• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (fa)
    Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

Ringde när jag fick ont i tummen, är det ok?
  • Stårschan

Har aldrig ringt 112. Ringde däremot 90 000 en gång när en överförfriskad kompis hade försvunnit utomhus utan sina skor när det var -20 grader ute.

• Anonya

Jag skulle ringa vid följande tillfällen:
    - brand
    - någon gått genom isen
    - trafikolycka (alltså inte om någon t.ex. backar in i en bil på en parkering och det blir en krossad lykta, då är det andra man ringer om man behöver polis för man är oense)
    - misshandel
    - mycket hotfull situation
    - vid akut, svår sjukdom: någon faller ihop medvetslös eller jag misstänker att någon kan ha hjärtinfarkt eller stroke 
    - olycksfall: Någon ramlar och slår huvudet och beter sig konstigt efter det. Någon ramlar eller gör sig så illa att den inte kan ta sig upp, tex lårbenshalsen eller lårbenet gått av. Svår brännskada.
    - epilektiskt anfall då personen inte har konstaterad epilepsi eller om en epilektiers anfall inte går över med medicin
    - svår allergisk reaktion
    - diabetiker fått så lågt blodsocker att medvetandegraden sjunker

Sammanfattningsvis när det inträffat något akut där det omedelbart behövs hjälp. 

• Anonya

Tillägg för såg du hade fler frågor:

Man når också jourhavande präst via 112. Det är bra att Sos alarm kan koppla dit vid behov, men tycker det är jättekonstigt att man uppmanas ringa just 112 om man vill nå jourhavande präst. Känns som att det dels tar tid av operatörernas tid, dels blir hög tröskel att ringa då. Alternativt att folk tycker att man ringer ju 112 tom om man bara ska nå jourhavande präst. 

När man ringer 112, svarar någon "SOS Alarm, vad har inträffat?" 
    Man ska uppge vem man är, vad som hänt, var man är, hur många skadade det finns och svara på frågor. Man får inte lägga på förrän man fått lov.

Viktigt att veta är att operatören kopplar in en annan person som hör och som larmar ambulans etc under tiden som den första operatören tar reda på mer och ger råd i situationen, så man behöver inte bli nervös att det tar för länge.

Viktigt är också att man hjälper ambulans etc att hitta fram och kunna hjälpa. Om det är möjligt (dvs man inte är ensam med en skadad) går någon ut och vinkar till ambulansen så den ser vart den ska komma. Om det inte går, ska man se till att åtminstone låsa upp.

Jag tycker jag har bra koll och säg till om någon känns fel/konstigt, för då och då lär jag ut sånt här till barn.

• Mariell 8
    Dame2017 skrev 2017-12-11 12:36:43 följande:

NEJ, har du svårt att fatta. Vissa av svenska sjukstranspoter har inte ambulanskompetens. De är inga ambualnser och kommer aldrig att bli ambulanser. Du vet väl att det finns en lag som styr vad en ambulans är? Läs den innan du börjar jiddra! 

Då är det sjuktransport med taxi. Fortfarande inte det jag talade om.
  • Anonym (eviga vittnet)

Mest har jag ringt för att rapportera olyckor eller våldsamheter som jag har sett. Tack och lov har jag inte behövt ringa för egen del eller för mina nära och kära.

Jag ringde senast när en dam kollapsade framför mig på trottoaren. Jag kände henne inte och en polisbil anlände efter bara någon minut följd av en ambulans något senare och jag kunde gå.

Jag såg en bil köra i diket i andra körriktningen på landsvägen. Det ringde jag också in. Jag hade ingen möjlighet att själv stanna.

Förra året var det slagsmål på affärsgatan där jag befann mig och jag ringde för att jag tyckte situationen kändes hotfull (kniv!) och att den inte verkade lugna ner sig själv. Dessutom visste jag att skolorna snart var slut och att en massa barn snart skulle befinna sig ute i området.

De jag fick prata med har aldrig fått mig att känna att jag har varit till besvär eller inte borde ringa dem. De har varit mycket artiga och professionella. 

• Mariell 8
    Anonym (eviga vittnet) skrev 2017-12-11 18:16:11 följande:

Mest har jag ringt för att rapportera olyckor eller våldsamheter som jag har sett. Tack och lov har jag inte behövt ringa för egen del eller för mina nära och kära.

Jag ringde senast när en dam kollapsade framför mig på trottoaren. Jag kände henne inte och en polisbil anlände efter bara någon minut följd av en ambulans något senare och jag kunde gå.

Jag såg en bil köra i diket i andra körriktningen på landsvägen. Det ringde jag också in. Jag hade ingen möjlighet att själv stanna.

Förra året var det slagsmål på affärsgatan där jag befann mig och jag ringde för att jag tyckte situationen kändes hotfull (kniv!) och att den inte verkade lugna ner sig själv. Dessutom visste jag att skolorna snart var slut och att en massa barn snart skulle befinna sig ute i området.

De jag fick prata med har aldrig fått mig att känna att jag har varit till besvär eller inte borde ringa dem. De har varit mycket artiga och professionella. 

Ingen möjlighet att stanna vid en trafikolycka? Varför?
  • Anonym (Nova)
    Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:

Vad vet just DU?

Jag har ringt 112 två gånger i mitt liv, ena gången när mammas ben gick ur led och hon låg i hallen och bara skrek. Var typ 9 då. Andra gången när min bästa vän druckit fulsprit och kräktes blod innan hon däckade på golvet. Var då 18. 

Jag har lärt mig att man ska ringa när något är akut, om någon är medvetslös och inte vaknar, om någon brutit något osv. Jag bröt armen en gång och då ringde mina föräldrar 112. Vet att man även kan ringa om man behöver ambulans till sjukhuset för akut förlossning. :) Detta gäller då om man ringer 112 för ambulans, men kan ju även ringa om det brinner någonstans och man vill ha en brandbil eller om ett brott pågår och man behöver polis akut. 

• Bibbidi
    Anonym (jh) skrev 2017-12-10 14:55:26 följande:
    Så du skäms över att ha ringt om något livshotande? Nej, jag tycker visserligen att folk ska sluta överdriva på akuten men de flesta av dina exempel är inte svartvita.
    I det fallet så var det lappen några dagar gammal, därför jag tänkte just där och då att det kanske inte var "akut akut". 
  • Anonym (B)
    Anonym (Höll på att dö) skrev 2017-12-11 10:06:51 följande:
    Nej jag hade inte kunnat ta mig till akuten på egen hand.
    Ambulanspersonalen lyckades bara med stort besvär och med hjälp av en granne få mig ur sängen och upp på båren. Det tog ett bra tag. Sedan blev det blåljustransport med sjukvårdande behandling under transporten och prio 1 (röd) på akuten och därefter fortsatt blåljustransport till ett större sjukhus. 

Men min granne, som var den som ringde SOS- hade svårt att få dem att skicka en ambulans. Sos tyckte att grannen skulle se om jag blev bättre med alvedon först (hade nära 42 C). Hur hon skulle göra för att få i mig alvedon hade de dock inget bra förslag på. Jag var nämligen närmast medvetslös. Så efter en timme kom ambulansen. Då var jag helt väck.

(Blodförgiftning)
    Ditt inlägg går rakt in i mig och gör det svårt att andas.
    Det gör så ont men ändå så välkommet för i smärtan finns han. 
    Du har en fantastisk granne som hjälpte dig.
    Min son hade inte samma tur, Han levde ensam och ingen visste hur sjuk han var,
    Vi visste att han hade fått feber och ont  i magen, men det var influensatider så vi tänkte att det var det han hade fått och att han skulle vara på benen om några dagar.
    Han dog samma natt i akut blodförgiftning. 
    Jag är glad att du klarade dig. 

Ditt inlägg berör, {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden När ringer du 112 ?