• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • Anonym (Salla)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 19:17:59 följande:
    Jag har inte påstått att man kan låna över 100 av värdet och ej heller mer än 85% med bostaden som säkerhet.
    Jag frågade dig rent ut om du menade att man kan låna mer än panten, och du svarar: Ja, varför skulle det vara ett problem?
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 14:29:28 följande:
    Varför ska man dela på något som den andre äger, bra lag va?
    Jag vet inte vad du pratar om, jag har aldrig påstått att man får låna mer än bostadens värde.
    Vi har inte som norge hade förut där man fick låna 120% av värdet och tur är det.
    Du har aldrig tänkt på att det kan vara lätt att äga hela boendet själv för att sambon står för mat och inredning? Det är mycket vanligt tyvärr och förmodligen en anledning till att lagen alls kom till.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 14:18:21 följande:
    Nej aldrig hänt.
    Däremot är jag enormt anti + lagen hur den ser ut idag, förstår tanken men den bör göras om, ifall den ska vara kvar, man ska tex inte kunna luta sig mot "gemensamt bruk" det måste krävas något mer.
    Tycker du inte själv att det ska vara svårt att hävda rätt till någon man aldrig skrvit på?
    Jag känner aversion mot gemensam vårdnad för barn som man aldrig haft en dags föräldraledighet med. Du håller säkert med mig om att det är orimligt att någon ska kunna få vårdnad om (och än mindre umgänge) med ett barn som personen aldrig haft omsorg om en enda dag. Eller hur?
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 19:24:08 följande:

Jag frågade dig rent ut om du menade att man kan låna mer än panten, och du svarar: Ja, varför skulle det vara ett problem?

Exakt vad är din fråga, om man får låna de resterande 15%?
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 20:59:32 följande:
    Exakt vad är din fråga, om man får låna de resterande 15%?
    Rackarns. Har du svårt att ge svar på tal nu? Stackare... *ornot*
  • Anonym (ÅÄÖ)

Man ska väl inte generalisera, MEN jag tror det är betydligt fler kvinnor än män som blir utnyttjade eller ekonomiskt lidande i relationer och separationer.
    För oavsett hur många bostäder och prylar mannen inhandlat så är det kvinnan som tagit ansvar, satt familjen främst, haft omsorg om allt och alla och gett av sig själv. Det ligger ett värde i det också. Det ligger i kvinnors natur att ha ett familjetänk, mer än vad det ligger i mannens natur.
    "Kvinnan bakom mannen" sägs det ju, och det ligger nåt i det. Om en kvinna tar sambolagen till hjälp har hon med allra största sannolikhet rätt till att göra det, eftersom hon gett av sig själv, på något sätt, i relationen, som mannen inte gjort.

• Anonym (ABC123)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-09 21:46:26 följande:
    Rackarns. Har du svårt att ge svar på tal nu? Stackare... *ornot*
    Nej inga problem alls att svara på frågor, jag ställde bara en motfråga på det som salla skrev.
    Eftersom det helt plötsligt diskuterades vilkor för bolån.
  • Anonym (Ja, utan att skämmas)

Ja det har jag gjort, utan att skämmas. Världens torraste, tråkigaste, mesigaste snubbe. Såg den vinsten som kompensation för att jag slösat bort en del av mitt liv med en tråkmåns.

• Anonym (ABC123)
    Anonym (Ja, utan att skämmas) skrev 2017-07-10 07:03:10 följande:

Ja det har jag gjort, utan att skämmas. Världens torraste, tråkigaste, mesigaste snubbe. Såg den vinsten som kompensation för att jag slösat bort en del av mitt liv med en tråkmåns.

Det var hans bostad och du hade inte betalat kontantinsats, lån, eller amortering.
    Du bara kvitterade ut?
  • Jamesdio
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 12:19:20 följande:
    Det är inget hinder att båda köper bostaden dvs skriver på hos mäklaren , men det andre står för lånet.
    så vad är problemet?
    Det går inte banken med på!

Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.