• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 16:18:21 följande:

Det är forfarande så att man räknas som ett barn i Sverige när man är under 18 år. Vet inte hur det kan komma sig att du är så trög. Du kanske själv tycker att man kan vara vuxen även fast man är under 18 år, fast det juridiska är nåt helt annat.

Ge mig källa på att myndig och vuxen inte är samma sak? Alla under 18 år är omyndiga och räknas som barn.

Vuxen vid 16 år?? Hahaha okej, fortsätt intala dig själv det.

Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.
  • Glinda från Oz
    Kuddebarn skrev 2017-05-16 16:21:03 följande:

Barnkonventionen säger att man är barn fram tills 18 år. Vid 18 år blir man myndig. Det är två saker som är helt säkra, vuxen är en annan sak. Så du kan ta ditt snicksnack om att man kan vara vuxen när man är 16 år och dra.

En 16 åring är ett barn. Man är inte vuxen bara för att man kan laga mat och betala räkningar (det kunde jag också vid 16 års åldern).

Bodde du också själv i egen lägenhet och jobbade heltid då du var 16 år?
  • Anonym (!!!)

[quote=77681277][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:[/quote-nick]Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.[/quote

Jag behöver inte känna dig. Juridiskt sätt så är en 16 åring inte vuxen, oavsett vad du tycker att du var. Jag går efter det, inte personliga åsikter.

Jag har förklarat 1000 gånger att man enligt barnkonventionen som gäller i Sverige är ett BARN när man är under 18 år. Kan inte hjälpa dig när du inte förstår. :)

Jag svarar inte fören du gett mig en källa på att myndig och vuxen INTE är samma sak. Men det kan du inte, för det finns ingen sån källa. Det är inget faktum.

Däremot är det ett faktum att i Sverige räknas man som barn när man är 16.

• Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:54:40 följande:

Hur menar du nu? Jag säger till direkt då jag ser härskartekniker för jag vet att det brukar eskalera. Att säga ifrån är inte samma sak som att bli provocerad. Det här är ett diskussionsforum, det betyder att folk har olika åsikter, men du ser inte dina åsikter som åsikter utan som fakta, inser du problemet?

Nu lägger du ord i min mun, något du är bra på har jag sett. Minst lika fult som härskartekniker.

Det är fakta att man är barn i Sverige när man är under 18 år. Det är fakta. Det står klart och tydligt, vart du än läser på internet, att i Sverige så räknas alla under 18 år som barn. Det står bland annat i barnkonventionen och det gäller ju i Sverige, så jag förstår inte varför du säger emot mig.
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:59:05 följande:

Bodde du också själv i egen lägenhet och jobbade heltid då du var 16 år?

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år och fick mitt första extrajobb när jag var 17 år. Jag betalade räkningar, lagade mat, skötte om hemmet och allt sånt. Var jag vuxen juridiskt sätt? Nej.
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:

Känner vi varandra? Jag tänker eftersom du inte tyckte jag var vuxen då jag var 16 år måste vi ha känt varandra vid den tiden så du kunde avgöra det. Istället för att komma med förolämpningar får du gärna förklara varför jag inte var vuxen.

Återigen, svara på frågan, är en 80- åring vuxen om hon inte är myndig? Det är en ja eller nej fråga.

Det är en sak du måste förstå när du säger att du var vuxen vid 16 år. Enligt vem var du vuxen redan då? Enligt dig själv? Ok. Juridiskt sätt? Nej.

2 helt olika saker.
  • Lord Hans
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 18:57:48 följande:

Juridiskt blir man vuxen när man blir myndig. Sen kan man ju anse att begreppet vuxen har med mognad och livserfarenhet att göra.

I ditt fall är det tveksamt om du är vuxen med tanke på att du ältat den här totalt meningslösa diskussionen om definitionen på "vuxen" i ett tiotal inlägg redan. En vuxen människa hade nog nöjt sig med ett eller två inlägg när det gäller nått så banalt.
  • Anonym (hr glad)
    Kuddebarn skrev 2017-05-16 19:11:09 följande:
    Nu lägger du ord i min mun, något du är bra på har jag sett. Minst lika fult som härskartekniker.

Det är fakta att man är barn i Sverige när man är under 18 år. Det är fakta. Det står klart och tydligt, vart du än läser på internet, att i Sverige så räknas alla under 18 år som barn. Det står bland annat i barnkonventionen och det gäller ju i Sverige, så jag förstår inte varför du säger emot mig.
    Är du ännu ihop med ett barn?
  • Kuddebarn
    Anonym (hr glad) skrev 2017-05-16 19:19:03 följande:

Är du ännu ihop med ett barn?

Nej.
  • Anonym (Herre.)

Herregud! Bli inte förvånad om din son en vacker dag tar avstånd från dig. Första pris i att vara hönsmamma alla gånger!

Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands