Dame2017 skrev 2017-12-11 00:23:32 följande:
Vilka då? Men visst, teoretiskt sett kan man nog ALLTID ta sig till akuten på egen hand. Alt med anhörig/granne/förbipasserande. Vissa gör det, andra skall ha ambulans för skoskav...man blir som erfaren sjuksköterska inom akutsjukvården en aningen luttrad, tro det eller ej. Ganska cynisk också tyvärr. Men då får man på jobbet ta fram den professionella sidan och lösa sakerna, som alltid! Att ta eget ansvar för sin hälsa, det har en del svårt att förstå.
Nej jag hade inte kunnat ta mig till akuten på egen hand.
Ambulanspersonalen lyckades bara med stort besvär och med hjälp av en granne få mig ur sängen och upp på båren. Det tog ett bra tag. Sedan blev det blåljustransport med sjukvårdande behandling under transporten och prio 1 (röd) på akuten och därefter fortsatt blåljustransport till ett större sjukhus.
Men min granne, som var den som ringde SOS- hade svårt att få dem att skicka en ambulans. Sos tyckte att grannen skulle se om jag blev bättre med
alvedon först (hade nära 42 C). Hur hon skulle göra för att få i mig alvedon hade de dock inget bra förslag på. Jag var nämligen närmast medvetslös. Så efter en timme kom ambulansen. Då var jag helt väck.
(Blodförgiftning)