• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • sebbe420
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-14 23:26:48 följande:
    Märkligt resonemang du har.

Mina föräldrar köpte ut cigg åt mig när jag var 17 år. Då blev man väl glad, men nu, när man är vuxen, inser man hur jävla fel det var! Och inte fan kommer jag då köpa ut cigg till mina 17 åriga barn bara för att mina föräldrar gjorde det.
    Nej jag kan inte hålla med om att det är ett märkligt resonemang att låta sina egna barn göra det man själv gjorde. Helt okej om man inte gör det också, som Guden Tor, men att det skulle vara märkligt att göra lika det tycker jag inte.
  • sebbe420

Sen handlade ju detta om något så trevligt som att åka på en resa, inte om att köpa ut....

• huskur

Nu har jag läst hela tråden och inte hittat ett enda inlägg från någon förälder som skriver hur det gick när det omyndiga barnet släpptes iväg utomlands. 

• Anonym (åka)
    Guden Tor skrev 2017-05-14 23:23:47 följande:

Ja, det var helt fel av mina föräldrar att släppa iväg mig. De brydde sig inte om mig särskilt mycket så jag var inte så förvånad, faktiskt. Dock så bryr jag mig om mina barn.

Ok. Vi har olika erfarenhet. Mina föräldrar gjorde rätt som lät mig åka och jag kommer släppa iväg mina barn. Jag älskar mina barn och vill deras bästa. Vi har alla olika tankar kring vad som är bäst. För mig är det utveckling att resa och hämmande att förbjuda, en det beror väl på tidigare upplevelser.
  • Anonym (åka)
    huskur skrev 2017-05-14 23:40:04 följande:

Nu har jag läst hela tråden och inte hittat ett enda inlägg från någon förälder som skriver hur det gick när det omyndiga barnet släpptes iväg utomlands. 

Vi är dock flera som rest iväg som omyndiga, som skrivit i tråden.
  • huskur
    Anonym (åka) skrev 2017-05-14 23:41:47 följande:
    Vi är dock flera som rest iväg som omyndiga, som skrivit i tråden.
    Det är det jag noterar. Var är alla föräldrars berättelser? 
  • Anonym (Alice)

Låt honom åka! Hjälp istället med att ge tips och idéer på hur man klarar sig bra utomlands. Kanske skriv ut en lista på nummer för att spärra bankkort etc om han blir bestulen, nödnummer etc.

Klart att föräldrar blir oroliga när deras barn reser. Mina föräldrar har ibland ringt mina vänner om jag missat att svara när jag varit utomlands, även om det varit mitt på dagen.

Det bästa du kan göra är att hjälpa honom så mycket som möjligt, så kommer det nog gå bra.

• Kirenaj68
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 20:10:40 följande:
    Jag har nog förstått det.
    Uppenbarligen inte.
  • Kirenaj68
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 20:15:49 följande:
    Men är DU efterbliven? Jag krav att han har bara varit utomlands 1 gång så han kanske inte vet så bra hur man hittar.
    Varför skulle inte han kunna hitta? Ska de ut i Saharaöknen?
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands