra att han inte kunde vara pappa till mej. Pappa är jag inte arg på fast det var han som berättade. Min mamma förlåter jag aldrig och hon kan sitta ensam i sin lägenhet och ruttna (hon har gjort fler fel än bara det här). Bra början på ett föräldraskap, ljuger för sitt barn från dag 1. 


    Jag förstår dig fullständigt. Vilket fruktansvärt svek mot alla inblandade och särskilt mot dig. Det är en mänsklig rättighet att få veta vilka som är ens biologiska föräldrar.
Svar på tråden När maken inte är pappan