Jag har aldrig ringt 112 och hade ingen aning om vad man kan välja om man ringer dit men nu vet jag efter att ha läst tråden.
Har åkt ambulans en gång efter att jag ringt 1177 vid bröstsmärta/ont vid andning och de skickade ambulans för misstänkt propp i lungan. Jag trodde inte det var det så det kändes lite överdrivet. Det visade sig vara lungsäcksinflammation.
Jag eller närstående har åkt till akuten med egen transport för följande:
Litet barn som ramlat av en stol och inte vill röra armen/inte slutar gråta (var spricka i nyckelbenet)
Vuxen som blivit klöst i ögat av barn med smutsiga naglar och ser suddigt/dubbelt med det (fick antibiotika men ser fortfarande lite suddigt på det ögat)
Litet barn som ramlat och slagit pannan i hårt föremål, blev ca 0,5 cm djupt sår i pannan som blödde ymnigt
Hade fruktansvärt ont i magen och kunde bara ligga och kvida i flera timmar - misstänkte utomkvedes men visade sig vara ägglossning :/ Det var lite pinsamt. -Sedan fick jag utomkvedes några år senare men åkte till gynakuten då istället och blev inlagd direkt och opererad inom en timme.
Jag eller nästående har åkt till primärvårdsjouren för följande:
Upptäckte att autistiskt barn hade stort sår/nageltrång/jag vet inte vad på stortån som såg infekterat och vätskande ut och fullt med smuts jag inte fick bort (pratade med 1177 innan som tyckte vi skulle dit)
Jag hade körtelfeber och så ont i halsen att jag inte kunde svälja saliv och inte stod ut med smärtan trots maxdos ipren och alvedon