• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-13 17:29:22 följande:

Vi är egentligen i EU.

I EU kan det inte finnas så stora skillnader mellan medlemsstaterna (min åsikt).

Man har många gemensamma standarder i t.ex. byggbranchen.

Hur kan det vara att allt är tvärtom vid olyckor??

EU bör lösa det!

Du fpr ta upp frågan i Medicinrådet i Bryssel ! .....
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-13 17:29:22 följande:

Vi är egentligen i EU.

I EU kan det inte finnas så stora skillnader mellan medlemsstaterna (min åsikt).

Man har många gemensamma standarder i t.ex. byggbranchen.

Hur kan det vara att allt är tvärtom vid olyckor??

EU bör lösa det!

Det kan finnas stora skillnader i regelverken. Jag arbetar själv med EU-direktiv och i dessa är det väldigt många nationella undantag.

För övrigt är väldigt säker på att det enda "krav" som ställs på de som ringer 112 är att de gjort den bedömningen att det är en akut situation.

För övrigt ska man undvika att flytta personer som ligger inom riskzonen för rygg och/,,eller nackskador.

Dina direktiv kan skada folk för livet
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-13 18:32:48 följande:
    Du fpr ta upp frågan i Medicinrådet i Bryssel ! .....
    1. Har du någon gång försökt ta kontakt med Röda Korset i Tyskland eller Österrike för att ge rekommendationer till de som läser respektive måste läsa första hjälpen kurser angående vad som ska läras ut hur de ska bete sig i Sverige eller Norden?

2. Är det okej att inte stanna för den som är här som turist? Är det okej att den inte ringer 112 eller inte ens går fram till en bil som har råkat ut för en olycka? 

3. Är det okej om jag försöker sprida information till expeter angående detta? Att de t.ex. lär ut att man inte ska hjälpa en skadad utanför tyskspråkiga området? Att man t.ex. inte ska ta ut medvetslösa bilister ur bilen eller röra dem osv.?

Jag kan tänka mig att fram för allt akutläkre och akutsjukv
    årdare inte vill ha att folket blir förosäkrat i sina hemländer. Målet är tydligen att ALLA ska ge första hjälp efter bästa förmågan. ALLA är skyddade av lagen och VARJE medicinsk korrekt åtgärd de gör är positiv och kan rädda liv eller minska uppehållstiden på sjukhuset.

4. Skulle det vara (juridisk) okej  om man själv inte väljer att blanda sig in vid olyckor i Sverige? Det är ju korrekt att det inte finns n
    ågon juridisk skyldighet att hjälpa. Man kan ju tippsa någon annan som sen ringer och uppger sitt namn och sin adress til SOS. I vissa äranden kan det ju bli farligt för den som vill hjälpa t.ex. blanda in sig vid bråk mellan 2 berusade.

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-13 19:13:44 följande:
    Det kan finnas stora skillnader i regelverken. Jag arbetar själv med EU-direktiv och i dessa är det väldigt många nationella undantag.

För övrigt är väldigt säker på att det enda "krav" som ställs på de som ringer 112 är att de gjort den bedömningen att det är en akut situation.

För övrigt ska man undvika att flytta personer som ligger inom riskzonen för rygg och/,,eller nackskador.

Dina direktiv kan skada folk för livet
    Jag vet. Det är även det jag har fått höra.

i Sverige finns det ju ingen lag kring första hjälpen och det kan alltid bli hur tokigt som helst. 

Man kan ju ocks
    å se till att någon annan ringer 112 respektive uppmana den att göra det.

Ja, ringa 112 ska man när t.ex. n
    ågon ligger på golvet eller gatan och har svårt att andas och smärtor i brösten (hjärtinfarkt). Men då är det tydligt att man ska ringa eller se till att någon ringer.

Nack- och ryggskador kan det även finnas när en person har rammlat, ligger på gatan (fallolycka), cykelolycka osv.

• sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-13 19:25:09 följande:

Jag vet. Det är även det jag har fått höra.

i Sverige finns det ju ingen lag kring första hjälpen och det kan alltid bli hur tokigt som helst. 

Man kan ju också se till att någon annan ringer 112 respektive uppmana den att göra det.

Ja, ringa 112 ska man när t.ex. någon ligger på golvet eller gatan och har svårt att andas och smärtor i brösten (hjärtinfarkt). Men då är det tydligt att man ska ringa eller se till att någon ringer.

Nack- och ryggskador kan det även finnas när en person har rammlat, ligger på gatan (fallolycka), cykelolycka osv.

Exakt, svågern föll omkull och det var först när ambulansen kom som han förflyttades med skydd för rygg och nacke. Dvs man ska inte flytta en skadad person, aldrig ta ut personen från en bil etc
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-13 15:08:12 följande:

Inte det jag lärde mig. Är personen medvetslös ska hjälmen av omedelbart. Annars riskerar personen att dö (aspiration).

Dessutom är det inte möjligt att kontrollera andningen med hjälmen på.

Men som sagt, man är inte skyldig att gå fram till en skadad i Sverige.

Jag skulle inte våga. Det skulle kanske bli konflikt på plats med ambulansen.

Ingen läkare etc. i D och A rekommendera det mosey och andra skriver.

Får se om någon gång alla i EU säger samma sak.

Jodå, går alldeles utmärkt att kontrollera andningen med hjälmen på.

Men vi befinner oss i Sverige, så vad som gäller in Tyskland och Österrike är helt irrelevant.
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-13 16:21:18 följande:

Nja, vissa åtgärder ska ju genomföras innan man ringer 112.

Livsräddande genaståtgärder ... hur man brukar kalla det.

T.ex. ringer man 112 efter att man har kört första runden hjärt-lungräddning om man är ensam.

Inte bra att ringa 112 om man inte har koll på läget. Kolla min film som jag visade igår. De visar hur man gör!

"Killen där har allt rätt gjort - perfekt - inga anmärkningar"

Det är kommentar från tyskarna. Samma sak där och troligtvis i hela övriga Europa.

112 har frågor och ju snabbare att man svarar på dem desto snarare får man hjälp - enkelt.

Så du menar att du ska göra en runda med HLR, sedan stoppa och ringa 112? Du vet att de flesta moderna telefonerna har högtalare vilket innebär att du ringer 112, påbörjar HLR och pratar med 112 på högtalare när de svarar. Man ska aldrig avbryta HLR efter en runda.
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 19:53:43 följande:
    Jodå, går alldeles utmärkt att kontrollera andningen med hjälmen på.

Men vi befinner oss i Sverige, så vad som gäller in Tyskland och Österrike är helt irrelevant.
    Naja, man är inte ens skyldig att gå fram till någon som ligger mitt på motorvägen och utsätta sig för en risk.
    Du är inte heller skyldig att sätta dig i en trasig bil. 

Det har jag f
    ått veta. Är du extra snäll sätter du dig i bilen - om du anser att den är säker.

Det som läkarna kommer fram är att folk ofta inte ens kan bedöma om n
    ågon har NORMAL andning. 10 sek har man tid för att bedöma andningen.

Det är ALLTID bara den som är ute p
    å plats som kan göra en bedömning.

Att inte g
    å fram till den är bästa lösningen i Sverige.

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 19:57:12 följande:
    Så du menar att du ska göra en runda med HLR, sedan stoppa och ringa 112? Du vet att de flesta moderna telefonerna har högtalare vilket innebär att du ringer 112, påbörjar HLR och pratar med 112 på högtalare när de svarar. Man ska aldrig avbryta HLR efter en runda.
    Ofta har jag inte ens en telefon med mig när jag promenerar. Jag skojar inte.

Ja, medicinsk sett är det viktigt att påbörja HLR. Man ska alltid ropa om hjälp!! Då kan någon annan ringa.

Den som ligger där kan redan har lagt där i minuter. Tror efter ca. 7 minuter utan syre kan den redan ha sv
    åra blivande skador (hjärnskador).
  • Ewald01

SOS samtal blir väl dokumenterade också?

När larmet inkommer osv.? Tror en skdad kan till och med försöka stämma ambulansen eller larmet om de överskrider garantitider? 

Ibland skriver ju folket och vad jag först
    år blir det till och med utskällningar osv. ... "snabbt!, snabbt!" ... men bara vet vad som har hänt, var det har hänt och hur många skadade att det finns och vilka skador att de har.

När det behövs en helikopter s
    å tar det en viss tid tills att den är framme. Ibland kan den inte flyga, ibland an den inte landa.

"Behöver vi 12 minuter för att vara framme s
    å behöver vi 12 minuter, folket måste veta det, det finns fysikaliska lagar" " Vi gör ju allt vi kan" 

"om n
    ågon har slagit sig på fingern är det omöjligt att en läkare promenerar in efter 10 sekunder. Det fungerar inte"

Kan tänka mig att SOS inte blir glad om du ringer och inte kan koma med konkret information.

Svar på tråden När ringer du 112 ?