• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • modsey
    huskur skrev 2017-05-14 23:40:04 följande:

Nu har jag läst hela tråden och inte hittat ett enda inlägg från någon förälder som skriver hur det gick när det omyndiga barnet släpptes iväg utomlands. 

Min dotter var nästan 18 år då hon reste utomlands med kompisar. Det gick bra.

Min son var 17 år när han o en kompis reste. Samma sak där. Men då har jag ju lärt dem bland annat att hitta och klar sig utan att alltid jag är med.
  • monkees
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 20:07:09 följande:

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

Du ska väl vara stolt över att flickans föräldrar tycker det är helt okej att deras dotter reser iväg med din son? De litar uppenbarligen på honom! OM de nu inte är oansvariga rötägg som skiter i sina barn..........? Känner du dem?
  • smulpaj01
    monkees skrev 2017-05-15 05:09:37 följande:
    Du ska väl vara stolt över att flickans föräldrar tycker det är helt okej att deras dotter reser iväg med din son? De litar uppenbarligen på honom! OM de nu inte är oansvariga rötägg som skiter i sina barn..........? Känner du dem?
    Flickan kanske är normalbegåvad och kan ta hand om ts son så han inte går vilse?!
  • monkees
    smulpaj01 skrev 2017-05-15 05:32:28 följande:
    Flickan kanske är normalbegåvad och kan ta hand om ts son så han inte går vilse?!
    Jag skulle inte skickat min unga dotter utomlands med en kille som jag inte litade på ÄVEN om min dotter kunde ta hand om både sig själv och honom!
  • smulpaj01
    monkees skrev 2017-05-15 05:48:55 följande:
    Jag skulle inte skickat min unga dotter utomlands med en kille som jag inte litade på ÄVEN om min dotter kunde ta hand om både sig själv och honom!
    Nu vet vi ju inte hur "efter" ts son är men tydligen litar flickans föräldrar på att han kommer klara sig väl, även om ts själv inte har förtroende för sin son.
  • lollys
    smulpaj01 skrev 2017-05-14 20:23:17 följande:
    DU vet väl ingenting om vad flickvännen vet om "utlandet"? Min son har rest minst 2ggr per år sedan 6 månaders ålder och bott med mig i andra länder.
    Han hade fått resa utan mig idag när han är 16 år!
    Men ts son verkar ha nån form av problematik och då är det såklart värre.
    Men kan du sluta att i varenda förbaskade tråd utgå från dig själv, dina bortskämda ungar och "bonusbarn"? 
    Ni sätter inte reglerna för hur varenda människa funkar. 

Ps, nu fick du skryta lite om alla dina utlandsresor också. Känns väl bra? 
  • modsey
    lollys skrev 2017-05-15 08:33:52 följande:

Men kan du sluta att i varenda förbaskade tråd utgå från dig själv, dina bortskämda ungar och "bonusbarn"? 

Ni sätter inte reglerna för hur varenda människa funkar. 

Ps, nu fick du skryta lite om alla dina utlandsresor också. Känns väl bra? 

Fast de flesta normala barn klarar det som ts tar upp.
  • lollys
    modsey skrev 2017-05-15 09:02:52 följande:
    Fast de flesta normala barn klarar det som ts tar upp.
    Fast dom flesta normala föräldrar är oroliga för sina barn, oavsett ålder. 
    Och sen har vi ingen aning om vad ts barn klarar eller inte, eller hur?
  • molly50
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 20:07:09 följande:

Jag fick själv åka på resa utomlands när jag var i den åldern.
    Vi åkte ett gäng tjejer i samma ålder.
    Jag tyckte det kändes bra att mina föräldrar hade det förtroendet för mig att låta mig åka.
    Jag lärde mig att jag kunde klara mig på egen hand osv.
    Och självkänslan växte.
    Så jag tror inte du behöver vara orolig.
    Carpe Diem
  • lollys
    modsey skrev 2017-05-15 00:47:34 följande:
    Min dotter var nästan 18 år då hon reste utomlands med kompisar. Det gick bra.

Min son var 17 år när han o en kompis reste. Samma sak där. Men då har jag ju lärt dem bland annat att hitta och klar sig utan att alltid jag är med.
    Du var inte det minsta orolig att nåt skulle hända trots så duktiga barn?
    Isf grattis.Måste vara skönt att vara så carefree. 
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands