• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Sällan)

Har ringt en gång tror jag. Kom strax efter en allvarlig bilolycka på E4:an. Nån hade redan ringt och även stannat, men givit fel väganvisning så jag angav rätt. Nån annan ringde den gången jag hade en astmaattack och ingen medicin. Då fick jag hjälp på plats och behövde inte åka in.

• Anonym (jh)
    Bibbidi skrev 2017-12-10 11:18:21 följande:

Jag vet att jag eventuellt har ringt fel till 112 en gång när det inte var nödvändigt

Jag hade försökt ringa till 114 14 flera gånger utan att kopplas fram och vi ringde då till 112 och sa ärendet supersnabbt och blev sedan vidarekopplad till polisen. Vi hade hittat en handskriven hälsning på en offentlig plats från en person att han skulle ta livet av sig, han hade skrivit under med namn så vi hade hittat hans adress på internet och ville att polisen skulle åka dit. Antar att killen ville ha hjälp eftersom han skrev under med sitt namn men vi var tvungna att ringa 112 för vi kom inte fram till 114 14 när vi försökte. Helt sjukt. Vi ringde gång på gång och varje gång kom det en liten hälsning om att vi hade ringt dit men sedan avbröts samtalet. Så det blev 112 för att tekniken inte fungerade. Skämdes lite när jag ringde men hade inget val.

Så du skäms över att ha ringt om något livshotande? Nej, jag tycker visserligen att folk ska sluta överdriva på akuten men de flesta av dina exempel är inte svartvita.
  • Mariell 8
    Glinda från Oz skrev 2017-12-10 13:23:27 följande:

Man kan inte vänta en vecka om man behöver sys och det sker efter kontorstid, det finns närakut på många ställen men inte överallt.

Eller jourcenteal.
  • Mariell 8

Bara för att man ringer 112 så innebär det INTE att man önskar ambulans eller ens har ett akuten-ärende. Finns många andra ärenden där man ringer 112 och vill ex ha hjälp av polisen, brannkåren, jourhavande präst etc.

• Jemp
    Anonym (B) skrev 2017-12-10 11:23:49 följande:

Jag instämmer helt, nu diskuteras det ju till och med om man ska ta ut en avgift på barnakuten för att så många missbrukar den.

Kanske dags att dra igång en kampanj, för att lära folk när det är ok att åka till akuten och när man kan vänta tills dagen efter och gå på vårdcentralen. 

Avgift finns redan på barnakuten, i alla fall här (SÖS).
  • Mariell 8
    Jemp skrev 2017-12-10 15:55:05 följande:

Gör det? Det ska nämligen vara gratis sjukvård för barn.
  • Anonym (Sällan)
    Mariell 8 skrev 2017-12-10 15:52:29 följande:
    Bara för att man ringer 112 så innebär det INTE att man önskar ambulans eller ens har ett akuten-ärende. Finns många andra ärenden där man ringer 112 och vill ex ha hjälp av polisen, brannkåren, jourhavande präst etc.
    Det vet nog alla, men ambulans är nog det vanligaste. Jag har som tur är aldrig behövt ringa de andra instanserna.
  • Jemp
    Mariell 8 skrev 2017-12-10 16:00:31 följande:

Gör det? Det ska nämligen vara gratis sjukvård för barn.

Det trodde jag också så blev lite förvånad. Kostade 100-200 nånting när vi var där i maj.
  • Spislucka
    Jobbade på ett asylboende i 1,5 år och en sak jag lärde mig var att vid minsta lilla fel ska man ringa ambulans (enligt flyktingarna) Spelade ingen roll vad de va för fel. En unge hade bränt sig på brännässlor. Ett barn hade ramlat och fått lite skrapsår på händerna. En äldre kille hade magsjuka och ville åka in till akuten. 
    Man fick ofta stå och förklara varför det inte var något akut (samt plåstra om små sår etc) och varför man inte kan ringa ambulans för sånt.

Givetvis så är 112 till för nödsituationer som t.ex olycka och eventuella brott. Sen känner jag att man får bedöma situationen själv. Som någon sa så kan man ju vända sig till vårdcentralen om man har mindre skador som behövs sys.

Har personligen aldrig åkt ambulans. Kommer ihåg när 1997 när jag cyklade in i ett staket och fick en sår i pannan. Då tog vi bilen till sjukhuset, samma sak när jag bröt foten. Ska nog ske något ordentligt innan jag väljer att åka ambulans till sjukan. 
  • Anonym (B)
    Jemp skrev 2017-12-10 15:55:05 följande:
    Jag vet att Stockholm har infört det och det är just för att stävja okynnesbesök så att säga.
    Men det börjar även diskuteras ute i andra kommuner, det sprider sig, för det funkar inte som det är nu. 
    Som Spislucka skriver för flyktingar är det det naturliga att söka sig till, för där finns ju läkaren och vården.
    För oss är det självklart att inte söka upp akuten om det är något som kan vänta tills vårdcentralen har öppnat.
    Det fick man ju lära sig som barn och i skolan.
    Men hur ska nyanlända veta det om ingen har talat om det för dom.
Svar på tråden När ringer du 112 ?