• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Elof
    Miss Skywalker skrev 2017-05-15 18:00:36 följande:
    Man är barn fram till puberteten.
    Hårkluverier, du är under 18 så räknas du som barn i lagens ögon. Om du fick din mens när du var 12 eller 17 spelar lixom ingen roll.
  • Anonym (Jenn)
    Miss Skywalker skrev 2017-05-15 18:00:36 följande:
    Man är barn fram till puberteten.
    Så om man kommer i purberteten när man är 10, 11, 12 osv så ska man räknas som vuxen?
  • Anonym (Jenn)
    smulpaj01 skrev 2017-05-15 12:49:00 följande:
    Eh va? Why??? Förvånad

Och om man anser det är dåliga råd, hur vet man det? Man ringer ju för man inte vet!

Ons 10 maj 21:34#8CiteraAnmäl

När jag fick reda på att jag var gravid och blev hysterisk så bad jag sambon ringa 1177 och be om hjälp. Han fick först rådet att köpa ett dagen efter-piller. ??? När han sa att det var liiiiite försent så sa hon att vi skulle köpa ett test till för att dubbelkolla. Och sen var det tack och hej och lycka till.

• Jennie med ie

Är det en charterresa eller gruppresa av något slag? I så fall finns det säkert folk runtomkring att vända sig till, telefonnummer att ringa o s v.

Att inte ha rest så mycket utomlands spelar ingen större roll vad gäller att hitta på resmålet, man hittar inte bättre på plats A för att man tidigare varit på B, C och D. Det där med resvana eller ej spelar nog större roll när det gäller hur det går till på flygplatsen, vad som är brukligt vid hotellvistelse o s v.

Visst finns det föräldrar med kasst omdöme, men det finns inget som säger att vi vet mer än tjejens föräldrar hur pass mogen, ansvarstagande och trygg hon är och därmed vet bättre om det är rimligt att låta henne åka eller ej.

• fornminne

Nu är ju Kroatien inget farligt land, och ett ungt par brukar inte åka på suparresa. Det brukar man göra med sina kompisar (om man ens gör det).

Sen tycker jag att TS låter väl överbeskyddande. Sonen är 20 (!) år och flickvännen snart myndig. Jag var 16 år första gången jag var utomlands utan någon av mina föräldrar, även om vi då hade andra vuxna med oss. (Reste med en förening). När jag var 19 drog jag till London och bodde där i tre månader. Så jag förstår inte vad TS orolig för? Om inte sonen är ovanligt omogen...

• fornminne
    fornminne skrev 2017-05-15 21:15:54 följande:
    Nu är ju Kroatien inget farligt land, och ett ungt par brukar inte åka på suparresa. Det brukar man göra med sina kompisar (om man ens gör det).

Sen tycker jag att TS låter väl överbeskyddande. Sonen är 20 (!) år och flickvännen snart myndig. Jag var 16 år första gången jag var utomlands utan någon av mina föräldrar, även om vi då hade andra vuxna med oss. (Reste med en förening). När jag var 19 drog jag till London och bodde där i tre månader. Så jag förstår inte vad TS orolig för? Om inte sonen är ovanligt omogen...
    Och nej, jag var inte särskilt resvan när jag flyttade till London. Det var i alla fall första gången jag reste utomlands själv, samt helt utan vuxna.

Vad tror TS ska hända? Att sonen eller flickvännen inte kan läsa kartor? Hitta tillbaka till hotellet? Att de inte kan fråga sig fram eller ta reda på vad t ex Svenska ambassaden ligger om det skulle behövas? De reser väl med en resebyrå?
  • TeresB
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 20:07:09 följande:

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

Är han mogen och ansvarsfull på hemmaplan? Har de en bra relation och hur är hans tjej?

I min familj har vi alltid rest mycket, bott utomlands och haft släkt utanför Sverige så vi flög ofta själva längre sträckor redan i lågstadiet. Var iväg flera gånger

Med kompisar och med kille innan 18 år och visst festade vi men inte helt galet. Att hitta är nog inga problem. Och jag tror ju att ett parresa är bra mkt lugnare än en kompisresa. Be din son se över sina försäkringar om olyckan är framme ( man kan behöva ha med sig papper) och se till att han har ett sjukkort från försäkringskassan med sig. Han är myndig så mer än att ge honom stöttning kan du inte höra.
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-15 17:00:59 följande:

Det var inte det jag menade, att lagen har nånting med att resa utomlands att göra. Det vi diskuterade var hurvida man är barn när man är under 18 eller ej.

Och lagen har inte med det att göra heller, det är en definitionsfråga och folk blir vuxna vid olika åldrar, själv var jag vuxen då jag var 16 år.
  • FuckGoggleAskMe

Alla är ju olika, men när jag var 17 år hade jag redan varit utomlands på resor 4 ggr utan föräldrar. Två gånger hela sommaren som aupair i Paris. Ungdomarna klarar sig säkert, dom är två, dom har förhoppningsvis lite sans och vett.

• Miss Skywalker

Vilket tjat om lagar. Biologiskt är man barn fram till puberteten sedan ungdom..

Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands