• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • Bebi1981

Hej på er!

Vi fick tid för FET på torsdag den 11/1, känns väldigt bra att inte behöva vänta så länge. Men det är i en ostimolerad cykel denna gång. Vi visste ju inte om vi skulle få göra en FET denna menscykel efter vårat 1:a ivf försök, så vi har ju försökt som vanligt nu. Det va tydligen inget problem enligt kliniken iallafall. Såklart en större risk för tvillingar. Jag tänker att vi får ju inte ens till en, så chansen för tvillingar känns ju väldigt långt bort.

<3 hur går det för er andra? Hur ligger ni till i era försök?

• hanna8911
    Bebi1981 skrev 2018-01-06 18:28:27 följande:

Hej på er!

Vi fick tid för FET på torsdag den 11/1, känns väldigt bra att inte behöva vänta så länge. Men det är i en ostimolerad cykel denna gång. Vi visste ju inte om vi skulle få göra en FET denna menscykel efter vårat 1:a ivf försök, så vi har ju försökt som vanligt nu. Det va tydligen inget problem enligt kliniken iallafall. Såklart en större risk för tvillingar. Jag tänker att vi får ju inte ens till en, så chansen för tvillingar känns ju väldigt långt bort.

Vad spännande! Inte alls långt kvar då ju! Lycka till!
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-01-06 16:59:49 följande:

Vi gjorde ett försök i november/december. Satte in ett tvådagars men det blev inget. Har en blastocyst i frysen som vi vill spara. Hade tänkt göra det försöket och sen vänta på landstinget. Remissen skickades i slutet på oktober och vi har tid i april. Nu ska vi då alltså göra en till ivf och hoppas på att få ett tillbaka och kanske ett till till frysen. På vår första ivf väntade vi inte alls eftersom den var privat. Kanske dröjde 2 mån från utredningsstart till ivf.

Låter lovande om du är på rd9 ju :) håller tummarna! Vad är ert "problem"? Alltså anledning till ivf?

Om remissen skickades i oktober så borde ni redan ha fått hjälp! IVF ingår i vårdgarantin och längsta tid mellan ordinerad behandling och behandlingsstart är 90 dagar. Detta är dock inte något som mottagningarna tydligt informerar om utan man måste själv åberopa vårdgarantin.

Tack för tummar!

Manlig faktor med markant nedsatt antal spermier är anledningen till att vi gör IVF. Detta är tredje gången jag ruvar, men jag har aldrig ruvat så många dagar tidigare.
  • Akira Öken
    Bebi1981 skrev 2018-01-06 18:28:27 följande:

Hej på er!

Spännande! Samma dag som min testdag! Jag är på rd10 idag.
  • Skywalker
    Percafluviatilis skrev 2018-01-06 16:31:42 följande:

Efter uppföljningssamtalet med vår läkare blev vi rådda att inte vänta på landstinget utan istället göra ett till försök nu (även för att då eventuellt kunna spara några embryon om vi får ut något extra). Detta pga mitt låga amh. Velat lite då det ju kostar men vi kom till slut fram till att vi vill känna att vi gjort allt vi kan. Tänk om reserven sjunker jättesnabbt och det inte går att få ut något i april-maj. Så kanske blir det sprutstart redan nästa helg igen... Hoppas det går bra för er andra!

En fundering bara. Har de inte sagt bågot om att få ta om amh? Jag tog provet första gången i januari (privat) och de lät mig sen ta om det när vi sökte genom landstinget just för att se utvecklingen, om det skulle ha sjunkigt snabbt. Var väl osäkert hur pass tillförlitligt det är också men kunde ge en "fingervisning".

Håller tummarna stenhårt för er!
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-01-07 08:15:08 följande:

Om remissen skickades i oktober så borde ni redan ha fått hjälp! IVF ingår i vårdgarantin och längsta tid mellan ordinerad behandling och behandlingsstart är 90 dagar. Detta är dock inte något som mottagningarna tydligt informerar om utan man måste själv åberopa vårdgarantin.

Tack för tummar!

Manlig faktor med markant nedsatt antal spermier är anledningen till att vi gör IVF. Detta är tredje gången jag ruvar, men jag har aldrig ruvat så många dagar tidigare.

Ja, men det är i Västra Götaland och vi har den längsta kön i landet. Man kan åberopa vårsgaranti men de kan då skicka en var som helst i Sverige och om man då inte godtar det som de föreslår förlorar man sin köplats. De håller på mes köförkortande åtgärder på Sahlgrenska nu så det går ändå snabbare än vad det först skulle gjort.
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2018-01-07 08:30:09 följande:

En fundering bara. Har de inte sagt bågot om att få ta om amh? Jag tog provet första gången i januari (privat) och de lät mig sen ta om det när vi sökte genom landstinget just för att se utvecklingen, om det skulle ha sjunkigt snabbt. Var väl osäkert hur pass tillförlitligt det är också men kunde ge en "fingervisning".

Håller tummarna stenhårt för er!

De har tagit amh på mig två ggr för att dubbelkolla. 0,9 och 0,6 har jag haft så antagligen ligger jag däremellan nånstans. Men de väger samman värdet med hur jag svarade på behandlingen också (antal blåsor och så). Så de går inte bara på amh.
  • Skywalker
    Percafluviatilis skrev 2018-01-07 09:50:00 följande:

De har tagit amh på mig två ggr för att dubbelkolla. 0,9 och 0,6 har jag haft så antagligen ligger jag däremellan nånstans. Men de väger samman värdet med hur jag svarade på behandlingen också (antal blåsor och så). Så de går inte bara på amh.

Okej då hänger jag med. Hoppas det går vägen och att ni får något mer till frysen nu!
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-01-07 09:48:19 följande:

Ja, men det är i Västra Götaland och vi har den längsta kön i landet. Man kan åberopa vårsgaranti men de kan då skicka en var som helst i Sverige och om man då inte godtar det som de föreslår förlorar man sin köplats. De håller på mes köförkortande åtgärder på Sahlgrenska nu så det går ändå snabbare än vad det först skulle gjort.

Jag förstår, men funderar ändå på hur de menar? De är ju skyldiga att ersätta er för alla kostnader som är förenade med att skicka er "vart som helst i Sverige". Det handlar inte bara om kostnader för resor och övernattningar utan även om förlorad arbetsinkomst för er båda. Om ni gjort behandling privat skulle de ju lika gärna kunna låtit er gå dit från början och bekostat er behandling där.
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-01-07 16:52:35 följande:

Jag förstår, men funderar ändå på hur de menar? De är ju skyldiga att ersätta er för alla kostnader som är förenade med att skicka er "vart som helst i Sverige". Det handlar inte bara om kostnader för resor och övernattningar utan även om förlorad arbetsinkomst för er båda. Om ni gjort behandling privat skulle de ju lika gärna kunna låtit er gå dit från början och bekostat er behandling där.

Så är det säkert men jag har inte orkat ta den fighten och har ett ganska nytt jobb där jag inte vill vara borta för länge/ofta eller säga varför jag är borta. Det blir enklast såhär helt enkelt och det är ju redan jobbigt läge som det är. Har hört flera som försökt stå på sig men landstinget är väldigt ovilliga. Orkar helt enkelt inte.
Svar på tråden IVF nov-dec 2017