• Anonym (Mamman)

    Vill inte att de ska åka utomlands

    Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

    Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

    Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

    Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

  • Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Anonym (Sara)
    smulpaj01 skrev 2017-05-15 12:37:27 följande:
    Varför just Japan? Har barnen japanskt påbrå?

    Du behöver inte svara såklart, blev lite nyfiken bara och tycker det var ett spännande val av land för ungdomarna.
    Inget japanskt påbrå, båda två gillar landet, inte för manga och anime som många tror utan för kulturen och landet i sig. 
  • smulpaj01
    Anonym (Jenn) skrev 2017-05-15 12:12:20 följande:
    Säger den som ringer 1177 för panik över ett positivt gravtest. Drömmer
    Eh va? Why??? Förvånad
  • Anonym (!!!)
    Vestra skrev 2017-05-15 12:46:32 följande:

    Nej, för det var det jag påstod när jag skrev "jag håller inte med dig". Med jag så menar jag ju alla. Eller? Sedan är det väl ganska konstaterat att allvarliga saker händer  OFTARE i ens direkta närhet snarare än på "okänd" mark. Våldtäkter, trafikolyckor osv osv. 


    Nja, det tror jag inte på. Lättare att något går fel utomlands och jag säger bara att jag inte hade släppt iväg mina omyndiga barn för en utlandsresa. Helt onödigt.
  • fluu

    Jag tycker att du ska slappna av och lita på din vuxne son. Så om han inte hittar? Då får han lösa det och lära sig något på vägen. Hur ska han annars samla ihop erfarenheter. Att 17-åringen får åka är hennes föräldrars sak.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • roppi23

    Alltså mamma till pojken: du måste släppa taget och låta din son växa upp. Lita på att han klarar av att leva sitt liv som vuxen. Vad kan hända i Kroatien som inte kan går att lösa?

    Och om flickan fått tillåtelse av sina föräldrar så har de antagligen tilltro till hennes förmåga att klara sig själv.

    Jag reste ensam till England och var nanny i en familj en hel sommar när jag var 17 år. Gick alldeles utmärkt. Och när jag var 10 år gjorde jag precis vad jag ville utan att mina föräldrar fick lägga sig i det allra minsta. Flyttade hemifrån vid 18 år så de hade ingen insyn eller bestämmanderätt över mitt liv då. Och de hade uppfostrat mig till att bli självständig och eftertänksam.

    Kanske din sons flickvän också är uppfostrad att tänka själv och vara självständig? Grattis till henne och din son i såna fall!

  • roppi23
    roppi23 skrev 2017-05-15 13:43:00 följande:

    Alltså mamma till pojken: du måste släppa taget och låta din son växa upp. Lita på att han klarar av att leva sitt liv som vuxen. Vad kan hända i Kroatien som inte kan går att lösa?

    Och om flickan fått tillåtelse av sina föräldrar så har de antagligen tilltro till hennes förmåga att klara sig själv.

    Jag reste ensam till England och var nanny i en familj en hel sommar när jag var 17 år. Gick alldeles utmärkt. Och när jag var 10 år gjorde jag precis vad jag ville utan att mina föräldrar fick lägga sig i det allra minsta. Flyttade hemifrån vid 18 år så de hade ingen insyn eller bestämmanderätt över mitt liv då. Och de hade uppfostrat mig till att bli självständig och eftertänksam.

    Kanske din sons flickvän också är uppfostrad att tänka själv och vara självständig? Grattis till henne och din son i såna fall!


    *Menar såklart 20 år! Vid 10 år var det helt annat Skrattande
  • Miss Skywalker
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-15 12:04:23 följande:
    Alla under 18 år är ett barn.
    Så då går man från barn till vuxen över en natt när man fyller 18? 
  • Glinda från Oz

    Jag åkte utomlands med min syster då hon var 15 och jag var 21, vi var i Rom en långhelg och det gick hur bra som helst. Det finns kartor i Kroatien också, det är ingen som automatiskt hittar på ett nytt ställe oavsett om det är på andra sidan jorden eller i grannkommunen. Jag förstår helt ärligt inte problemet.

  • nevermind
    Anonym (Jenn) skrev 2017-05-15 12:12:20 följande:
    Säger den som ringer 1177 för panik över ett positivt gravtest. Drömmer
    Ja..?
  • nevermind
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 20:15:49 följande:
    Men är DU efterbliven? Jag krav att han har bara varit utomlands 1 gång så han kanske inte vet så bra hur man hittar.
    Jag har varit utomlands väldigt många gånger, vet inte heller hur man hittar. Alla platser är ju nya.
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands