Tillägg för såg du hade fler frågor:
Man når också jourhavande präst via 112. Det är bra att Sos alarm kan koppla dit vid behov, men tycker det är jättekonstigt att man uppmanas ringa just 112 om man vill nå jourhavande präst. Känns som att det dels tar tid av operatörernas tid, dels blir hög tröskel att ringa då. Alternativt att folk tycker att man ringer ju 112 tom om man bara ska nå jourhavande präst.
När man ringer 112, svarar någon "SOS Alarm, vad har inträffat?"
Man ska uppge vem man är, vad som hänt, var man är, hur många skadade det finns och svara på frågor. Man får inte lägga på förrän man fått lov.
Viktigt att veta är att operatören kopplar in en annan person som hör och som larmar ambulans etc under tiden som den första operatören tar reda på mer och ger råd i situationen, så man behöver inte bli nervös att det tar för länge.
Viktigt är också att man hjälper ambulans etc att hitta fram och kunna hjälpa. Om det är möjligt (dvs man inte är ensam med en skadad) går någon ut och vinkar till ambulansen så den ser vart den ska komma. Om det inte går, ska man se till att åtminstone låsa upp.
Jag tycker jag har bra koll och säg till om någon känns fel/konstigt, för då och då lär jag ut sånt här till barn.