Bell13 skrev 2018-03-14 14:18:07 följande:
Alltså jag måste få skriva av mig lite grann.
Hcg var på 1 och jag visste ju att jag inte var gravid.
Har meddelat kliniken och nu säger hon att de misstänkte dålig spermiekvalitet pga att jag haft multipla missfall och att de två embryona som slutade utvecklas inte hade fler än 12 celler på odlingsdag 5.
Jag ifrågasatte hur de kunde låta oss betala 77000 kr utan att säga vad de misstänkte och att de inte avbröt istället.
Är verkligen arg och besviken 
Mycket tråkigt att ni fick detta besked nu i efterhand,
Ja, om det blir få embryon och inga går att frysa, som i ert fall, så är det endera problem med spermierna eller äggen. Detta kan inträffa även om mannen har barn med egna spermier sen tidigare, eftersom fragmentationshalten och andra fel på spermierna kan öka med åldern. Men det går ju inte att bevisa nu i efterhand om det var äggen det var fel på eller spermierna. Det kan endast bevisas innan, genom att man gör sperm dna fragmentationstest på spermierna. Samt att man gör PGS på embryona på dag 5 för att se så att de är normala kromosommässigt innan insättning.
Men fick ni inte göra Sperm dna fragmentationstest först på din mans spermier???? innan de lät er använda din mans spermier
på den kliniken ni gick på i Riga?
Vi går på AvaClinic och där använder de inga spermier utan att göra spermatest först så. Vi reste till Riga en månad innan insättning och min man gjorde sperm dna fragmentationstest som är det bästa spermatestet (finns ej i Sverige) och är bättre än de spermatest som finns här.
Här i Sverige kan man endast mäta spermiemängd, hur många rörliga och morfologi (dvs spermiernas utseende). Men även spermier som ser normala ut kan ha dnafel eller för hög procentsats fragmentation och då kan det inte bli levande barn av de spermierna.
Efter testet fick vi svar efter ett dygn att spermierna var för dåliga, det fanns både dnafel och fragmantationsfel så de skulle inte leda till levande barn (trots att vi lätt blivit gravida naturligt men fått 5 missfall). Så vi gjorde då dubbeldonation med PGS (kromosomtest för att vara säkra på att endast embryon som var normala kromosommässigt sattes in).
Så jag kan rekommendera AvaClinic om ni tänker byta klinik där använder de både sperm dna fragmentationstest och PGS.