• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Anonym (Jenn)
    nevermind skrev 2017-05-15 11:59:42 följande:

HAHAHA!!! Men på riktigt?! Är du en sån som ringer universitetet och skäller ut lärarna om sonen inte får godkänd också.

Säger den som ringer 1177 för panik över ett positivt gravtest. Drömmer
  • Anonym (Sara)

Min dotter åkte till Japan, helt ensam när hon var 17. Det ar inga problem, hon och hennes syrra åkte 4 veckor till japan året därpå, utan ett enda problem. Sen året efter det for äldsta dottern, då 19 år och pluggade i Japan i ett år, också det utan minsta problem. 

Det handlar om mognad hos ungdomarna främst, det går ju inte att utgå från att alla i en viss ålder är ansvarslösa för det är högst individuellt.

• Vestra
    Anonym (Hm) skrev 2017-05-14 21:14:28 följande:
    Jadå, men som förälder borde man se till sitt barns bästa och inte släppa iväg hen vind för våg. Det är lättare att saker går illa utomlands och då finns man inte där som förälder när det händer.
    Jag håller inte med dig. Visst, som förälder är man längre ifrån. Men som person utomlands är man mer försiktig, då man befinner sig i en ny situation. Det är farligare att känna sig trygg och bekväm. Då släpper man efter mer. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • smulpaj01
    Anonym (Sara) skrev 2017-05-15 12:27:25 följande:

Min dotter åkte till Japan, helt ensam när hon var 17. Det ar inga problem, hon och hennes syrra åkte 4 veckor till japan året därpå, utan ett enda problem. Sen året efter det for äldsta dottern, då 19 år och pluggade i Japan i ett år, också det utan minsta problem. 

Det handlar om mognad hos ungdomarna främst, det går ju inte att utgå från att alla i en viss ålder är ansvarslösa för det är högst individuellt.

Varför just Japan? Har barnen japanskt påbrå?

Du behöver inte svara såklart, blev lite nyfiken bara och tycker det var ett spännande val av land för ungdomarna.
  • Anonym (hmm)

nämen vilken hönsmamma du är då :D 

finns ju massor av tonåringar som åker utomlands varje år! ;) låt dem åka och se hur de växer av ansvaret! ;) plus att du kan ju inte hindra dem på något sätt alls ändå..

• Anonym (!!!)
    molly50 skrev 2017-05-15 12:09:32 följande:

Ja,men inte långt kvar tills de blir vuxna.

Det jag menar är att jag inte förstår vad deras åldersskillnad har att göra med att TS inte vill att de ska resa utomlands.

TS son är trots allt vuxen.

Ja, men åldersskillnaden är en annan sak och det var det vi diskuterade nu.
  • Anonym (!!!)
    Vestra skrev 2017-05-15 12:34:28 följande:

Jag håller inte med dig. Visst, som förälder är man längre ifrån. Men som person utomlands är man mer försiktig, då man befinner sig i en ny situation. Det är farligare att känna sig trygg och bekväm. Då släpper man efter mer. 

Alla tycker inte som du.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Jenn) skrev 2017-05-15 12:12:20 följande:

Säger den som ringer 1177 för panik över ett positivt gravtest. 

Klockren
  • BandAnna

Jag misstänker att du är en ganska överbeskyddande människa som egentligen inte vill något ont, men du gör honom en björntjänst om du försöker hindra honom ifrån att åka.   

Låt säga att han hade varit utomlands 5 ggr förut men i andra länder, menar du då att han automatiskt skulle hitta bättre i Kroatien?
    Klipp navelsträngen och låt din son får möjlighet att skaffa lite livserfarenhet innan han ska flytta hemifrån. 

• Vestra
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-15 12:38:59 följande:
    Alla tycker inte som du.
    Nej, för det var det jag påstod när jag skrev "jag håller inte med dig". Med jag så menar jag ju alla. Eller? Sedan är det väl ganska konstaterat att allvarliga saker händer  OFTARE i ens direkta närhet snarare än på "okänd" mark. Våldtäkter, trafikolyckor osv osv. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands