• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (eviga vittnet)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:20:58 följande:
    Ingen möjlighet att stanna vid en trafikolycka? Varför?
    För jag var på körbanan bredvid i andra körriktningen och hade ganska långt till nästa avfart.  Trafiksituationen gjorde att jag inte kunde stanna utan att utsätta mig själv och andra trafikanter för fara. Typ. 
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 16:04:30 följande:
    Då är det sjuktransport med taxi. Fortfarande inte det jag talade om.
    Men du, Sverige har 20 landsting. Samtliga har olika regler för sjukresor, liggande eller sittande och löser detta på olika sätt. Så knip igen och lyssna på dom som vet vad de pratar om. 
    Ibland kör landsting liggande sjuktransport i egen regi, ibland är det taxibolag, eller både och, eller privat ambulansentreprenör. Ibland kör ambulans alla liggande sjuktransport, ibland finns det speciella fordon med längre kometens i bemanningen.
    Anonym (Höll på att dö) skrev 2017-12-11 10:06:51 följande:
    Nej jag hade inte kunnat ta mig till akuten på egen hand.
    Ambulanspersonalen lyckades bara med stort besvär och med hjälp av en granne få mig ur sängen och upp på båren. Det tog ett bra tag. Sedan blev det blåljustransport med sjukvårdande behandling under transporten och prio 1 (röd) på akuten och därefter fortsatt blåljustransport till ett större sjukhus. 

Men min granne, som var den som ringde SOS- hade svårt att få dem att skicka en ambulans. Sos tyckte att grannen skulle se om jag blev bättre med alvedon först (hade nära 42 C). Hur hon skulle göra för att få i mig alvedon hade de dock inget bra förslag på. Jag var nämligen närmast medvetslös. Så efter en timme kom ambulansen. Då var jag helt väck.

(Blodförgiftning)
    Ambulanspersonal brukar ha besvär om folk är stora. Annars har vi ganska enkla metoder för att förflytta från säng till bår. Även om patienten är påverkad. Men som Dame skriver, så kan ju alltid några anhöriga med god vilja släpa en medvetslös människa ut i en bil. Det GÅR! Även om det inte alltid är att rekommendera. Det finns ytterligheter åt alla håll. 
    Bibbidi skrev 2017-12-11 18:51:59 följande:
    I det fallet så var det lappen några dagar gammal, därför jag tänkte just där och då att det kanske inte var "akut akut". 
    Eller så hade det varit bra om personen fick tänka över sitt körkortsinnehav ett tag till....folk brukar vara benägna att må jättebra om inte är helt nyktra...
  • Mariell 8
    Anonym (eviga vittnet) skrev 2017-12-11 19:56:02 följande:

För jag var på körbanan bredvid i andra körriktningen och hade ganska långt till nästa avfart.  Trafiksituationen gjorde att jag inte kunde stanna utan att utsätta mig själv och andra trafikanter för fara. Typ. 

Ok
  • Mariell 8
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-11 19:56:25 följande:

Men du, Sverige har 20 landsting. Samtliga har olika regler för sjukresor, liggande eller sittande och löser detta på olika sätt. Så knip igen och lyssna på dom som vet vad de pratar om. 

Ibland kör landsting liggande sjuktransport i egen regi, ibland är det taxibolag, eller både och, eller privat ambulansentreprenör. Ibland kör ambulans alla liggande sjuktransport, ibland finns det speciella fordon med längre kometens i bemanningen.

Som du ser har jag aldrig sagt emot. Det jag pratar om finns INTE i Sverige med borde kanske finnas.
  • Anonym (Hjälp)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:20:58 följande:
    Ingen möjlighet att stanna vid en trafikolycka? Varför?
    Man kan väl bli åtalad och eventuellt dömd för vållande till annans skada eller vållande till annans död om man försöker hjälpa och gör fel? Vem vill råka ut för detta?
  • Mariell 8
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-11 20:13:46 följande:

Man kan väl bli åtalad och eventuellt dömd för vållande till annans skada eller vållande till annans död om man försöker hjälpa och gör fel? Vem vill råka ut för detta?

Extrem fall isåfall.
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-11 20:13:46 följande:
    Vad har du för bakgrund till det påståendet?
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 20:10:08 följande:
    Som du ser har jag aldrig sagt emot. Det jag pratar om finns INTE i Sverige med borde kanske finnas.
    Ser vad? 
    Det du beskrev från början finns i Sverige! Men du vill inte förstå!
Svar på tråden När ringer du 112 ?