• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Johan75
    Guden Tor skrev 2017-05-16 07:53:01 följande:
    Vad som gäller i Vietnam är en sak, vad som gäller i Sverige är en annan.
    Ja, fast ifall de skulle välja Vietnam så är det ju där de kommer vara. 

Min poäng är att myndighetsålder är irrelevant då den inte har med resor att göra. Huruvida en 17-åring är mogen för att resa utomlands med sin pojkvän är nog en bedömning som föräldrarna gör bättre än ett fast datum. 
    Behold, i come as a thief.
  • Guden Tor
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 09:45:26 följande:

Myndig är ju bara att du får göra vissa saker, man får inte göra allt vid 18 år heller, man får inte handla på systemet, adoptera eller inseminera inom vården, det finns fler saker som man inte får göra eller som är betydligt svårare. Så handlar vuxen bara om lagar är man inte vuxen förrän man är 25 år.

Jag tycker vuxen handlar om mognad, och tar man hand om ett barn själv, bor själv, gör allt som kommer med ett hushåll och såvidare kan man inte kallas för ett barn.

Vad du tycker är forfarande irrelevant. Alla under 18 år är barn. Vet du verkligen inte det?
  • Anonym (!!!)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 09:52:01 följande:

Fattar du verkligen inte att andra kanske inte tycker precis som dig? Lagen säger ingenting om när man blir vuxen, det står inte vuxen i lagtexten utan myndig som är en helt annan sak. Man får inte göra allt då man är 18 år heller, man får inte handla på systemet, adoptera internationellt eller inseminera, så ser vi till lagen är man vuxen då man är 25 år för då får man göra allt.Källa på att det står vuxen i lagtexten tack. Och då menar jag att ordet vuxen ska stå, inte ordet myndig som är en annan sak. Man får inte göra allt vid 18 års ålder så ser man bara till saker man får göra är man vuxen då man är 25 år, då finns inga åldersgränser som stoppar längre.

Lyssnade de på dig då du gick på systemet som 18 åring och du hävdade att du var vuxen och ville handla? You get my point?

Myndig och vuxen kanske är olika saker, men det står ingenstans att det är olika saker. Dock så står det att alla under 18 år räknas som barn i Sverige, det är därför jag säger emot dig för att du påstår att man kan vara vuxen vid 16 års åldern, men det kan man inte. Inte enligt lagen.

www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/vilka-rattigheter-finns-det/barnets-rattigheter

Du kanske bör läsa här så ser du att alla under 18 år är barn. När man blir 18 år så blir man myndig, kanske även vuxen. Jag vet inte om det är samma sak eller ej. Källa på att myndig och vuxen inte är samma sak?

En sak är då säker och det är att varje person under 18 år är barn, enligt lagen.
  • Glinda från Oz
    Guden Tor skrev 2017-05-16 11:06:49 följande:

Vad du tycker är forfarande irrelevant. Alla under 18 år är barn. Vet du verkligen inte det?

Du har med andra ord inga argument och försöker dölja det med någon slags cirkel resonemang. Okej, då vet jag.
  • huskur

Ojojoj, vilket babbel om vuxen och barn och myndig! Skrattande Jag tycker frågan är för ts om hennes son är ansvarig eller inte för sin omyndiga tjej under resan. Är han det? Är det han som enligt lagen är ansvarig för vad hon gör?

Och ts, du undrar om du kan göra något. Ja, det går ju alltid att prata med tjejens föräldrar om man vill det och tycker det behövs. I övrigt, hjälp och stötta din son med förberedelser för att han skall klara av resan så bra som möjligt, samtidigt som du visar att du är glad för hans skull. 

Sen tycker ju jag att om man ska oroa sig, så finns det definitivt värre saker att oroa sig för än om de skall hitta. Och lita på att det kommer komma situationer då de inte hittar direkt, utan får gå omvägar. Men till slut kommer de fram, eller så struntar de helt enkelt i att ta sig dit de vill just den dagen, och gör något annat i stället. 

• Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 11:12:36 följande:

Myndig och vuxen kanske är olika saker, men det står ingenstans att det är olika saker. Dock så står det att alla under 18 år räknas som barn i Sverige, det är därför jag säger emot dig för att du påstår att man kan vara vuxen vid 16 års åldern, men det kan man inte. Inte enligt lagen.

www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/vilka-rattigheter-finns-det/barnets-rattigheter

Du kanske bör läsa här så ser du att alla under 18 år är barn. När man blir 18 år så blir man myndig, kanske även vuxen. Jag vet inte om det är samma sak eller ej. Källa på att myndig och vuxen inte är samma sak?

En sak är då säker och det är att varje person under 18 år är barn, enligt lagen.

FN:s barnkonvention bygger också på åsikter, de har satt gränsen vid 18 år för att man blir myndig då. Det är inte av Gud givet att man blir myndig vid 18- års ålder, fram till 1974 var myndighetsåldern 20 år och för drygt hundra år sedan var kvinnor generellt sätt inte myndiga. Betyder det att kvinnor inte blev vuxna alls förr i tiden? Så en 74 årig gammal dam var alltså ett barn enligt dig?

Det är ju svårt att visa källa på något som inte finns. Det här handlar dessutom om åsikter. Ta de här exemplen.

En tjej är ensamstående med en ettåring. Hon bor själv och är fast anställd. Hon sköter såklart allt som har med hemmet och barnet att göra själv, betalar räkningar och umgås med sin mamma grupp. Hon har väl genomtänkta åsikter och hon är 17 år.

Den andra tjejen bor hemma hos sina föräldrar, hon hjälper inte till hemma, kan inte ens koka makaroner och hennes mamma städar fortfarande hennes rum. Hon tänker väldigt svart vitt och har omogna åsikter. Hon är 18 år.

Enligt dig är alltså tjejen i det första exemplet ett barn, medan den andra tjejen är vuxen. Om det inte är 1973 förstås för då är båda barn.
  • Anonym (Jannike)
    modsey skrev 2017-05-16 08:27:20 följande:

Nu finns det ju ingen lag som hindrar att 17 åringar reser själva....

Men charterbolag brukar kräva intyg från föräldrarna om man är under 18 år.
  • smulpaj01
    Anonym (Jannike) skrev 2017-05-16 13:27:35 följande:

Men charterbolag brukar kräva intyg från föräldrarna om man är under 18 år.

Vad spelar det för toll? Tjejen får ju resa för sina föräldrar.
  • Anonym (!!!)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 13:12:55 följande:

FN:s barnkonvention bygger också på åsikter, de har satt gränsen vid 18 år för att man blir myndig då. Det är inte av Gud givet att man blir myndig vid 18- års ålder, fram till 1974 var myndighetsåldern 20 år och för drygt hundra år sedan var kvinnor generellt sätt inte myndiga. Betyder det att kvinnor inte blev vuxna alls förr i tiden? Så en 74 årig gammal dam var alltså ett barn enligt dig?

Det är ju svårt att visa källa på något som inte finns. Det här handlar dessutom om åsikter. Ta de här exemplen.

En tjej är ensamstående med en ettåring. Hon bor själv och är fast anställd. Hon sköter såklart allt som har med hemmet och barnet att göra själv, betalar räkningar och umgås med sin mamma grupp. Hon har väl genomtänkta åsikter och hon är 17 år.

Den andra tjejen bor hemma hos sina föräldrar, hon hjälper inte till hemma, kan inte ens koka makaroner och hennes mamma städar fortfarande hennes rum. Hon tänker väldigt svart vitt och har omogna åsikter. Hon är 18 år.

Enligt dig är alltså tjejen i det första exemplet ett barn, medan den andra tjejen är vuxen. Om det inte är 1973 förstås för då är båda barn.

Kan du läsa? Jag har skrivit att enligt LAGEN vi har i Sverige så blir man myndig vid 18 års ålder, eftersom att barnkonventionen gäller här. Vuxen och myndig kanske är samma sak, kanske inte. Det enda jag säger är att ALLA under 18 år är barn här, juridiskt sätt.

Vadå "enligt mig är tjejen i det första exemplet barn"?? Jag pratar inte om mina åsikter. Har du inte förstått det?

Men ok, om vi ska gå efter mina åsikter (som inte spelar någon roll och inte dina heller) så tycker jag att man blir vuxen när hjärnan är färdigutvecklad.

Du måste kunna skilja på personliga åsikter och det juridiska.
  • Guden Tor
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 12:57:22 följande:

Du har med andra ord inga argument och försöker dölja det med någon slags cirkel resonemang. Okej, då vet jag.

Jag har argument. Barnkonventionen. Den gäller i Sverige och här räknas alla under 18 år som barn. Oavsett om du vill inse det eller ej.
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands