modsey skrev 2017-12-13 20:21:43 följande:
1 varför skulle jag kontakta andra länder i denna fråga? Jag bor och jobbar i Sverige och lär och lär ut enligt svenska riktlinjer. Sen kommer jag självklart i mitt yrke i kontakt med andra länder men då under medicinska kongresser eller studiebesök. Det ingår inte i mitt uppdrag att informera andra länder i hur det ser ut i sverige. Varken till kina, Tyskland ellet Zimbabwe.
2. Nej det är inte ok tycker jag om än inte olagligt.
3. Förlåt kanske missförstår kag dig. Men menar du på allvar att du som lekman dom inte har någon formell medicinsk skolning skulle lära och informera kirurger och ambulansöverläkare!!
Ellet menar du de tyska experterna?? På allvar alltså ??
4 fattar inte riktigt frågan
Ang. 2.
2. Men lagstiftaren har väl ingen lag kring första hjälpen? Man är inte skyldig att ge den juridiskt.
faktabanken.nu/skyldighjalpanod.htm
Annars m
åste väl lagstiftaren och myndigheterna ta ansvar, inte vi.
Om jag är skyldig att hjälpa till gör jag väl exakt som jag har lärt mig och man ska ALLTID ta av hjälmen p
å en MEDVETSLÖS motorcyklist. Jag har formell utbildning kring detta. (kursintyg)
Sen är det oklart vad som nu verkligen gäller i Sverige.
www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/Hur tar man av en hjälm? Lägg personen på rygg, var helst två som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten, sen böjer man hjälmen åt andra hållet och drar sakta av den.
(Edit / SMC: Det finns olika "skolor" som säger olika saker om när man ska ta av hjälmen. Vissa anser att den ska avlägsnas direkt, om man har kunskap hur man gör.)
Jag tycker att det är okej för turister att åka förbi.
De är dessutom inte skyldiga att gå fram till en motorcyklist som ligger mitt på vägen och därmed utsätta sig för risker. Denna förklaring har jag fått i alla fall.
3. Nej, berätta för dem att de informera i sina kurser att man inte är skyddad av lagen i vissa länder.
I D och A gäller nämligen "straff riskerar den som INTE hjälper till efter bästa förmågan" ... och alla tjatar hur busenkelt och viktigt det är att hjälpa.
Enligt mig borde man dock informera om att det inte gäller i alla länder i Europa och att inte heller metoderna som lärs ut rekommenderas i vissa länder i Europa. Det är oklart vad som nu gäller.
Juridiska problem verkar inte heller vara 100 % utslutna för den som hjälper.
Sen borde alla förstå hur man ska agera i dessa länder!