• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Lena
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-11 20:13:46 följande:
    Man kan väl bli åtalad och eventuellt dömd för vållande till annans skada eller vållande till annans död om man försöker hjälpa och gör fel? Vem vill råka ut för detta?
    Nej det kan du inte om du inte bryter mot saker som anses vara allmän kunskap (sådant som lärs ut i skolan)
  • Mariell 8
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-11 20:50:00 följande:

Ser vad? 

Det du beskrev från början finns i Sverige! Men du vill inte förstå!

Det finns inga vita transportambulanser i Sverige. Ens of story.
  • Anonym (Hjälp)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 20:14:33 följande:
    Extrem fall isåfall.
    Varför ta risken?
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-11 21:05:18 följande:
    Varför ta risken?
    Varför inte gå en kurs och sen hjälpa en annan människa med några väldigt enkla saker, som ALLA kan lära sig. Inget komplicerat alls. 
  • Mariell 8
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-11 21:05:18 följande:

Varför ta risken?

Ja, du kanske för att den risken är såpass liten.
  • TeresB
    Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?

När ska man ringa efter ambulans?

Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

Ambulans.. om jag tror att det kan vara fara för någons eller mitt liv. Alt svårare olycka/ olycksfall. Ev vid allergisk reaktion som kan vara livshotande.

Vid brand som jag inte själv kan släcka utan att utsätta mig för fara. Eller pågående brott där det är bråttom.

Har bara ringt ett fåtal ggr. Hade en gäst på hotell som fick hjärtattack, hade ett självmord på hotell där jag jobbade. Och en gång när en kompis till mig totalt kollapsade och ville ta sitt liv. Har ringt 11414 ganska många gånger.
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:12:37 följande:
    Nej, inga vita ambulanser.
    Nä, men diskussionen rör ju inte ambulanser! Du kallar det transportambulanser och det finns ingen sjukvårdspersonal i dom. För patienten har inget vårdbehov. Precis samma sak med den sjuktransport som finns på bilden. 

Det finns en lag som styr hur en ambulans ska var utrustad och vem som skall jobba på den. Läst den? Annars gör det, så klarar bilden för dig!
  • Mariell 8
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-11 21:35:29 följande:

Nä, men diskussionen rör ju inte ambulanser! Du kallar det transportambulanser och det finns ingen sjukvårdspersonal i dom. För patienten har inget vårdbehov. Precis samma sak med den sjuktransport som finns på bilden. 

Det finns en lag som styr hur en ambulans ska var utrustad och vem som skall jobba på den. Läst den? Annars gör det, så klarar bilden för dig!

Du har fortfarande inte förstått! Det jag berättade om finns INTE i Sverige! Det finns lik ande varianter i en del kommuner.
Svar på tråden När ringer du 112 ?