• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • sebbe420

På vilket sätt har killen ansvar för tjejen bara för att hon är omyndig? Är det verkligen så? Han är ju inte hennes äldre bror eller pappa. Tänk om hon gör slut under resan och drar iväg med några nya polare hon träffat, vad ska killen göra åt det då?

Inte för att jag tror att något sånt skulle hända. Släpp iväg ungdomarna och önska dom en trevlig resa. Allt går säkert jättebra. :)

• neverpreggo

Alltså vaddå hittar? De ska väl inte till samma ställe som ni var och det är bara att fråga/använda karta/etc som i Sverige. Flickan umgås antagligen med äldre eftersom din son är äldre så hon har troligtvis mognat lite extra av det.

• Miss Skywalker
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 20:15:49 följande:
    Men är DU efterbliven? Jag krav att han har bara varit utomlands 1 gång så han kanske inte vet så bra hur man hittar.
    Eftersom du tror att din egen son på 20 år inte kan "hitta" så antar jag att han lider av någon slags utvecklingsstörning. En normalbegåvad 20-åring är inte helt bortkommen även om han aldrig varit utomlands. Eller idiotförklarar du din egen vuxna son?
  • Guden Tor
    sebbe420 skrev 2017-05-14 23:16:32 följande:

På vilket sätt har killen ansvar för tjejen bara för att hon är omyndig? Är det verkligen så? Han är ju inte hennes äldre bror eller pappa. Tänk om hon gör slut under resan och drar iväg med några nya polare hon träffat, vad ska killen göra åt det då?

Inte för att jag tror att något sånt skulle hända. Släpp iväg ungdomarna och önska dom en trevlig resa. Allt går säkert jättebra. :)

Något lagligt ansvar vet jag väl inte om han har? Men i och med att han är den enda vuxna personen och hon räknas som barn så blir det ju att han har något slags ansvar? Jag menar, hon hade väl inte ens kunnat bo på hotellrummet om inte han hade varit där. På de flesta ställen måste man vara 18 år om man ska bo där. Intyg kan vissa ta emot. Annars får man bo i vuxens sällskap om man är mindreårig.
  • Anonym (åka)
    Guden Tor skrev 2017-05-14 23:14:49 följande:
    Jag har varit mycket utomlands till väldigt många länder. Jag var utomlands 2 gånger med mina kompisars innan jag fyllde 18 år. Första gången var jag 16 år och då for vi till Turkiet. Andra gången var jag 17 år och då blev det Cypern. Sedan har jag varit utomlands mycket och till många olika länder därefter. Har bland annat varit till: Egypten, USA och Bulgarien. Har även varit till Kroatien 1 gång och jag har sett hur ungdomar har betett sig och jag har till och med sett när vissa råkat illa ut. Inte just på Kroatien men på andra ställen.

En av mina kompisar lät sin 16 åriga dotter åka utomlands med kompisarna + pojkvännen förra året. De for till Spanien och allt gick bra för dem.

Min syster lät sin 17 åriga dotter fara utomlands en gång med pojkvännen och hans 2 kompisar. Vad jag fick höra så var det väldigt mycket bråk under resans gång och pojkvännens kompisar hamnade i slagsmål vid upprepade tillfällen, så resan var väl ganska ovärd om man säger så.
    Jag väntade mig inte det eftersom du så bergfast inte skulle låta eget barn resa innan 18 års ålder. Var det fel av dina föräldrar att släppa iväg dig? Är dina barn mindre kompetenta än du var?
  • sebbe420
    Guden Tor skrev 2017-05-14 23:14:49 följande:
    Jag har varit mycket utomlands till väldigt många länder. Jag var utomlands 2 gånger med mina kompisars innan jag fyllde 18 år. Första gången var jag 16 år och då for vi till Turkiet. Andra gången var jag 17 år och då blev det Cypern. Sedan har jag varit utomlands mycket och till många olika länder därefter. Har bland annat varit till: Egypten, USA och Bulgarien. Har även varit till Kroatien 1 gång och jag har sett hur ungdomar har betett sig och jag har till och med sett när vissa råkat illa ut. Inte just på Kroatien men på andra ställen.

En av mina kompisar lät sin 16 åriga dotter åka utomlands med kompisarna + pojkvännen förra året. De for till Spanien och allt gick bra för dem.

Min syster lät sin 17 åriga dotter fara utomlands en gång med pojkvännen och hans 2 kompisar. Vad jag fick höra så var det väldigt mycket bråk under resans gång och pojkvännens kompisar hamnade i slagsmål vid upprepade tillfällen, så resan var väl ganska ovärd om man säger så.
    Så du fick åka två gånger med kompisar innan du var 18. Men dina egna barn skulle absolut inte få? :)
  • Anonym (!!!)

Nej nej nej, de gör helt fel som låter 17 åringen resa iväg själv!!

Min väninnas dotter blev våldtagen under en resa i utlandet. Jag skulle ALDRIG släppa någon av mina minderåriga.

• Guden Tor
    Anonym (åka) skrev 2017-05-14 23:19:48 följande:

Jag väntade mig inte det eftersom du så bergfast inte skulle låta eget barn resa innan 18 års ålder. Var det fel av dina föräldrar att släppa iväg dig? Är dina barn mindre kompetenta än du var?

Ja, det var helt fel av mina föräldrar att släppa iväg mig. De brydde sig inte om mig särskilt mycket så jag var inte så förvånad, faktiskt. Dock så bryr jag mig om mina barn.
  • Guden Tor
    sebbe420 skrev 2017-05-14 23:21:58 följande:

Så du fick åka två gånger med kompisar innan du var 18. Men dina egna barn skulle absolut inte få? :)

Precis. :)
  • Anonym (!!!)
    sebbe420 skrev 2017-05-14 23:21:58 följande:

Märkligt resonemang du har.

Mina föräldrar köpte ut cigg åt mig när jag var 17 år. Då blev man väl glad, men nu, när man är vuxen, inser man hur jävla fel det var! Och inte fan kommer jag då köpa ut cigg till mina 17 åriga barn bara för att mina föräldrar gjorde det.
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands