• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:12:43 följande:
    Tröttnar du aldrig på dina svar i varenda jävla tråd? Som dessutom inte är enligt svenska rekomenationerna!
    Där ar vi ju problemet.

Vad händer om jag gör som jag har lärt mig?

Finns det egenligen svenska rekommendationer?

Vad kan hända juridiskt? Var står det att man inte ska ta av hjälmen på en medvetslös motorcyklist i Sverige?

• Kjell2

[quote=78269733][quote-nick]Ewald01 skrev 2017-12-12 22:15:11 följande:[/quote-nick]

Vi har genomgått det i våra kurser (t.ex. SHT (det är ju detsamma som "Schädelbasisbruch")., skallskador, bruten arm/ brutet ben etc.

Sen kollar man om personen är fastklämd, kan röra sina fötter, är medvetslös, pratar ....... 

[/quothe]

Hur faställer man t ex skallskador, nackbrott. Tänk om man rapporterar fel? Kan man,bli fälld då?

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:12:42 följande:
    Så du kommer inte gå fram till en skadad?
    Jag är inte sugen på det. 

Vad händer om jag gör som jag har lärt mig? Fram för allt det med hjämen som ju alla lär sig hur man tar av den?

...det kommer aldrig att hända att jag kommer fram till en olycka i Sverige först.
  • Anonym (Sjuksköterska)

Ringer 112 om jag anser att det är prio 1 alt prio 2.

Skulle ALDRIG ta den tiden från någon annan annars!

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:17:44 följande:

Där ar vi ju problemet.

Vad kan hända juridiskt? Var står det att man inte ska ta av hjälmen på en medvetslös motorcyklist i Sverige?

Se BrB 1 kap 2§
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:19:06 följande:

Jag är inte sugen på det. 

Vad händer om jag gör som jag har lärt mig? Fram för allt det med hjämen som ju alla lär sig hur man tar av den?

...det kommer aldrig att hända att jag kommer fram till en olycka i Sverige först.

Så du kommer bara stå och se på när någon inte kan andas eller förblöder?
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:17:44 följande:

Där ar vi ju problemet.

Det enda som kam hända är att du blir anmäld, ev åtalad och dömd för vållande till annans död eller vållande till annan skada. Och det är isåfall ett extremfall och den risken är väldigt liten.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:17:49 följande:

[quote=78269733][quote-nick]Ewald01 skrev 2017-12-12 22:15:11 följande:[/quote-nick]

Vi har genomgått det i våra kurser (t.ex. SHT (det är ju detsamma som "Schädelbasisbruch")., skallskador, bruten arm/ brutet ben etc.

Sen kollar man om personen är fastklämd, kan röra sina fötter, är medvetslös, pratar ....... 

[/quothe]

Hur faställer man t ex skallskador, nackbrott. Tänk om man rapporterar fel? Kan man,bli fälld då?

Nackbrott vet man inte. Då görs undersökningar på sjukhuset. MRT och röntgen eller vad det nu heter.

skallskador har du denna "Brillenhämatom" (googla efter "Brillenhämatom" t.ex. ... nackskador är troliga om personen t.ex. har slagit mot vandrutan med huvudet. (skadebild p
    å bilen).

Här bör man tidigt sätta p
    å en Stiffneck. Men sen krävs det ju även intubation vid SHT. men intubation görs ofta av läkare, i nödsituationer av vanligt sjukvårdspersonal ....
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:23:14 följande:

Nackbrott vet man inte. Då görs undersökningar på sjukhuset. MRT och röntgen eller vad det nu heter.

skallskador har du denna "Brillenhämatom" (googla efter "Brillenhämatom" t.ex. ... nackskador är troliga om personen t.ex. har slagit mot vandrutan med huvudet. (skadebild på bilen).

Här bör man tidigt sätta på en Stiffneck. Men sen krävs det ju även intubation vid SHT. men intubation görs ofta av läkare, i nödsituationer av vanligt sjukvårdspersonal ....

Men då kan man inte fastställa skador vid en olycksplats. Ska man ringa 112 ändå?
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:23:14 följande:

skallskador har du denna "Brillenhämatom" (googla efter "Brillenhämatom" t.ex. ... nackskador är troliga om personen t.ex. har slagit mot vandrutan med huvudet. (skadebild på bilen).

Här bör man tidigt sätta på en Stiffneck. Men sen krävs det ju även intubation vid SHT. men intubation görs ofta av läkare, i nödsituationer av vanligt sjukvårdspersonal ....

Vad har detta med tråden att göra?
Svar på tråden När ringer du 112 ?