• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:47:44 följande:
    Du har fortfarande inte förstått! Det jag berättade om finns INTE i Sverige! Det finns lik ande varianter i en del kommuner.
    Och berätta då för oss, hur vet du det? Beskriv exact vad som är sååå fantastiskt med de vita bilarna i Norge och vad det är som fattas för att de ska vara lika fantastiska i Sverige!
  • Mariell 8
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-11 21:50:35 följande:

Och berätta då för oss, hur vet du det? Beskriv exact vad som är sååå fantastiskt med de vita bilarna i Norge och vad det är som fattas för att de ska vara lika fantastiska i Sverige!

Hur jag vet det står i inlägg 51.
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:53:37 följande:
    Hur jag vet det står i inlägg 51.
    "Jobbade en sväng i Norge nu i somras och där har de börjat med transport ambulans/vit ambulans som görs av vanliga transporttörer. Kravet är att personen inte behöver vård under transporten (de kan på sin höjd få syrgas under transport om det är något de använder till vanligt). De gör oftast transport till äldreboenden/sjukhem, omsorgsboenden eller till hemmen för de som har hemtjänst/hemsjukvård. Väldigt effektivt."

Precis den uppgiften har sjuktransporten på bilden jag visade. Och även sjuktransporter i andra delar av Sverige. Så, du vet inte vad du pratar om när du hävdar att denna funktion som i Norge kallas Transportambulans och är vit (vad nu färgen har för betydelse) inte finns i Sverige. 
  • Mariell 8
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-11 21:58:12 följande:

"Jobbade en sväng i Norge nu i somras och där har de börjat med transport ambulans/vit ambulans som görs av vanliga transporttörer. Kravet är att personen inte behöver vård under transporten (de kan på sin höjd få syrgas under transport om det är något de använder till vanligt). De gör oftast transport till äldreboenden/sjukhem, omsorgsboenden eller till hemmen för de som har hemtjänst/hemsjukvård. Väldigt effektivt."

Precis den uppgiften har sjuktransporten på bilden jag visade. Och även sjuktransporter i andra delar av Sverige. Så, du vet inte vad du pratar om när du hävdar att denna funktion som i Norge kallas Transportambulans och är vit (vad nu färgen har för betydelse) inte finns i Sverige. 

I den kommunen i Norge jag refererar till heter det inte transportambulans. Och nej, det finns inte den typen i Sverige.
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 22:00:29 följande:
    I den kommunen i Norge jag refererar till heter det inte transportambulans. Och nej, det finns inte den typen i Sverige.
    Nähä....men den är vit, för de var ju viktigt!

JO, det finns. Hur vet du att den inte gör det? Berätta! Om du noterar mitt nick, så kan det vägleda dig till att förstå att jag VET, då jag jobbar nära sjuktransporter. Då jag ofta beställer sjuktransporter till patienter som inte har ett vårdbehov men behöver ligga ner under transporten till sjukhus. 
  • Mariell 8
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-11 22:03:38 följande:

Nähä....men den är vit, för de var ju viktigt!

JO, det finns. Hur vet du att den inte gör det? Berätta! Om du noterar mitt nick, så kan det vägleda dig till att förstå att jag VET, då jag jobbar nära sjuktransporter. Då jag ofta beställer sjuktransporter till patienter som inte har ett vårdbehov men behöver ligga ner under transporten till sjukhus. 

Det finns liknande ja.

Och du jobbar väl förstårs på alla ambulansföretag i hela hela Sverige. En dag här och en dag där. Kan inte bli speciellt.mycket kontinuitet i ditt arbete.
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 22:05:59 följande:
    Det finns liknande ja.

Och du jobbar väl förstårs på alla ambulansföretag i hela hela Sverige. En dag här och en dag där. Kan inte bli speciellt.mycket kontinuitet i ditt arbete.
    Nope, men på några och jag pratar inte för hela Sverige! Som jag redan skrivit. Jag säger att det finns likadana funktioner i Sverige som de har i Norge. Du beskriver vita bilar i Norge som något unikt! Sorry, men det är inte ett dugg unikt, bara löjligt av dig att påstå detta. Dom är lika effektiva i Sverige. Och kör runt på patienter utan vårdbehov, som behöver ligga under transport. Och kan få syrgas. Vad är det som skiljer menar du?
  • EnFru

Senast för 1,5 vecka sedan då sonen (snart 17år) som studerar och bor på annan ort ringde hem och ville ha en ambulans. Var glad han orkade ringa hem i alla fall, just då hade han varken orken eller kunskapen med att ringa 112 själv.

• Anonym (Hjälp)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:13:16 följande:
    Ja, du kanske för att den risken är såpass liten.
    Det som verkar gälla rekommenderas i alla fall inte i ett flertal europeiska länder.
    Där lär man n
    ågot helt annat.

Hur liten eller stor risken för problem kan vara efter att man har hjälpt någon i en olycka är okänd.

Faktum är att även andra här inte verkar stanna vid olyckor och g
    å fram till olycksbilen.

Men just det ska man göra innan man ringer 112 för att man kan svara på frågorna.

Man ringer förstås 112 efter att man har genomfört livsräddande åtgärder.

• Anonym (Också operatör)
    Mariell 8 skrev 2017-12-10 22:48:51 följande:

Va????? 112 ordnar INTE med taxi eller sjuktransport åt "vanliga" människor som ska läggas in. Men man ka i vissa fall få det ordnat via 1177 eller avdelningen.

Till och från äldreboende kan dock ambulans agera sjuktransport.

Jobbade en sväng i Norge nu i somras och där har de börjat med transport ambulans/vit ambulans som görs av vanliga transporttörer. Kravet är att personen inte behöver vård under transporten (de kan på sin höjd få syrgas under transport om det är något de använder till vanligt). De gör oftast transport till äldreboenden/sjukhem, omsorgsboenden eller till hemmen för de som har hemtjänst/hemsjukvård. Väldigt effektivt.

Fast jo i vissa landsting har vi uppdrag att ordna sjukresa både med taxi eller sk lättambulanser.

Reglerna är olika i alla landsting i jämtland måste vårdpersonal boka sjuktaxi därför hjälper vi till med det medan det i andra landsting är tillåtet för patienten att själv boka.

I dalarna finns lättisar dvs ambulanser som körs av sköterskor där det inte får finnas vårdbehov utöver syrgas, tror de kan köras av studenter också dvs inte ambulanssköterskor de dirigeras av sos och beställs av oss.

för att nämna några exempel.
Svar på tråden När ringer du 112 ?