• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • elmadumle
    Bibbidi skrev 2017-12-10 12:10:35 följande:
    Om det är på dagen kan man åka in till vårdcentralen för att gipsa en arm. Om det är ett sår som behöver sys kan man också åka in till vårdcentralen, man får inte en allvarlig infektion eller att det läker fel på några timmar (ifall det är på natten). Då gör man rent, sätter på ett plåster, och sedan åker man in till vårdcentralen när det öppnar. 
    Vårdcentralen här har varken röntgen längre eller gipsar frakturer.
  • elmadumle

Har ringt några gånger under åren; när barnen var små, födda på -90 talet ringde jag 112 vid feberkramper, ringde för egen räkning när mannen jobbade natt och fyra barn sov när jag av misstag fått i mig felmärkt choklad med nötter, de skickade ambulans direkt, de stannade närmare en timme för att hålla koll så jag inte blev allvarligt sjuk (har akut medicin hemma), ringt när yngsta sonen var nyfödd och mannen fick njursten, de skickade då sk icke akut transport.

• Porslinsblomman
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-12 00:41:25 följande:

Fast jo i vissa landsting har vi uppdrag att ordna sjukresa både med taxi eller sk lättambulanser.

Reglerna är olika i alla landsting i jämtland måste vårdpersonal boka sjuktaxi därför hjälper vi till med det medan det i andra landsting är tillåtet för patienten att själv boka.

I dalarna finns lättisar dvs ambulanser som körs av sköterskor där det inte får finnas vårdbehov utöver syrgas, tror de kan köras av studenter också dvs inte ambulanssköterskor de dirigeras av sos och beställs av oss.

för att nämna några exempel.

Det visste jag inte. Intressant att läsa om de olika reglerna för sjukresa i olika regioner. I fallet jag tog upp övervägde personen att cykla till sjukhuset så jag tvivlar på att kriterierna för sjukresa hade uppfyllts. I det län personen bor är det dessutom gratis att resa med kollektivtrafiken till och från vården, så det hade ju varit ett utmärkt alternativ i detta fallet.
  • sextiotalist
    Bibbidi skrev 2017-12-10 11:12:55 följande:

Precis som när jag eventuellt ska besöka akuten någon gång - ifall det är fara för någons liv eller att man är så orolig att man misstänker att det kan vara någonting akut med någon att ett besök på akuten/samtal till 112 är okej. Vet att sambon har besökt akuten en gång när han hade så ont i magen att han knappt kunde stå upp, det var blindtarmen som hade gått sönder då.

Har hört skräckhistorier om folk som besöker akuten för småsaker. Är så själviskt och grisigt att det inte är klokt. Det finns någonting som kallas för vårdcentral av en anledning. Man åker inte till akuten för att man ramlat och behöver sy några stygn i ögonbrynet eller för att ens barn har ramlat och slagit sig och fått ont i benet/armen. Tycker det är ganska respektlöst att åka till akuten för saker som inte hör hemma där, och ändå sedan sitta och skriva ut på facebook att de fick "vänta x antal timmar på akuten, dålig stil!". No shit Sherlock, de kanske prioriterade fall som har med akuten att göra istället för att ta in dig som inte hör hemma där egentligen?

Tvungen att spy ut mig lite.  Blev nämligen "tipsad" av en kompis igår att man kunde åka in till akuten och överdriva lite ifall det var svårt att få tid hos vårdcentralen. Förlåt förlåt... 

Ok, vid båda mina frakturer så var det akuten.som gällde, när sonen skulle sy (ovanför ögonbrynet) hade vi tid på lättakuten, men de skickade oss vidare till akuten
  • Anton Chigurh

Jag ringde 112 när hela förbannade övervåningen var rökfylld.

Fast jag inte hade gräddat pannkakor nyss.

Jag tror det var en legitim påringning.

Jag är tämligen säker på att det var en legitim påringning.

Mvh. Broder //Anton

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Ewald01
    Anton Chigurh skrev 2017-12-12 15:17:22 följande:

Mvh. Broder //Anton

Kul med yngre första hjälpare. Medan man ringer 112 respektive 144 får man redan lite hjälp med första hjälpen åtgärder Flört

Det verkar finnas duktiga barn Tungan ute

">

• Ewald01
    Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

Man måste ju svara på frågorna.

Var, vad, hur många skadade/berörda, vilka skador de har och vem som ringer.

Kan man inte svara på dessa frågor ringer man väl inte. Men samtidigt kan ju de på 112 avgöra om det verkligen är nödvändigt att skicka en ambulans etc. ...

Den på 112 följer ju en schema när den gör bedömningar vilken hjälp som behövs. Just därför ska man kunna svara på frågor.

• Ewald01
    Anton Chigurh skrev 2017-12-12 15:17:22 följande:

Mvh. Broder //Anton

Ringer man utan anledning kan man väl dömas till straff?

Men samtidigt så kan ju de på 112 avgöra om det är en legitim påringning eller inte - om man inte lurar dem. Men visst kan det finnas folk som inte vet vilka skador det finns hos de skadade osv.

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 16:11:44 följande:
    Man måste ju svara på frågorna.

Var, vad, hur många skadade/berörda, vilka skador de har och vem som ringer.

Kan man inte svara på dessa frågor ringer man väl inte. Men samtidigt kan ju de på 112 avgöra om det verkligen är nödvändigt att skicka en ambulans etc. ...

Den på 112 följer ju en schema när den gör bedömningar vilken hjälp som behövs. Just därför ska man kunna svara på frågor.
    Jag har ringt SOS utan att veta hur många skadade det var och vilka skador de hade. Gjorde jag fel anser du?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 16:17:53 följande:
    Ringer man utan anledning kan man väl dömas till straff?

Men samtidigt så kan ju de på 112 avgöra om det är en legitim påringning eller inte - om man inte lurar dem. Men visst kan det finnas folk som inte vet vilka skador det finns hos de skadade osv.
    Hänger på uppsåtet
Svar på tråden När ringer du 112 ?