• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01

Man kan göra en första-hjälpen-quiz.

Jag klarade alla poäng. Fick full poängantal. Ligger nu på "guld-platsen" Glad
    Så mina kunskaper varkar vara mycket aktuella! Men det fanns flera som var duktiga.

https://www.erste-hilfe-quiz.de/rangliste

... och ja, hjälmen på medvetslösa ska ALLTID av! Fanns även 2 frågor kring hjälm i quizen!

• modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-13 14:43:06 följande:

Det låter nästan som en skämt.

Hjälmen ska ALLTID av om personen är medvetslös.

Om personen inte är medvetslös bestämmer den själv om försthjälparen bör ta av den.

Så har vi lärt oss det och jag har ladrig träffat någon annan som sagt något annat.

Antal skadade ser man ju när man går fram till bilen.

Viktigast är att göra livsräddande åtgärder innan man ringer 112 t.ex. påbörja HLR, ta av hjälmen på MEDVETSLÖSA motorcyklister, tryckförband vid starka blödningar etc.

Sen kan man ju automatiskt svara på dessa 5 W frågor.

Skämt? Gör att råd och riktlinjer skiljer sig mellan olika länder skiljer sig åt? Är det jättesvårt för dig att komma ihåg att i norden så rekomenderar vi att INTE ta av hjälmen i alka lägen så är det nog som du säger bäst att du inte är den som ska ta hand om de skadade utan överlåta det till andra.

Ps antal skadade kan ligga under bilen. Ihopklämd i baksätet där benen brukar vara i busken nedanför bilen etc etc.

Ring du till SOS och larma in att en olycka skett och vart så har du kommit långt. De kommer guida dig i vad du ska göra sen. Och du får nog lita på att de vet mer än du i ämnet.
  • Anonym (take)
    Ewald01 skrev 2017-12-13 15:22:38 följande:

Man kan göra en första-hjälpen-quiz.

Jag klarade alla poäng. Fick full poängantal. Ligger nu på "guld-platsen"

Så mina kunskaper varkar vara mycket aktuella! Mren det fanns flera som var duktiga.

www.erste-hilfe-quiz.de/rangliste

... och ja, hjälmen på medvetslösa ska ALLTID av! Fanns även 2 frågor kring hjälm i quizen!

En hjäm ska inte alltid tas av på en medvetslös person, utan lita på att 112 guidar dig rätt när du ringer dit.
  • Ewald01
    Anonym (take) skrev 2017-12-13 15:41:46 följande:
    En hjäm ska inte alltid tas av på en medvetslös person, utan lita på att 112 guidar dig rätt när du ringer dit.
    Hjälmen ska av innan du ringer 112! Det ska man alltid göra genast om man är ensam!
    Annars ringer någon 112 och svarar på deras frågor - hur många skadade, vilka skador, var är olyckan, vad har hänt osv.

Att plåstra ett mindre sår eller hämta ett täke ur sin bil kan göras efter att ringa 112. 112 har ett standardiserat system där de fyller in saker för att skicka rätt utrustning till plats (helikopter, brandkåren, ambulans ...)

Att ringa 112 i onödan respektive ge fel informatiojn kan ibland medföra problem. Dessutom kan kanske en person som verkligen behöver en helikopter (hjärtinfarkt t.ex.) inte få den.
  • Anonym (take)
    Ewald01 skrev 2017-12-13 15:52:48 följande:

Hjälmen ska av innan du ringer 112! Det ska man alltid göra genast om man är ensam!

Annars ringer någon 112 och svarar på deras frågor - hur många skadade, vilka skador, var är olyckan, vad har hänt osv.

Att plåstra ett mindre sår eller hämta ett täke ur sin bil kan göras efter att ringa 112. 112 har ett standardiserat system där de fyller in saker för att skicka rätt utrustning till plats (helikopter, brandkåren, ambulans ...)

Att ringa 112 i onödan respektive ge fel informatiojn kan ibland medföra problem. Dessutom kan kanske en person som verkligen behöver en helikopter (hjärtinfarkt t.ex.) inte få den.

Vid t. ex misstänkt skallskada är det inte alls säkert att hjälmen ska tas av (utan endast knäppas upp) för att hjälpa till att minska risken att hjärnan svullnar upp.

Har personen fastnat hängandes i ett träd i hjälmen ska hjälmen genast tas av.

Oavsett om du är ensam vid olycksplatsen kommer 112 att guida dig rätt när du ringer dit och larmar.
  • Anonym (take)
    modsey skrev 2017-12-13 15:34:33 följande:

Skämt? Gör att råd och riktlinjer skiljer sig mellan olika länder skiljer sig åt? Är det jättesvårt för dig att komma ihåg att i norden så rekomenderar vi att INTE ta av hjälmen i alka lägen så är det nog som du säger bäst att du inte är den som ska ta hand om de skadade utan överlåta det till andra.

Ps antal skadade kan ligga under bilen. Ihopklämd i baksätet där benen brukar vara i busken nedanför bilen etc etc.

Ring du till SOS och larma in att en olycka skett och vart så har du kommit långt. De kommer guida dig i vad du ska göra sen. Och du får nog lita på att de vet mer än du i ämnet.

• Ewald01
    Anonym (take) skrev 2017-12-13 15:59:14 följande:
    Vid t. ex misstänkt skallskada är det inte alls säkert att hjälmen ska tas av (utan endast knäppas upp) för att hjälpa till att minska risken att hjärnan svullnar upp.

Har personen fastnat hängandes i ett träd i hjälmen ska hjälmen genast tas av.

Oavsett om du är ensam vid olycksplatsen kommer 112 att guida dig rätt när du ringer dit och larmar.
    Nja, vissa åtgärder ska ju genomföras innan man ringer 112.

Livsräddande genaståtgärder ... hur man brukar kalla det.

T.ex. ringer man 112 efter att man har kört första runden hjärt-lungräddning om man är ensam.

Inte bra att ringa 112 om man inte har koll på läget. Kolla min film som jag visade igår. De visar hur man gör!

"Killen där har allt rätt gjort - perfekt - inga anmärkningar"

Det är kommentar från tyskarna. Samma sak där och troligtvis i hela övriga Europa.

112 har frågor och ju snabbare att man svarar på dem desto snarare får man hjälp - enkelt.
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-13 15:34:33 följande:

Svårt fel!

RING ALDRIG 122 OM DU INTE VET VAD SOM HAR HÄNT!

Prata med experter!

(Det fanns till och med diskussioner om vem som ska betala en utryckning som blev orsakat av "fel". Vad jag har förstått så var det dock den skadade som ska betala om första hjälparen har ringt - om den inte vill åka med).

Det är ju problem som även TS pratar om. Folk ringer utan konkret anledning!!

Om du är osäker gör ingenting utan åk vidare!
  • Ewald01
    Ewald01 skrev 2017-12-13 16:29:35 följande:

Om du är osäker gör ingenting utan åk vidare!
    Det är kanske en rekommendation från mig själv till mig själv.

Med andra ord - att ringa 112 utan att ha varit framme vid olycksbilen kan IBLAND vara ett problem.

Prata med experter!
Svar på tråden När ringer du 112 ?