• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Lena

Har ingen av dem några utvecklingsstörningar finns det inte problem att åka charter till ett turistmål.

• Jalqopp22

Nej, det är inte "märkligt" att låta ansvarsfulla unga vuxna resa själva när de är 17. So what om de skulle bråka?

• Kuddebarn
    smulpaj01 skrev 2017-05-14 20:23:17 följande:

DU vet väl ingenting om vad flickvännen vet om "utlandet"? Min son har rest minst 2ggr per år sedan 6 månaders ålder och bott med mig i andra länder.

Han hade fått resa utan mig idag när han är 16 år!

Men ts son verkar ha nån form av problematik och då är det såklart värre.

Äh. Jag säger bara att tösen är på tok för ung för att resa utan föräldrarna. Tänk om pojkvännen dricker sig full eller liknande. Vad ska hon då göra? Tänk logiskt.
  • Anonym (Hm)
    smulpaj01 skrev 2017-05-14 20:23:17 följande:

DU vet väl ingenting om vad flickvännen vet om "utlandet"? Min son har rest minst 2ggr per år sedan 6 månaders ålder och bott med mig i andra länder.

Han hade fått resa utan mig idag när han är 16 år!

Men ts son verkar ha nån form av problematik och då är det såklart värre.

Fast man vet ju aldrig.

När jag var yngre så reste min 17 åriga kompis utomlands med hennes pojkvän och det slutade inte bra. De började bråka och det slutade med att pojkvännen kastade ut henne från hotellrummet och gjorde slut.
  • smulpaj01
    Kuddebarn skrev 2017-05-14 20:28:42 följande:
    Äh. Jag säger bara att tösen är på tok för ung för att resa utan föräldrarna. Tänk om pojkvännen dricker sig full eller liknande. Vad ska hon då göra? Tänk logiskt.
    Hon dricker sig också full antar jag? Det kan även hända i Sverige!
  • Anonym (Hm)
    smulpaj01 skrev 2017-05-14 20:31:22 följande:

Hon dricker sig också full antar jag? Det kan även hända i Sverige!

Men Gud. Har du inget omdömde?

Om det blir problem och den omyndiga flickan befinner sig i utlandet utan föräldrarna, så är det ju på tok 1000 gånger värre än om hon hade befunnit sig i Sverige.
  • Anonym (Hm)

Det är ju helt klart ok att din son åker utomlands, ts. Han är ju 20 år. Däremot så förstår jag inte hur föräldrarna kan släppa sin dotter utomlands. Jag hade inte gjort det. Man vet aldrig vad som händer i utlandet och om det väl händer något så kan man som förälder inte göra mycket åt det.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 20:15:49 följande:

Men är DU efterbliven? Jag krav att han har bara varit utomlands 1 gång så han kanske inte vet så bra hur man hittar.

Men snälla.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2017-05-14 20:39:04 följande:

Men snälla.

Typiskt folk på familjeliv att svara så otrevligt i trådar där ts frågar någonting. Det första man ser är folk med dryg attityd som börjar kaxa sig direkt. Suck.
  • Anonym (X)
    Kuddebarn skrev 2017-05-14 20:17:27 följande:

Nja, man är knappast vuxen när man är 20 år. Myndig är man däremot.

Är det inte du som skrivit om din 16-åriga flickvän..?
Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands