Guden Tor skrev 2017-05-14 22:39:11 följande:
Jag förstår dig, ts. Flickan bör inte släppas iväg utan föräldrarna. Jag förstår inte alls er som predikar att det lika väl kan hända i Sverige och att hon absolut ska få åka.
Vi vet nog alla att saker även kan hända här. Dock så är ju Sverige ett ganska säkert land, jämfört med andra länder. Men oavsett vad så underlättar man ju att något dåligt händer ens barn om de släpps iväg utomlands. Jag hade aldrig låtit någon av mina barn åka iväg utomlands ensamma, inte innan 18 år för då bestämmer jag inte längre. Men jag hade aldrig velat ha den tyngden på mig, att känna en konstant oro över att något ska hända i utlandet och veta att det skulle vara mitt fel ifall det faktiskt gjorde det.
Man kan vara jättemogen och få åka utomlands redan när man är 16 år, men det spelar egentligen ingen roll hur mogen man är. De flesta ungdomar som var utomlands far bland annat för att dricka (tro inget annat). Vill ni verkligen att er omyndiga dotter ska supa sig full i utlandet? Varningsklockan tickar. Det är absolut inte samma sak att man super sig full i en stuga på landet i Sverige som när man är i utlandet och går på en klubb. Absolut inte. Inte för att klubbarna i Sverige och i utlandet är likadana heller, för den delen.
Så det jag vill säga är att saker kan gå fel även fast man är mogen. Man kan råka ut för skumma äckliga typer (för sådana finns det gott om i utlandet). När man är 17 år så är man långt ifrån mogen, långt ifrån färdigutvecklad. Hjärnan är inte färdigutvecklad förens kring 25 års åldern. Då bör konsekvenstänkandet och allt sådant vara färdigutvecklat. När man är 17 år så tänker man alltså inte vilka konsekvenser saker kan få på samma sätt. Därför tar man fler risker som yngre, för att man inte tänker på hur det kan påverka en.
Därför anser jag att man inte bör åka utomlands själv när man är under 18 år. När man är 18 år så kan inte föräldrarna göra något åt saken, men så länge man är under 18 år så bör föräldrarna se till barnets bästa och berätta att saker kan gå väldigt fel. Jag skulle inte hindra mitt barn från att åka därför att jag tycker det är kul, utan för att jag inte vill släppa iväg en såpass ung människa när jag själv vet hur mycket som kan gå fel utomlands. Jag skulle inte vilja leva med den tanken att det är mitt fel om något händer. Jag har sett föräldrar släppa iväg sina unga barn utomlands. Ibland har det gått bra, ibland har det gått dåligt. Är det verkligen en risk värd att ta? Är du som förälder till ett omyndigt barn, beredd att ta den risken? Är du beredd att leva med att det är ditt fel om något händer ditt barn i utlandet? För du hade faktiskt kunnat hålla barnet hemma och sagt att hen får vänta.
Folk får gärna tycka att jag är löjlig och allt annat man nu kan ha och säga, men jag står fast vid min åsikt. Så länge mina barn är omyndiga så är det jag som har ansvaret och därför tänker jag inte göra det enklare för dem att de råkar illa ut.
Man kan gått och väl vänta tills man är 18 år eller äldre. Tills dess så kan man väl åka med sin familj på resa, om något sådant är aktuellt.
Sedan tycker jag lite synd om din son, ts. Vill han verkligen ta allt ansvar för sin flickvän utomlands? Kan bli ganska jobbigt att känna att man bär ett helt ansvar för en annan människa i utlandet, speciellt om det är ens partner.
Hur mycket har du själv rest? Före 18 års ålder? Efter? Var i världen?