• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Hm)

Är 50 plus och har aldrig ringt 112, har väl haft tur.

• Dame2017
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 07:59:00 följande:
    Du varierar ju beroende på vilken tråd du skriver.
    Nu får du hjälpa mitt schizofrena jag....LÄNKA! Så jag håller ordning på mig själv för bövelenDemon
  • Dame2017
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 07:57:58 följande:
    Jag har aldrig stött på några vita transportambulanser i Sverige. Men det kan ju fortfarande finnas på endel kommuner
    Nja....de tillhör landsting, eller privata uppdragstagare som kör åt landstinget. 
  • Mariell 8
    Dame2017 skrev 2017-12-11 11:58:39 följande:

Så det var FÄRGEN du hängde upp dig på? Sen var det att det inte fanns vita ambulanser....hur ska du ha det? Du vill bara jävlas och jag är så jävla trött på dig! Fy fan att du får finnas på FL efter alla dessa år! Måste väl snart vara slut på nicken....

Men jo, för kännedom, det finns vita sjuktransporter, med grön och gul stripning, alt röd hittade jag också vid en enkel googling......

Att det finns sjuktransporter i Sverige vet jag men det är vanliga ambulansen som gör dessa.

Det jag talar om är vita transportambulanser om jag hand om bla sjukgransporter utan vård behov endast vilket innebär att ambulanserna är lediga till det de är till för. Dessa har inge jag sett i Sverige.

Finnas på Fl efter alla dessa år?
  • Mariell 8
    Dame2017 skrev 2017-12-11 12:00:23 följande:

Nja....de tillhör landsting, eller privata uppdragstagare som kör åt landstinget. 

Och vart finns dessa landsting och privata uppdragstagare? Jo, just det i olika KOMMUNER runt om i Sverige!
  • Dame2017
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 12:07:53 följande:
    Att det finns sjuktransporter i Sverige vet jag men det är vanliga ambulansen som gör dessa.

Det jag talar om är vita transportambulanser om jag hand om bla sjukgransporter utan vård behov endast vilket innebär att ambulanserna är lediga till det de är till för. Dessa har inge jag sett i Sverige.

Finnas på Fl efter alla dessa år?
    Men du, varför ska du alltid lägga dig i och skriva om saker du har noll koll på. Det finns liggande sjuktransporter i Sverige, det finns lättambulanser, det finns en massa olika lolkala lösningar över hela Sverige. Sjuktransporter för prio 4 patienter med enbart ambulanssjukvårdare/sjuktransportör, dom kan få ge syrgas vid behov och har en deff. Det finns lättambulanser som kör ex prio 3. Kom inte och påstå att du vet allt om alla Sveriges lösningar för patienter som inte kan sitta, inte har något direkt vårdbehov men behöver åka liggande. Du är ju bara pinsam!
  • Dame2017
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 12:09:12 följande:
    Och vart finns dessa landsting och privata uppdragstagare? Jo, just det i olika KOMMUNER runt om i Sverige!
    Dom finns i landstigen. Det är fri dirigering så kommun/kommungränser har inget med detta att göra! Skriv om och skriv rätt!
  • Dame2017
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 12:20:08 följande:
    Jag har inte sagt att det inte finns men att det fortfarande är vanliga ambulanser. Har svårt att läsa?

Det jag talade om som finns i grannlandet är vita transportambulanser som inte har blåljus, inte kan göra någon prio, inte har deff eller möjligt att vårda under transport. De har inge ens kompetens till att vårda under transport.
    NEJ, har du svårt att fatta. Vissa av svenska sjukstranspoter har inte ambulanskompetens. De är inga ambualnser och kommer aldrig att bli ambulanser. Du vet väl att det finns en lag som styr vad en ambulans är? Läs den innan du börjar jiddra! 
  • Aikido
    Dame2017 skrev 2017-12-11 12:48:37 följande:
    No no no no no....not deja vu, nåt helt nytt...så byt ut popcornen mot chips och julmust och håll dig vaken. Det kommer explodera och vi kommer se ljuset! Eller förrsten, Juice är mer lämplig dryck, om du orkar få i dig sur sån av årgång 84....
    Jag tycker ni två ska begrava stridsyxan. Är säker på att ni skulle kunna bli det ultimata BFF-paret.

• Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

Jag blir själv ganska chockad över hur det prioriteras på 112 (eller i vissa landsting annan organisation). Hur vissa larm öht kommer igenom någons bedömning att bli prio 1 tex. Att många ringer är ett problem, att dom hotar för att få en gul bil, men även att man ens kan med att skicka ut....
Svar på tråden När ringer du 112 ?