• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • BossHoss
    Ringer 112 vid brott, olycka, eller nödsituation.
    Så någon gång i månaden
  • taquine

Jag har respekt för 112;) Ringt 2 gånger i mitt liv, när min dotter svimmade av och landade med ansiktet i klinkergolvet och var okontaktbar samt när min exman ramlade nerför en stege och ylade som en stucken gris.(brutet ben)
    Blivit trevligt bemött båda gånger och ambulans var snabbt på plats.

Goodness me
  • taquine
    BossHoss skrev 2017-12-11 08:03:08 följande:
    Ringer 112 vid brott, olycka, eller nödsituation.
    Så någon gång i månaden
    Oj, du måste råka ut för mycket...
    Goodness me
  • Anonym (Fia)

Jag har bara ringt 112 en gång och det var när det brann i mitt höghus och trapphuset var helt rökfyllt. 

Vid sjukdom/olycka skulle jag bara göra det om jag trodde att något var livshotande. Har inte varit med om det än.
    Allt som inte är livshotande kan man ju ringa en taxi för.

• BossHoss
    taquine skrev 2017-12-11 08:44:09 följande:
    Oj, du måste råka ut för mycket...
    Nej men andra som man får ta hand om (jobbar krog)
  • Duckan

Har hittills i mitt 43-åriga liv aldrig ringt 112 så är händer inte mycket..Vet inte exakt när jag skulle ringa, men det ska nog vara på liv och död typ.

• Anonym (en gång)

Jag har bara ringt 112 en gång, och det var när en dement och vilsen människa irrade sig in på min tomt. Jag minns inte säkert att det faktiskt var 112 jag ringde, men jag vet inte vilket nummer jag annars skulle ha ringt. Hur som, jag fick prata med en polis och förklara situationen, och bjöd gamlingen på te så länge. Polisen kunde ta reda på vilken gamling som hade irrat bort sig från ett vårdhem, och kunde kontakta anhörig, som kom och hämtade.

Annars har jag aldrig haft anledning att ringa; har aldrig varit först på plats till en olycka, aldrig råkat ut för egen eller annans akutsjukdom, aldrig varit med om eldsvåda eller den typen av brott som kräver akut polisinsats.

• Anonym (Höll på att dö)
    Dame2017 skrev 2017-12-11 00:23:32 följande:
    Vilka då? Men visst, teoretiskt sett kan man nog ALLTID ta sig till akuten på egen hand. Alt med anhörig/granne/förbipasserande. Vissa gör det, andra skall ha ambulans för skoskav...man blir som erfaren sjuksköterska inom akutsjukvården en aningen luttrad, tro det eller ej. Ganska cynisk också tyvärr. Men då får man på jobbet ta fram den professionella sidan och lösa sakerna, som alltid! Att ta eget ansvar för sin hälsa, det har en del svårt att förstå. 
    Nej jag hade inte kunnat ta mig till akuten på egen hand.
    Ambulanspersonalen lyckades bara med stort besvär och med hjälp av en granne få mig ur sängen och upp på båren. Det tog ett bra tag. Sedan blev det blåljustransport med sjukvårdande behandling under transporten och prio 1 (röd) på akuten och därefter fortsatt blåljustransport till ett större sjukhus. 

Men min granne, som var den som ringde SOS- hade svårt att få dem att skicka en ambulans. Sos tyckte att grannen skulle se om jag blev bättre med alvedon först (hade nära 42 C). Hur hon skulle göra för att få i mig alvedon hade de dock inget bra förslag på. Jag var nämligen närmast medvetslös. Så efter en timme kom ambulansen. Då var jag helt väck.

(Blodförgiftning)
  • Anonym (xx)

Minns jag rätt så, över typ 30 år som vuxen:
    1. För typ 25 år sedan när en kille blev överfallen och skrek på hjälp utanför (samtidigt som min dåvarande kille sprang ut och hojtade).
    2. När min man (känd hjärtsvikt) vaknade så dålig att han satt och flåsade trots att han inte rörde sig. (Han blev akut inlagd.)
    3. När jag själv fick 20 min ihållande bröstsmärta, rekommenderad från VC att söka i så fall efter att man konstaterat mindre avvikelse vid EKG men normalt arbets-EKG. Var på landet långt från sjukhus. Togs EKG i ambulans som var invändningsfritt och bröstsmärtan hade då gått över. Jag erbjöds att åka in om jag ville, men avstod då de inte hittade något avvikande.

Av dessa var möjligen den sista tveksam - så rysligt ont hade jag inte. Hade jag inte blivit tillsagd på VC hade jag nog inte ringt och hade jag varit i stan hade jag åkt in till sjukhuset i stället.

I övriga fall när vi behövt söka sjukvård snabbt genom åren (första episoder falsk krupp hos barnen, en kraftig allergisk reaktion, ett barn som blivit delvis överkörd av cykel, försämringsepisoder hos maken) har vi tagit vanlig taxi. Bor dock i stan.

• Anonym (A)

Jag har ringt 112 totalt 2 gånger. En gång när sambon hade ramlat ramlat och brutit både tibia och fibula så foten pekade helt fel (jag hade inte kunnat köra in honom själv) och andra gången när jag blev förföljd och trängd av en dåre på motorvägen (112-operatören hängde kvar i luren och skulle ha skickat en polisbil till mitt slutmål om inte dåren till slut hade givit upp). Sen har jag slagit fel någon gång när numret var nytt och man skulle sätta en sjua framför befintliga nummer som började på 112. Då slängde jag på så fort jag märkte misstaget. Tog mig inte ens tid att be om ursökt :-/

Svar på tråden När ringer du 112 ?