• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:22:57 följande:

Det enda som kam hända är att du blir anmäld, ev åtalad och dömd för vållande till annans död eller vållande till annan skada. Och det är isåfall ett extremfall och den risken är väldigt liten.

Se BrB 1kap, 2§
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:33:09 följande:

Ja?

Uppsåt. Försöker du hjälpa kan du inte bli fälld.
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:22:57 följande:
    Det enda som kam hända är att du blir anmäld, ev åtalad och dömd för vållande till annans död eller vållande till annan skada. Och det är isåfall ett extremfall och den risken är väldigt liten.
    Men då vill jag helst inte göra någonting.

Jag litar 100 % på det jag har lärt mig och det läkarna förklarade. Har stort förtroende för de som förklarade grejer och ting. de var väldigt seriösa och hade objektiva och bra svar. Fick veta alla detaljer och backgrunder till metoderna. 

S
    å att inte göra hur jag har lärt mig (och jag har intyg på dessa utbildningar) känns inte direkt ok.

P
    å andra sidan behövs inte min hjälp heller om det ju ändå inte är nödvändigt. 
    S
    å jag tror inte jag skulle göra rätt vid olyckor i Sverige. 
  • Anonym (Också operatör)

Slå numret direkt säger jag. Vi tar allt under samtalet både frågor om själva olyckan, antal drabbade och första hjälpen.

Vi Larmar ju på allteftersom i samtalet om det framkommer att det finns ännu fler drabbade men första bilarna kommer iväg snabbare och kan börja jobba tidigare med de skadade.

Vi hjälper ju självklart till med vad man ska göra på plats.

Visst ibland behöver man ta en person ur en kraschad bil och ibland behöver man ta av hjälm men det säger vi till om man behöver göra och vi instruerar i hur man gör det på bästa sätt, men då är det i värsta tänkbara scenario där det står mellan liv och död annars så nej låt hjälm vara eller personen sitta kvar i bilen.

Vi kan inte tvinga någon att agera men jag gör alltid mitt bästa för att övertyga den på plats att göra något

• Mariell 8
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:34:24 följande:

Uppsåt. Försöker du hjälpa kan du inte bli fälld.

Om du läser kommentarer/tillägen så ser du att det finns olika varianter av uppsåt. Så jo,man kan bli anmäld och åtalad men det är extremfall man blir dömd.
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:36:23 följande:

Jag litar 100 % på det jag har lärt mig och det läkarna förklarade. Har stort förtroende för de som förklarade grejer och ting. de var väldigt seriösa och hade objektiva och bra svar. Fick veta alla detaljer och backgrunder till metoderna. 

Så att inte göra hur jag har lärt mig (och jag har intyg på dessa utbildningar) känns inte direkt ok.

På andra sidan behövs inte min hjälp heller om det ju ändå inte är nödvändigt. 

Så jag tror inte jag skulle göra rätt vid olyckor i Sverige. 

Om du ringer 112 och meddelar vem du är, vart du är och vad som hänt så har du gjort mycket.
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:41:54 följande:

Om du läser kommentarer/tillägen så ser du att det finns olika varianter av uppsåt. Så jo,man kan bli anmäld och åtalad men det är extremfall man blir dömd.

Har du exempel på fällande dom? Har tyvärr inga kommentarer i min lagbok.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:36:23 följande:

Så att inte göra hur jag har lärt mig (och jag har intyg på dessa utbildningar) känns inte direkt ok.

På andra sidan behövs inte min hjälp heller om det ju ändå inte är nödvändigt. 

Så jag tror inte jag skulle göra rätt vid olyckor i Sverige. 

Vad är problemet? Om du litar till 100% vad du lärt dig och gör så kan ingen skada uppstå och alltså ingen risk för åtal.
  • Mariell 8
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:50:58 följande:

Har du exempel på fällande dom? Har tyvärr inga kommentarer i min lagbok.

Har inga exempel på fällande dom just vid agerande vid olycka men folk jag blivit fälld för vållande till annans död och vållande till annans skada förr.
Svar på tråden När ringer du 112 ?