• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 19:07:46 följande:

[quote=77681277][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:[/quote-nick]Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.[/quote

Jag behöver inte känna dig. Juridiskt sätt så är en 16 åring inte vuxen, oavsett vad du tycker att du var. Jag går efter det, inte personliga åsikter.

Jag har förklarat 1000 gånger att man enligt barnkonventionen som gäller i Sverige är ett BARN när man är under 18 år. Kan inte hjälpa dig när du inte förstår. :)

Jag svarar inte fören du gett mig en källa på att myndig och vuxen INTE är samma sak. Men det kan du inte, för det finns ingen sån källa. Det är inget faktum.

Däremot är det ett faktum att i Sverige räknas man som barn när man är 16.

Nu blev det jobbigt eller hur, du klarar inte av att svara på om en 80- åring är ett barn, för gör du det faller hela din argumentation.
  • Glinda från Oz
    Lord Hans skrev 2017-05-16 19:18:02 följande:

Juridiskt blir man vuxen när man blir myndig. Sen kan man ju anse att begreppet vuxen har med mognad och livserfarenhet att göra.

I ditt fall är det tveksamt om du är vuxen med tanke på att du ältat den här totalt meningslösa diskussionen om definitionen på "vuxen" i ett tiotal inlägg redan. En vuxen människa hade nog nöjt sig med ett eller två inlägg när det gäller nått så banalt.

Du menar alltså att jag är ett barn nu. Det är ett snyggt sätt att använda härskarteknik, det håller jag med om.
  • Glinda från Oz
    Kuddebarn skrev 2017-05-16 19:11:09 följande:

Nu lägger du ord i min mun, något du är bra på har jag sett. Minst lika fult som härskartekniker.

Det är fakta att man är barn i Sverige när man är under 18 år. Det är fakta. Det står klart och tydligt, vart du än läser på internet, att i Sverige så räknas alla under 18 år som barn. Det står bland annat i barnkonventionen och det gäller ju i Sverige, så jag förstår inte varför du säger emot mig.

Jag lägger inga ord i din mun. Anser du att en 80- åring är ett barn? För förr blev inte kvinnor myndiga, det måste innebära att de var barn enligt dig.
  • Lord Hans
    Glinda från Oz skrev 2017-05-17 11:48:58 följande:
    Du menar alltså att jag är ett barn nu. Det är ett snyggt sätt att använda härskarteknik, det håller jag med om.
    Ja, du inbjuder verkligen en till det.
  • Anonym (!!!)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-17 11:47:45 följande:

Nu blev det jobbigt eller hur, du klarar inte av att svara på om en 80- åring är ett barn, för gör du det faller hela din argumentation.

Är du förståndshandikappad? Jag har skrivit ett flertal gånger att jag inte pratar om mina åsikter utan det JURIDISKA! Måste vara nåt allvarligt fel på dig.
  • Anonym (!!!)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-17 11:48:58 följande:

Älskar hur du gör dig själv till offer hela tiden. Alla använder härskartekniker, buhuhu vad det är synd om dig! ):

Och du ska ha varit vuxen vid 16 år, hahahaha
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-17 11:50:49 följande:

Jag lägger inga ord i din mun. Anser du att en 80- åring är ett barn? För förr blev inte kvinnor myndiga, det måste innebära att de var barn enligt dig.

Varför frågar du vad jag anser? I Sverige är man ett barn om man är under 18 år, juridiskt sätt. Vad spelar det för roll vad jag då anser? Det känns som att du gör allt för att inte förstå eller så förstår du helt enkelt inte och då kan jag inte hjälpa dig.

Om man i Sverige (juridiskt sätt) skulle räknas som barn vid 80 års ålder så är man barn i Sverige. Förmodligen inte enligt folks åsikter, men juridiskt sätt. Förstår du verkligen inte skillnaden mellan det juridiska och folks egna åsikter?

Men enligt ditt resonemang (att man kan bli vuxen när som helst) och att man inte är ett barn bara för att man är under 18 år, så kan även en 10 åring som påstår att hen är vuxen, vara vuxen. Hållbart resonemang..

Men det är din åsikt, det är inte det som gäller i Sverige.
  • Kuddebarn
    Lord Hans skrev 2017-05-17 12:06:21 följande:

Ja, du inbjuder verkligen en till det.

Börjar inse att det inte är nån ide att diskutera med människan. Hen förstår inte skillnaden mellan egna åsikter och det jurdiska.
  • Johan75
    Kuddebarn skrev 2017-05-17 12:41:12 följande:
    Börjar inse att det inte är nån ide att diskutera med människan. Hen förstår inte skillnaden mellan egna åsikter och det jurdiska.
    Fast för trådstarten så är det juridiska helt oviktigt. Här handlar det om att bedömma personens mognadsgrad och förmåga att ta hand om sig själv. Då kan man lika gärna hänvisa till biologi, och enligt biologin är man barn fram till puberteten. Hela diskussionen är irrelevant. 

Inte heller juridiken är helt enig. Våldtäkt mot barn är det ifall offret är under 15 år. Är offret över 15 år är det inte våldtäkt mot barn. Men som sagt, diskussionen är irrelevant för trådstarten. 
    Behold, i come as a thief.
  • Kuddebarn
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:04:35 följande:

Fast för trådstarten så är det juridiska helt oviktigt. Här handlar det om att bedömma personens mognadsgrad och förmåga att ta hand om sig själv. Då kan man lika gärna hänvisa till biologi, och enligt biologin är man barn fram till puberteten. Hela diskussionen är irrelevant. 

Inte heller juridiken är helt enig. Våldtäkt mot barn är det ifall offret är under 15 år. Är offret över 15 år är det inte våldtäkt mot barn. Men som sagt, diskussionen är irrelevant för trådstarten. 

Jag vet att diskussionen är irrelevant för trådstarten, men nu blev det så att det blev en diskussion i alla fall.

Vid 15 år så har man nått sexuell myndighetsålder, ja. Men man är fortfarande barn när man är 15 år.
  • Anonym (Hm)
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:04:35 följande:

Varför snackar du om våldtäkt om barn? Det om något har väl ingenting med trådstarten att göra.

Bara för att man når den sexuella myndighetsåldern vid 15 år i Sverige, så betyder det inte att man inte räknas som barn då. I barnkonventionen står det klart och tydligt att alla under 18 år är barn i Sverige.

15 år - du får ha sex med vem du vill och folk får ha sex med dig, men du är fortfarande ett barn.
  • Anonym (Hm)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:

Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.

Och vem är du att avgöra när man blir vuxen? Som alla försöker förklara för dig, så är alla under 18 år barn (juridiskt). Sen får man tycka vad man vill om den saken, men det är en annan sak. Man blir myndig när man blir 18 år. Vuxen är däremot ett annat begrepp, I think. Det råder delade uppfattningar om när man blir vuxen, men att man är barn i Sverige när man är under 18 år, det är ett faktum - juridiskt sätt.

Men du säger promt att du blev vuxen när du var 16 år. Inte enligt det juridiska, då var du inte vuxen alls. Enligt dig själv? Ok. Du kan forfarande själv inte svara på frågan när man blir vuxen (eftersom att det inte finns någon definition på just det), så du kan inte säga att du blev vuxen vid 16 år. Du kan säga att DU TYCKER det, inte att du blev det. Det är inget faktum.

Jag känner en 13 åring som extrajobbar, vet hur man betalar räkningar, tvättar, städar, lagar mat hela tiden osv. Inte fan är hon vuxen för det. Snälla någon. Lär dig att skilja på det jurdiska och personliga åsikter.

Till exempel: I Sverige är snatteri/stöld att ta från butiker utan att betala. Det är enligt det juridiska. Sen kanske inte du tycker att det ska vara så, men det är en heeeelt annan sak.

Suck.
  • Johan75
    Anonym (Hm) skrev 2017-05-17 13:12:24 följande:
    Varför snackar du om våldtäkt om barn? Det om något har väl ingenting med trådstarten att göra.

Bara för att man når den sexuella myndighetsåldern vid 15 år i Sverige, så betyder det inte att man inte räknas som barn då. I barnkonventionen står det klart och tydligt att alla under 18 år är barn i Sverige.

15 år - du får ha sex med vem du vill och folk får ha sex med dig, men du är fortfarande ett barn.
    Det var bara ytterligare ett irrelevant inlägg, denna gång från min sida. Jag menar bara att juridiken alltid är så solklar med vem som är ett barn. Du är även straffmyndig (även om de väl nu kallar det något annat) vid 15 års ålder, så det är åtminstone skillnad på barn och barn rent juridiskt. Hursomhelst så är alla välkomna att bortse helt från detta inlägg.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:25:40 följande:
    Det var bara ytterligare ett irrelevant inlägg, denna gång från min sida. Jag menar bara att juridiken alltid är så solklar med vem som är ett barn. Du är även straffmyndig (även om de väl nu kallar det något annat) vid 15 års ålder, så det är åtminstone skillnad på barn och barn rent juridiskt. Hursomhelst så är alla välkomna att bortse helt från detta inlägg.
    ...att juridiken inte alltid.....
  • Anonym (Hm)
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:25:40 följande:

Förmodligen att man räknas som ett litet barn när man är under 15, men man är fortfarande barn vid 15 år.
  • micromat
    Kuddebarn skrev 2017-05-17 12:39:51 följande:

Varför frågar du vad jag anser? I Sverige är man ett barn om man är under 18 år, juridiskt sätt. Vad spelar det för roll vad jag då anser? Det känns som att du gör allt för att inte förstå eller så förstår du helt enkelt inte och då kan jag inte hjälpa dig.

Om man i Sverige (juridiskt sätt) skulle räknas som barn vid 80 års ålder så är man barn i Sverige. Förmodligen inte enligt folks åsikter, men juridiskt sätt. Förstår du verkligen inte skillnaden mellan det juridiska och folks egna åsikter?

Men enligt ditt resonemang (att man kan bli vuxen när som helst) och att man inte är ett barn bara för att man är under 18 år, så kan även en 10 åring som påstår att hen är vuxen, vara vuxen. Hållbart resonemang..

Men det är din åsikt, det är inte det som gäller i Sverige.

Jag kan tycka att vuxen och myndig är 2 helt olika saker. Det kan man se historiskt också.

Om man blir omyndigförklarad som vuxen då, blir man ett barn då trots sin ålder? Nej det blir man inte man är fortfarande vuxen, men man kanske inte längre har rätt att ta vissa beslut osv då man inte kan klara av det.
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands