• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Guden Tor
    Glinda från Oz skrev 2017-05-15 22:36:42 följande:

Och lagen har inte med det att göra heller, det är en definitionsfråga och folk blir vuxna vid olika åldrar, själv var jag vuxen då jag var 16 år.

Haha. Knappast. Vuxen är man enligt lag då man blir 18 år. En 16 åring är inte ens myndig. En 16 åring är ett barn, så det kvittar när du tycker att man blir vuxen.
  • Anonym (!!!)

Och lagen har inte med det att göra heller, det är en definitionsfråga och folk blir vuxna vid olika åldrar, själv var jag vuxen då jag var 16 år.

Men vad är det du inte fattar? Lagen har visst att göra med när man blir vuxen. Vad folk sedan tycker är en annan sak, men det är lagen som gäller. En 10 åring kan tycka att den är vuxen, men i lagens mening är den barn fram till 18 års ålder. Så nej, du var inte vuxen när du var 16 år. Oavsett vad du själv tycker.
  • Katten Lilla

Du har rätt i att det är en definitionsfråga, när det inte gäller lagen. Lagligt sätt så är alla under 18 år barn/ungdomar. Enligt lagen så är man myndig och vuxen vid 18 år.

Det spelar liksom ingen roll att du själv tycker att du blev vuxen när du var 16 år. Tror knappast att de hade lyssnat på dig om du gick till krogen och ba "Jag är 16 år men jag tycker att jag är vuxen ändå så jag borde få komma in." Njae.

You get my point?

Sedan så anser jag att man blir vuxen kring 25 års åldern när hjärnan är färdigutvecklad. En 16 åring är absolut inte vuxen, bara ett barn.
  • Johan75
    Guden Tor skrev 2017-05-16 00:39:44 följande:
    Haha. Knappast. Vuxen är man enligt lag då man blir 18 år. En 16 åring är inte ens myndig. En 16 åring är ett barn, så det kvittar när du tycker att man blir vuxen.
    Är det då mer ok ifall de åker till Vietnam? Där blir man myndig vid 16 års ålder. 
    Behold, i come as a thief.
  • Guden Tor
    Johan75 skrev 2017-05-16 07:27:34 följande:

Är det då mer ok ifall de åker till Vietnam? Där blir man myndig vid 16 års ålder. 

Vad som gäller i Vietnam är en sak, vad som gäller i Sverige är en annan.
  • modsey

Nu finns det ju ingen lag som hindrar att 17 åringar reser själva....

• micromat

Underbart med curlade barn och oroliga föräldrar.

Din son är vuxen, hans flickvän är nästintill vuxen. Jag tror garanterat att dom klarar att åka på semester. Vad är den magiska gränsen på några månader? Jag menar hon är 17 nu, vad händer magiskt när man fyller 18 som gör att man skulle klara sig bättre? Inte ett smack.

Vad gäller att hitta osv så är det precis samma sak om man åker till en helt ny stad. Man hittar inte då heller men man tar sig fram ändå.

Chilla lite och låt dom få en härlig semester.

• molly50
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-15 12:38:25 följande:
    Ja, men åldersskillnaden är en annan sak och det var det vi diskuterade nu.
    Ja,och det är det jag inte förstår vad det har med trådämnet att göra.
    Carpe Diem
  • Glinda från Oz
    Guden Tor skrev 2017-05-16 00:39:44 följande:

Myndig är ju bara att du får göra vissa saker, man får inte göra allt vid 18 år heller, man får inte handla på systemet, adoptera eller inseminera inom vården, det finns fler saker som man inte får göra eller som är betydligt svårare. Så handlar vuxen bara om lagar är man inte vuxen förrän man är 25 år.

Jag tycker vuxen handlar om mognad, och tar man hand om ett barn själv, bor själv, gör allt som kommer med ett hushåll och såvidare kan man inte kallas för ett barn.
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 00:43:03 följande:

Men vad är det du inte fattar? Lagen har visst att göra med när man blir vuxen. Vad folk sedan tycker är en annan sak, men det är lagen som gäller. En 10 åring kan tycka att den är vuxen, men i lagens mening är den barn fram till 18 års ålder. Så nej, du var inte vuxen när du var 16 år. Oavsett vad du själv tycker.

Fattar du verkligen inte att andra kanske inte tycker precis som dig? Lagen säger ingenting om när man blir vuxen, det står inte vuxen i lagtexten utan myndig som är en helt annan sak. Man får inte göra allt då man är 18 år heller, man får inte handla på systemet, adoptera internationellt eller inseminera, så ser vi till lagen är man vuxen då man är 25 år för då får man göra allt.
    Katten Lilla skrev 2017-05-16 00:48:26 följande:

Du har rätt i att det är en definitionsfråga, när det inte gäller lagen. Lagligt sätt så är alla under 18 år barn/ungdomar. Enligt lagen så är man myndig och vuxen vid 18 år.

Det spelar liksom ingen roll att du själv tycker att du blev vuxen när du var 16 år. Tror knappast att de hade lyssnat på dig om du gick till krogen och ba "Jag är 16 år men jag tycker att jag är vuxen ändå så jag borde få komma in." Njae.

You get my point?

Sedan så anser jag att man blir vuxen kring 25 års åldern när hjärnan är färdigutvecklad. En 16 åring är absolut inte vuxen, bara ett barn.

Källa på att det står vuxen i lagtexten tack. Och då menar jag att ordet vuxen ska stå, inte ordet myndig som är en annan sak. Man får inte göra allt vid 18 års ålder så ser man bara till saker man får göra är man vuxen då man är 25 år, då finns inga åldersgränser som stoppar längre.

Lyssnade de på dig då du gick på systemet som 18 åring och du hävdade att du var vuxen och ville handla? You get my point?
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands