• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Wilowa
    Bibbidi skrev 2017-12-10 11:18:21 följande:

Jag vet att jag eventuellt har ringt fel till 112 en gång när det inte var nödvändigt

Jag hade försökt ringa till 114 14 flera gånger utan att kopplas fram och vi ringde då till 112 och sa ärendet supersnabbt och blev sedan vidarekopplad till polisen. Vi hade hittat en handskriven hälsning på en offentlig plats från en person att han skulle ta livet av sig, han hade skrivit under med namn så vi hade hittat hans adress på internet och ville att polisen skulle åka dit. Antar att killen ville ha hjälp eftersom han skrev under med sitt namn men vi var tvungna att ringa 112 för vi kom inte fram till 114 14 när vi försökte. Helt sjukt. Vi ringde gång på gång och varje gång kom det en liten hälsning om att vi hade ringt dit men sedan avbröts samtalet. Så det blev 112 för att tekniken inte fungerade. Skämdes lite när jag ringde men hade inget val.

Fast i ett sånt läge ska man ringa 112, det kan mycket väl vara livshotande.
  • nnnnnnnn

Jag har ringt 1 gång för att fråga om de skickat ambulans, då arrangörerna till en internationell tävling sa att de ringt ambulans när en aktiv bröt armen, men det var ytterst rörigt om det verkligen var någon som ringt eller ej. Vi beslöt att skicka barnet med bil och jag ringde för att reda ut om ambulans skickats eller ej för att den inte skulle komma i onödan.

• lövet2

Det finns ju en massa olika anledningar att ringa 112. Jag känner helt enkelt av varje enskild situation.

• FrökenCarlsson

Jag har, vad jag minns, bara ringt 112 en gång. Jag själv som fick ett kraftigt migränanfall. Inte det minsta livshotande men då jag var hemma själv med två barn och inte kunde se ett enda annat nr i telefonboken pga synflimmer ringde jag i af.

Dessutom vet jag att vid såna anfall brukar jag svimma av så kändes inte alls lämpligt.

Ambulans kom direkt!

Annars tror jag mig veta när jag ska ringa och inte ringa.

• Porslinsblomman

Blev helt kollrig när jag läste en grej på Facebook. En kompis behövde skjuts till sjukhuset för hon skulle läggas in på en avdelning. En kille kommenterade att hon skulle ringa 112 för det var deras uppgift att ordna transport (typ taxi) åt henne. Jag svarade och ifrågasatte men fick ingen respons på det. Idiot.

• cosinus

Har ringt 3 ggr. 2 gånger ambulans åt sonen (p g a falsk krupp som blev så illa att läkarna sagt åt oss att ringa ambulans och inte köra själv)

En gång i somras p g a av gubbe med rollator på motorväg. I det fallet försökte jag ringa 11414 först men hamnade i en loop av val och köer att jag gav upp och ringde 112. Då kopplades jag direkt till polisen på en telefon de faktiskt svarade i :)

• Dame2017
    Bibbidi skrev 2017-12-10 12:10:35 följande:
    Om det är på dagen kan man åka in till vårdcentralen för att gipsa en arm. Om det är ett sår som behöver sys kan man också åka in till vårdcentralen, man får inte en allvarlig infektion eller att det läker fel på några timmar (ifall det är på natten). Då gör man rent, sätter på ett plåster, och sedan åker man in till vårdcentralen när det öppnar. 
    Sår som behöver sys, skall sys inom 8 timmar. VC stänger kl 17 och öppnar kl 8. Funkar inte om kl är 19 när det händer. Däremot måste man veta vilken instans man vänder sig till. För många ställen i Sverige har jouröppna vårdcentraler. Då vänder man sig såklart dit. Ibland ligger dessa på "vanliga akuten". Då kanske man tror att man söker akuten, men får träffa primärvårdsjouren. 
  • Dame2017
    Mariell 8 skrev 2017-12-10 12:43:50 följande:
    Fast har man fått en reva i ögonbrynet så vill de oftast att en ögonläkar ser på det och undersökt så att inte ögat fått skador.
    Nja....
  • Anonym (aldrig)

Jag har lärt mig att man aldrig någonsin ska ringa akut efter en ambulans. Du kan alltid ta dig till akuten själv. Om du är medvetslös och nästan död så kanske, kanske du kan få ringa 112, kanske, på nåder om du är så dålig att du inte kan ringa. Kanske. Det har jag lärt mig här på Familjeliv.

När man får ringa 112 efter polis vet jag inte. Brandkåren får man nog larma när det brinner lite mer än i gardinen.

Annars vet jag inte.

Svar på tråden När ringer du 112 ?