• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 23:07:24 följande:
    Vilka beprövade metoder är det du pratar om? Ring 112 så informerar de vidare vad du ska och kan göra.
    Hanterar du med mobilen vid en outlöst Airbag kan den - teoretiskt - lösa ut och skada dig och personen. (det lärs ut idag)

Just därför ska den ut - bland annat.

Om personen är ute kan du ringa 112 och kanske klämma bort bilbatteriet, försöka släcka bilen eller vad som nu görs. 

Bilen håller ju på att brinna upp.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-13 22:37:15 följande:
    Hemma i lägenheten?

Var han medvetslös?

Grejen är ju den att vissa länder verkar ha tydliga regler och lagar om vad som gäller t.ex. i nödsituationer. Även om privatpersoner knappst känner till dem.

T.ex. lagen kring "nödkompetens" hur de kallar det. Vad får du göra osv.

www.gesetze-im-internet.de/stgb/__34.html

Wer in einer gegenwärtigen, nicht anders abwendbaren Gefahr für Leben, Leib, Freiheit, Ehre, Eigentum oder ein anderes Rechtsgut eine Tat begeht, um die Gefahr von sich oder einem anderen abzuwenden, handelt nicht rechtswidrig, wenn bei Abwägung der widerstreitenden Interessen, namentlich der betroffenen Rechtsgüter und des Grades der ihnen drohenden Gefahren, das geschützte Interesse das beeinträchtigte wesentlich überwiegt. Dies gilt jedoch nur, soweit die Tat ein angemessenes Mittel ist, die Gefahr abzuwenden.

Modsey och andra länkar ju aldrig till lagar eller annat utan verkar bara köra egna åsikter och loggar sig sen in anonymt osv.

Modsey och andra (SSK) verkar bara inte så trovärdiga och seriösa som andra som ger råd. De kan alltid styrka rekommendationer med länk til lagar osv.

Därför är det oklart vad man ska göra.
    Är man osäker är det väl bäst att göra ingenting alls vid olyckor. Då kommer kanske någon som jobbar inom vården någon tid därefter och gör första hjälp.

Sen kan det ju vara så att Sverige har lagar där de garanterar läkare omgående till folk t.ex. 3 minuter efter att larmen kommer in. I detta fall är det inte göra någonting alls.

Viktigt för dessa "tidfrister" är dock att larmen innehåller all relevant information. Annars kan SOS eller läkaren hävda att de inte kunde vara på plats inom garantitiden eftersom larmen ... bla bla bla ... 

som sagt, det kan bli hur fel som helst med allt man gör .... 
    Cykelolycka, men sluta älta detta med hur det är i andra länder.
    Ja, det finns regelverk som reglerar en hel del, men EU bestämmer inte allt och går inte in och detaljstyr. Olika länder får fortfarande ha olika regelverk, så vad som gäller i Tyskland är totalt ointressant.
    Nu bor vi i Sverige, då är det regelverken i Sverige (och rekommendationerna) som gäller.
    Att Modsey och andra inte länkar till lagar, kan bero på den enkla anledningen att det inte finns några lagar om hur privatpersoner ska agera kring olyckor. Att det endast finns rekommendationer. Lite svårt att länka till lagar och regelverk som inte finns.
    Man har diskuterat detta, men inget har beslutat.
    Så i Sverige är det bör, inte ska, rekommendationer, inget regelverk, inga lagar, när det gäller privatpersoner. Hur personer i tjänst ska arbetar, finns det reglerat på flera ställen.
    Så nej, du behöver inte veta allt när man ringer till SOS, operatörerna är de som stöder och hjälper, man bör inte flytta någon som är skadad, eftersom man saknar nödvändig utrustning och utbildning att flytta en person som kan ha inre skador, ryggmärgsskador, man ska endast ta av hjälmen om personen inte andas. Det är de rekommendationerna som är i SVERIGE, troligen framtagna av medicinskt utbildad personal.

Och än en gång, man har ingen lagstadgad skyldighet att hjälpa till, självklart kan man använda uppsåt om det är brottsligt. Men det finns inget lagstöd att åtala någon för att inte larmat, såvida det inte finns något mer än detta.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-14 07:37:05 följande:
    Hanterar du med mobilen vid en outlöst Airbag kan den - teoretiskt - lösa ut och skada dig och personen. (det lärs ut idag)

Just därför ska den ut - bland annat.

Om personen är ute kan du ringa 112 och kanske klämma bort bilbatteriet, försöka släcka bilen eller vad som nu görs. 

Bilen håller ju på att brinna upp.
    Mycket sällan det sker bilbränder i samband med olyckor, det händer, det förnekar jag inte, men de allra flesta bilolyckor slutar inte med bilbrand.
  • Anonym (Också operatör)

Nej det finns ingen risk att lösa ut airbag med telefonen..

Komiskt att du ger tummen upp och menar att min bild är vad du brukar säga när den motsäger det du hittills skrivit i tråden, både gällande hjälm och medvetslös person i bil. Men läs gärna filen i dess helhet det är vad vi går efter och hur man bör agera.

Och efter flera år som operatör kan jag säga att den svåraste fråga jag ställer i ett samtal så är det "hur andas personen" det kan folk inte ens se utan hjälm utan vi använder flera sätt du behöver inte se ansiktet fullt.

Lyssna, känn och titta, inte alltför sällan får man be inringaren lägga handen mot bröstkorgen och säga nu varje gång den skadade/sjuke andas, låter det konstigt?håll fram telefonen så jag får lyssna osv. Vi kan avgöra mycket trots hjälm om du lyssnar på våra instruktioner.

Angående bekostnad av larm är det bara vissa sorters larm man själv får betala och det är olika i olika kommuner när det gäller räddningstjänst, då kan det gäller lyfthjälp dvs några man åker ut om någon har ramlat och inte tar sig upp men är oskadd.

MEN ringer du in och medvetet ljuger om larm ja då kan du åtalas och få höra annars kostar det dig som inringare ingenting alls.

• Ewald01

Här står det tydligt.

Men det kräver - precis som jag säger - att det finns en nödsituation! För att kunna bedöma det måste du fram till bilen.

Man sk ainte ringa om det inte finns en nödsituation!

Exakt, och polisen behöver du som hjälpare bara ringa om det finns skadade!

https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/

Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa polisen på 114 14,

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-14 08:53:10 följande:

Här står det tydligt.

Men det kräver - precis som jag säger - att det finns en nödsituation! För att kunna bedöma det måste du fram till bilen.

https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/

Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa polisen på 114 14,

Fast man kan ringa 112 utan att behöva ta sig hela vägen fram. Vid viltolyckor ska man ringa 112. Jag skulle ringa 112 om jag såg en frontalkrock eller en singelolycka med vält bil. Jag hade inte ens funderat på att gå fram, jag hade ringt direkt.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-14 07:45:26 följande:
    Mycket sällan det sker bilbränder i samband med olyckor, det händer, det förnekar jag inte, men de allra flesta bilolyckor slutar inte med bilbrand.
    Grejen är att man också rekommenderar att genomföra livsräddande åtgärder innan man larmar!

Det är en risk att lita på anonyma på nätet! Så uppför sig inggen SOS-opperatör som de som skriver här

Så den österrikiska videon är enligt räddningstjänstens rekommendationer!

http://www.raddningstjansten.com/Foer-hoeglandsbor/Brand/Raedda-varna-larma-slaeck

Följ dessa instruktioner om det utbryter en brand eller om en olycka uppstår:

Rädda Rädda liv som är i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker. Utrym lokalen. Glöm inte att stänga fönster och dörrar. Bege dig till uppsamlingsplats om en sådan finns förutbestämd.

Varna Varna dem som hotas av branden så att också de kan sätta sig i säkerhet.

Larma Larma genom att utlösa brandlarmet om sådant finns eller ring larmnumret 112 från en säker plats. Möt upp räddningstjänsten när de kommer.

Släck Om du har tillgång till släckutrustning och bedömer att du kan släcka branden kan du påbörja släckningsarbetet. Utsätt inte dig själv för onödiga risker. Använd inomhusbrandpost eller handbrandsläckare.

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-14 07:09:59 följande:
    Kanske ... kanske inte. Är förosäkrad vad som är och känns rätt.

Kanske inte i Sverige. Ingen aning. Rynkar på näsan
    Så risken att göra fel gör att du avstår att använda allt fint du har lärt dig och på det sättet rädda liv?

Varför lär du dig saker du inte tänker använda?
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2017-12-14 08:53:10 följande:

Här står det tydligt.

www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/

Nödfall ja det är om det hänt en olycka eller finns en överhängande risk för olycka eller om någon är akut sjuk.

Exempel på folk som ringer 112 i onödan är ej akuta vårdärenden där man hellre kan ringa 1177 alt uppsöka vc eller ärenden som ska till polisen typ jag har tappat min mobiltelefon.

Ser det ut som en trafikolycka så stanna och ring säger jag, det går att blåsa av och jag kan säga att i vissa fall kan jag som operatör ibland tänka att det är här är tokigt att åka på men det är inte jag som avgör om räddningstjänst behövs det är räddningstjänsten själv så jag skapar alltid ärenden sen är det upp till vad det finns för kriterier i området och vad inre befäl säger.

Och när vi indexerar i ett område går ett förlarm till räddningstjänsten och de kan förbereda sig för huvudlarmet det sparar tid utan huvudlarm åker de inte.

Och jag kan även säga att det är alltför ofta som den Som ringer in säger att de i bilen (t ex) är oskadda men ändå får åka ambulans in till sjukhuset med högre prio!

Och polisen ska kontaktas om det hänt något det här inget med skadade att göra!

Jag kopplar samtal till polisen dagligen och det är mycket de vill ha överkopplat!

Får jag ett ärende där ib säger att det inte är räddningstjänst kopplar jag vidare till polis då blir det deras uppgift att avgöra om det är för dem att åka.
  • Ewald01

Här igen:

100 % samma sak som i Österrike (där man betalar en avgift om man ringer polisen i onödan!!)

https://www.carfax.se/information-om-fordon/bilolycka

Skulle det vara så att någon kommit till skada måste polis och ambulans omgående kontaktas på SOS alarmnummer 112.

Något många inte vet är att man inte är tvungen att informera polisen efter att en olycka skett.
    När det gäller mindre olyckor där ingen kommer till skada kan det hända att polisen inte har tid att komma till platsen.

Agera som jag har lärt mig i första hjälpen kursen är korrekt i Sverige!

Svar på tråden När ringer du 112 ?