• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:54:36 följande:

Har inga exempel på fällande dom just vid agerande vid olycka men folk jag blivit fälld för vållande till annans död och vållande till annans skada förr.

Ja, det vet jag men då gäller det t ex fyllekörning, friläggande av el, slarv med skjutvapen.

Jag är nyfiken om det finns en fällande dom på någon som försökt hjälpa till på en olycksplats.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-12 21:53:31 följande:

Alla detaljer behöver du inte ha.

Men du måste kunna svara på:

- Vad som har hänt (bilolycka)

- var det har hänt (gata, motorväg ... km beteckning, körriktning)

- hur många skadade

- vilka skador de har

- vara kvar (övriga frågor).

- vem du är ingår int i dessa "5 W frågor" - officiellt - men de kommer ändå att fråga dig efter namn och telefonnummer!

INNAN du ringer 112 ska du förstås kolla efter de skadade och - vid behov - starta med livsräddande åtgärder.

HLR, ta ut medvetslösa, ta av hjälmen på medvetslösa motorcyklister, åtgärda livsfarliga blödningar, ....)

Är det flera på plats ringer en och den andra bryr sig om de skadade.

Vad tror du händer om du ringer SOS innan du har antal skadade? Att de lägger på? Vilka skador de har räknar ingen på sos heller att du ska kunna svara på.

Hjälmen kan med fördel vara kvar om patienten andas !
  • Gaskarl

Till er här som är ooeraörer, om jag ringer från en pplats jag inte känner till, inga skyltar finns kan ni ganska bra se mig, var jag är?

• Mariell 8
    Gaskarl skrev 2017-12-13 13:18:46 följande:

Till er här som är ooeraörer, om jag ringer från en pplats jag inte känner till, inga skyltar finns kan ni ganska bra se mig, var jag är?

De flesta moderna telefoner har GPS där du kan få fram koordinaterna.
  • sextiotalist
    modsey skrev 2017-12-13 13:15:14 följande:
    Vad tror du händer om du ringer SOS innan du har antal skadade? Att de lägger på? Vilka skador de har räknar ingen på sos heller att du ska kunna svara på.

Är det något jag har hört är att man aldrig ska ta av hjälmen, för att den kan "hålla" ihop skallen om skallbenet är skadat.
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-13 13:15:14 följande:

Det låter nästan som en skämt.

Hjälmen ska ALLTID av om personen är medvetslös.
    Om personen inte är medvetslös bestämmer den själv om försthjälparen bör ta av den.

Så har vi lärt oss det och jag har ladrig träffat någon annan som sagt något annat.

Antal skadade ser man ju när man går fram till bilen.

Viktigast är att göra livsräddande åtgärder innan man ringer 112 t.ex. påbörja HLR, ta av hjälmen på MEDVETSLÖSA motorcyklister, tryckförband vid starka blödningar etc.

Sen kan man ju automatiskt svara på dessa 5 W frågor.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:57:53 följande:
    Ja, det vet jag men då gäller det t ex fyllekörning, friläggande av el, slarv med skjutvapen.

Jag är nyfiken om det finns en fällande dom på någon som försökt hjälpa till på en olycksplats.
    Grejen är ju den att du ALLTID kan göra ett fel.

Men om man nu kommer fram till att man inte kan hjälpa i Sverige och känner sig för osäker för att hjälpa så skulle det också vara okej.
    Så lagkrav finns det ingen. Och en skadad kan inte heller stämma en.

Åker man förbi och ringer man bara 112 är det inget problem heller. Man är inte tvungen att gå fram till en skadad, eller?

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-13 14:43:06 följande:
    Det låter nästan som en skämt.

Hjälmen ska ALLTID av om personen är medvetslös.
    Om personen inte är medvetslös bestämmer den själv om försthjälparen bör ta av den.

Så har vi lärt oss det och jag har ladrig träffat någon annan som sagt något annat.

Antal skadade ser man ju när man går fram till bilen.

Viktigast är att göra livsräddande åtgärder innan man ringer 112 t.ex. påbörja HLR, ta av hjälmen på MEDVETSLÖSA motorcyklister, tryckförband vid starka blödningar etc.

Sen kan man ju automatiskt svara på dessa 5 W frågor.
    Googlade ¨på det och det var entydigt, andas personen ska inte hjälmen.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-13 14:48:03 följande:
    Googlade ¨på det och det var entydigt, andas personen ska inte hjälmen.
    Inte det jag lärde mig. Är personen medvetslös ska hjälmen av omedelbart. Annars riskerar personen att dö (aspiration).
    Dessutom är det inte möjligt att kontrollera andningen med hjälmen på.

Men som sagt, man är inte skyldig att gå fram till en skadad i Sverige.
    Jag skulle inte våga. Det skulle kanske bli konflikt på plats med ambulansen.

Ingen läkare etc. i D och A rekommendera det mosey och andra skriver.

Får se om någon gång alla i EU säger samma sak.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-12 22:53:42 följande:
    Vad är problemet? Om du litar till 100% vad du lärt dig och gör så kan ingen skada uppstå och alltså ingen risk för åtal.
    Vad händer om jag gör som jag har lärt mig?

Vad gör ambulansen etc. på plats om de ser att jag har tagit av hjälmen t.ex.?

Det kan ju redan bli problem då.

Sen skulle de ändå alltid skylla på den som är försthjälpare. Bättre att låta bli ...
Svar på tråden När ringer du 112 ?