modsey skrev 2017-12-13 16:34:19 följande:
Självklar pratade jag om du kommer fram och ser två bilar krockat eller kört in i ett träd etc.
inte att du ska ringa om någon ställt sig vid vägrenen bara !
Du behöver t.ex. inte ringa om det inte finns någon som är skadad.
Exempel: Har en bil vältad och personen kliver ut och är uppenbarligen oskadad behöver/bör du inte ringa. Personen kan ringa själv!
Det är okej att åka vidare och säga hej då efter att ha väntat någon minut. Personerna ringer ofta till anhöriga eller bilfirmor ... eller vill ha hjälp med bärgningen. (Så har jag gjort tidigare).
Idag skullel jag även erbjuda en "Bodycheck" till personen om den vill ha det. I alla fall i D och A.
Viktigt är att påbörja livsräddande åtgärder omedelbart. Varje minut räknas!
En annan kan säkra olycksplatsen (sätta upp varningstriangeln, ringa 112 osv.) medan du kör livsräddande åtgärder.
Annars ringer du efter att ha genomfört livsräddande åtgärder (tagit av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist, tagit ut en person ur en bil och startat HLR (första ronden), osv.)
Ringer du själv polisen efter en olycka med enbart lätta skador på bilen ska du betala en avgift (gäller A) och i D diskuterades det tror jag. Vet inte vad som gäller i S. Oklart även om vad som händer om nu en "hjälpare" ringer på en av bilisternas önskemål ....