• Anonym (Mamman)

Vill inte att de ska åka utomlands

Jag har en son på 20 år. Han och hans flickvän har snart varit ihop i 1 år och de ska efter sommaren åka utomlands bara de två (till Kroatien) och då är flickvännen 17 år.

Jag kan ju inte göra något åt det faktum att de ska åka utomlands, men jag tycker inte om att de ska göra det. Flickan är bara 17 år och hennes föräldrar tillåter att hon far utomlands utan vuxen närvarande? Tycker att det är märkligt. Min son har bara varit till utlandet en gång förut så jag litar inte på honom i utlandet heller, att han hittar och sånt.

Jag vet inte men jag är orolig för att de ska tappa bort sig eller något. Sen tycker jag också att flickan är för ung för att åka utan föräldrarna, men de tillåter ju detta så det finns ju inget jag kan göra? Men kunde ändå inte låta bli att tänka på det.

Vad tycker ni om det här? Finns det något jag kan göra? Har sagt till min son att "ska ni inte vänta tills *namn* blir 18" och då blir han bara sur.

• Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands
  • Anonym (Sofia)

När jag var 18 flyttade jag hemifrån och när jag var 20 flyttade jag utomlands och bodde kvar där i 7 år. Visst jag var ung och rött omogen men det gick jättebra.

• Vestra

Var utomlands med kompisar när jag var både 16 och 17... Besökte både ayia napa och kos. Ja, vi festade, nej vi gick inte vilse, ja vi hade koll på varandra, och ja vi klarade oss alla bra. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Hm)
    Vestra skrev 2017-05-14 20:50:06 följande:

Var utomlands med kompisar när jag var både 16 och 17... Besökte både ayia napa och kos. Ja, vi festade, nej vi gick inte vilse, ja vi hade koll på varandra, och ja vi klarade oss alla bra. 

Det är ju helt olika hur det går. För min kompis gick det inte bra.
  • Vestra
    Anonym (Hm) skrev 2017-05-14 20:54:09 följande:
    Det är ju helt olika hur det går. För min kompis gick det inte bra.
    Visst är det så. Saker händer, men dom händer även hemma. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (åka)

När jag var 16 åkte jag bussresa till Spanien med min 17-åriga kompis. Ett år senare reste vi med flyg till Tunisien. När vi var 19 och 20 var vi 5 veckor i Thailand som backpackers.
    Vi började med att träna på "hemmaplan" genom att cykla Gotland runt när jag var 15. Då tältade vi. Ibland på campingplats, oftast inte.

TS, jag antar att din son kan läsa, räkna och lite engelska? Har han klarat av gymnasiet? Han kommer klara sig utmärkt, och för mig är det inget märkligt överhuvudtaget att låta en 17-åring resa iväg.

De kommer åka oavsett vad du tycker. För din och din sons framtida (och nutida) relation rekommenderar jag att du är stolt över honom och uppmuntrar honom till detta. Låt honom få höra att du litar på honom. Var glad för hans skull. Först då kommer han höra av sig till dig om problem uppstår.

• Anonym (Va??)

Alltså världen förändras ju såklart och allt sånt. Men för 15 år sedan var jag och mina kompisar utomlands. Då hade långt ifrån alla av oss hunnit fylla 17. Det var på inget vis märkligt på den tiden. Men det börjar ju vara ett tag sen såklart

• Anonym (Hm)
    Vestra skrev 2017-05-14 20:58:32 följande:

Visst är det så. Saker händer, men dom händer även hemma. 

Jadå, men som förälder borde man se till sitt barns bästa och inte släppa iväg hen vind för våg. Det är lättare att saker går illa utomlands och då finns man inte där som förälder när det händer.
  • Lena

Det är inte lättare att något går fel utomlands om man behärskar språket och reser till normala turistländer än i en annan stad än hemstaden.

• Anonym (Hm)
    Lena skrev 2017-05-14 21:18:03 följande:

Det är inte lättare att något går fel utomlands om man behärskar språket och reser till normala turistländer än i en annan stad än hemstaden.

Förmodligen kommer man ju supa om man far utomlands som ungdom och då är det väldigt lätt att det går fel, speciellt om man är så ung som 17 år och om man är omogen. Jag hade i alla fall inte släppt iväg mitt barn ensam så länge den är under 18 år.
  • Anonym (mmm)

TS, saker kan hända överallt. Man kan bli påkörd när man korsar gatan hemma i Sverige, en gata man korsar varje dag i sitt liv.
    Om ungdomarna reser på en vanlig semesterresa kan inte mkt gå fel.

"Inte hittar"? Hur gör du själv TS, om du inte hittar? 
    Frågar någon om hjälp/tittar på en karta/läser på skyltar? Det klarar säkerligen din son också. Han ska till ett ställe han inte varit på, det är ganska givet att man "inte hittar" precis som du inte hittar i Umeå om du aldrig varit där, men du skulle säkert lösa även det, tror du inte? 

Ge din son förtroendet nu att resa. Om tjejen inte är helt blåst så går det lika bra att resa vid 17 som vid 18 (och är hon blåst så är hon det vid 18 också, så då skulle det inte spela någon roll!) 

Svar på tråden Vill inte att de ska åka utomlands