• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Anonym (!!!)
    Miss Skywalker skrev 2017-05-15 15:30:47 följande:

Så då går man från barn till vuxen över en natt när man fyller 18? 

Watch your mouth.

Du vet väl att enligt svensk lag så är alla under 18 år barn? När man blir 18 år så är man myndig. Knappast vuxen, men myndig. En 17 åring är inte ens myndig.

Vad du tycker och vad samhället tycker är en sak, men enligt lag så är alla under 18 år barn och det borde du veta.
  • Glinda från Oz
    Anonym (!!!) skrev 2017-05-15 16:35:52 följande:

Watch your mouth.

Du vet väl att enligt svensk lag så är alla under 18 år barn? När man blir 18 år så är man myndig. Knappast vuxen, men myndig. En 17 åring är inte ens myndig.

Vad du tycker och vad samhället tycker är en sak, men enligt lag så är alla under 18 år barn och det borde du veta.

Vad har lagen med det här att göra? Det är inte olagligt att resa utomlands utan föräldrar då man är 17 år, särskilt inte med resa tillåtelse.
  • modsey

Watch your mouth.

Att skaffa barn när man är under 18 år är inte optimalt men folk gör det. Jag ser fortfarande inte hur en normalt fungerade 17 åring inte klarar att resa själv på semester. Vi har betydligt yngre människor än så som flytt ensamma från andra sidan jorden...

En normal 17 åring bör klara detta med semester...om inte mins gjort det iden åldern hade jag blivit djupt oroad !
  • Anonym (!!!)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-15 16:52:29 följande:

Vad har lagen med det här att göra? Det är inte olagligt att resa utomlands utan föräldrar då man är 17 år, särskilt inte med resa tillåtelse.

Det var inte det jag menade, att lagen har nånting med att resa utomlands att göra. Det vi diskuterade var hurvida man är barn när man är under 18 eller ej.
  • Katten Lilla
    Glinda från Oz skrev 2017-05-15 16:52:29 följande:

Fast det var väl inte det de diskuterade?

De pratade ju om när man räknas som vuxen och att man är barn när man är under 18. Hade inget med ämnet att göra men ändå.
  • Miss Skywalker
    Watch your mouth.

Man är barn fram till puberteten.
  • Anonym (!!!)
    Miss Skywalker skrev 2017-05-15 18:00:36 följande:

Säger vem? Du? Det är helt irrelevant vad du tycker. Enligt lagen räknas alla under 18 år som barn.
  • Katten Lilla
    Miss Skywalker skrev 2017-05-15 18:00:36 följande:

"I FN:s barnkonvention används ordet barn i betydelsen en människa som inte fyllt arton år.[4]"

Blanda inte in personliga åsikter, för där råder det delade meningar kring när man slutar vara barn och när man blir vuxen. Lagen och barnkonventionen är det man går efter i Sverige, inte personliga åsikter.
  • Johan75

Ser att samma gamla vanliga skribenter, och givetvis ett antal anonyma, lyckats bli riktigt oense. Oväntat. 

TS - om din son inte har några reella problem på hemmaplan kommer det nog gå alldeles utmärkt även i "utlandet". Nästan ingen av de människor de möter kommer bete sig som många gör i den här tråden utan mycket mer civiliserat och trevligt. 

Behold, i come as a thief.
  • Elof

Ta upp det med hennes föräldrar. Om du tycker det är olämpligt så är det väl där du ska ventilera frågan.

Jag kan också tycka att de kan vänta ett år, men en av dem är ju myndig.

Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands