• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Glinda från Oz
    Guden Tor skrev 2017-05-16 14:57:19 följande:

Jag har argument. Barnkonventionen. Den gäller i Sverige och här räknas alla under 18 år som barn. Oavsett om du vill inse det eller ej.

Du kan sluta med dina härskarteknikförsök, jag har varit med förr så det funkar inte på mig. Har du verkligen så svårt att förstå att alla inte tycker som dig?

Barnkonventionen är inte av Gud given, den bygger på åsikter, myndighetsåldern har dessutom ändrats genom åren. Förr kunde kvinnor inte bli myndiga alls, anser du att de aldrig blev vuxna då? Att en 80- årig kvinna var ett barn för att hon inte var myndig?
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 14:54:11 följande:

Kan du läsa? Jag har skrivit att enligt LAGEN vi har i Sverige så blir man myndig vid 18 års ålder, eftersom att barnkonventionen gäller här. Vuxen och myndig kanske är samma sak, kanske inte. Det enda jag säger är att ALLA under 18 år är barn här, juridiskt sätt.

Vadå "enligt mig är tjejen i det första exemplet barn"?? Jag pratar inte om mina åsikter. Har du inte förstått det?

Men ok, om vi ska gå efter mina åsikter (som inte spelar någon roll och inte dina heller) så tycker jag att man blir vuxen när hjärnan är färdigutvecklad.

Du måste kunna skilja på personliga åsikter och det juridiska.

Barnkonventionen har inget med myndighetsåldern att göra alls, det är något helt separat.

Jag har ju förklarat för dig flera gånger att myndig och vuxen inte är samma sak men jag säger det gärna igen. Jag var VUXEN då jag var 16 år däremot var jag INTE MYNDIG då. Det är trist att du inte tycker dina åsikter spelar någon roll.
  • Anonym (Emma)

Detta är inte riktigt samma sak, men när jag var 14 år så reste jag ensam på språkresa till England. Jag bodde inneboende hos en tant i utkanten av stan. Jag träffade kurskompisar på språkkurser dagligen, dit jag tog mig med buss. Inga problem alls. Jag var där i en månad.

• Anonym (åka)
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-16 14:54:11 följande:

Men ok, om vi ska gå efter mina åsikter (som inte spelar någon roll och inte dina heller) så tycker jag att man blir vuxen när hjärnan är färdigutvecklad.

Då blir man enl dig vuxen när man dör? Hjärnan utvecklas ständigt.
  • Anonym (!!!)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 15:11:18 följande:

Barnkonventionen har inget med myndighetsåldern att göra alls, det är något helt separat.

Jag har ju förklarat för dig flera gånger att myndig och vuxen inte är samma sak men jag säger det gärna igen. Jag var VUXEN då jag var 16 år däremot var jag INTE MYNDIG då. Det är trist att du inte tycker dina åsikter spelar någon roll.

Det är forfarande så att man räknas som ett barn i Sverige när man är under 18 år. Vet inte hur det kan komma sig att du är så trög. Du kanske själv tycker att man kan vara vuxen även fast man är under 18 år, fast det juridiska är nåt helt annat.

Ge mig källa på att myndig och vuxen inte är samma sak? Alla under 18 år är omyndiga och räknas som barn.

Vuxen vid 16 år?? Hahaha okej, fortsätt intala dig själv det.
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 15:11:18 följande:

Barnkonventionen säger att man är barn fram tills 18 år. Vid 18 år blir man myndig. Det är två saker som är helt säkra, vuxen är en annan sak. Så du kan ta ditt snicksnack om att man kan vara vuxen när man är 16 år och dra.

En 16 åring är ett barn. Man är inte vuxen bara för att man kan laga mat och betala räkningar (det kunde jag också vid 16 års åldern).
  • Kuddebarn
    Glinda från Oz skrev 2017-05-16 15:06:57 följande:

Du kan sluta med dina härskarteknikförsök, jag har varit med förr så det funkar inte på mig. Har du verkligen så svårt att förstå att alla inte tycker som dig?

Barnkonventionen är inte av Gud given, den bygger på åsikter, myndighetsåldern har dessutom ändrats genom åren. Förr kunde kvinnor inte bli myndiga alls, anser du att de aldrig blev vuxna då? Att en 80- årig kvinna var ett barn för att hon inte var myndig?

Du verkar själv ha svårt att förstå att andra inte tycker som du. Du verkar vara väldigt lättprovocerad. Inte den charmigaste egenskapen.

Du tycker att du blev vuxen vid 16 års ålder, andra tycker inte det (och inte heller lagen). Inse det.
  • Anonym (23)

Alltså. Jag har rest utomlands själv en gång när jag var 18. Det blev lite problem med stället jag skulle bo på så helt plötsligt stod jag utan någonstans att sova. Jag löste det utan problem. Jag kollade runt och hittade ett nytt ställe att sova på resten av veckan. Vad skulle skillnaden vara ett år tidigare? Jag anser att kan man inte lösa sig ur en jobbig situation i utlandet så kanske man inte ska resa? För övrigt så var jag väldigt van att resa, vilket kanske 17åringen också är?

Reste med en kompis som 21 åring. Inga konstigheter.

Reste med en kompis som 23 åring. Min värsta resa i mitt liv. Men det löste sig här också. Jag kom hem välbehållen. Men kanske än en gång för att jag har rest mycket i mitt liv?

Att resa tillsammans är väldigt nyttigt då man endast har varandra långt hemifrån och man upptäcker då snabbt om man passar ihop eller inte.

Blir man utslängd från hotellrummet av sin partner så går man självklart till reception och ber om extra nyckel eller förklarar situation så hjälper dom oftast till.

• Anonym (Jannike)
    smulpaj01 skrev 2017-05-16 13:29:43 följande:

Vad spelar det för toll? Tjejen får ju resa för sina föräldrar.

Spelar kanske roll för andra föräldrar som läser inlägget om att det inte finns någon lag som hindrar 17-åringar att åka utomlands?

Själv skulle jag lätt tillåta min 17-åring att åka på semester med sin 20-årige pojkvän, så länge de valde ett vettigt resmål (vilket jag tycker Kroatien är). Fast sen skulle jag säkert oroa mig lite när hon var borta samt be om regelbunden sms-kontakt.
  • Glinda från Oz
    Kuddebarn skrev 2017-05-16 16:26:57 följande:

Du verkar själv ha svårt att förstå att andra inte tycker som du. Du verkar vara väldigt lättprovocerad. Inte den charmigaste egenskapen.

Du tycker att du blev vuxen vid 16 års ålder, andra tycker inte det (och inte heller lagen). Inse det.

Hur menar du nu? Jag säger till direkt då jag ser härskartekniker för jag vet att det brukar eskalera. Att säga ifrån är inte samma sak som att bli provocerad. Det här är ett diskussionsforum, det betyder att folk har olika åsikter, men du ser inte dina åsikter som åsikter utan som fakta, inser du problemet?
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands