• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-13 19:16:47 följande:

1. Har du någon gång försökt ta kontakt med Röda Korset i Tyskland eller Österrike för att ge rekommendationer till de som läser respektive måste läsa första hjälpen kurser angående vad som ska läras ut hur de ska bete sig i Sverige eller Norden?

2. Är det okej att inte stanna för den som är här som turist? Är det okej att den inte ringer 112 eller inte ens går fram till en bil som har råkat ut för en olycka? 

3. Är det okej om jag försöker sprida information till expeter angående detta? Att de t.ex. lär ut att man inte ska hjälpa en skadad utanför tyskspråkiga området? Att man t.ex. inte ska ta ut medvetslösa bilister ur bilen eller röra dem osv.?

Jag kan tänka mig att fram för allt akutläkre och akutsjukvårdare inte vill ha att folket blir förosäkrat i sina hemländer. Målet är tydligen att ALLA ska ge första hjälp efter bästa förmågan. ALLA är skyddade av lagen och VARJE medicinsk korrekt åtgärd de gör är positiv och kan rädda liv eller minska uppehållstiden på sjukhuset.

4. Skulle det vara (juridisk) okej  om man själv inte väljer att blanda sig in vid olyckor i Sverige? Det är ju korrekt att det inte finns någon juridisk skyldighet att hjälpa. Man kan ju tippsa någon annan som sen ringer och uppger sitt namn och sin adress til SOS. I vissa äranden kan det ju bli farligt för den som vill hjälpa t.ex. blanda in sig vid bråk mellan 2 berusade.

1 varför skulle jag kontakta andra länder i denna fråga? Jag bor och jobbar i Sverige och lär och lär ut enligt svenska riktlinjer. Sen kommer jag självklart i mitt yrke i kontakt med andra länder men då under medicinska kongresser eller studiebesök. Det ingår inte i mitt uppdrag att informera andra länder i hur det ser ut i sverige. Varken till kina, Tyskland ellet Zimbabwe.

2. Nej det är inte ok tycker jag om än inte olagligt.

3. Förlåt kanske missförstår kag dig. Men menar du på allvar att du som lekman dom inte har någon formell medicinsk skolning skulle lära och informera kirurger och ambulansöverläkare!!

Ellet menar du de tyska experterna?? På allvar alltså ??

4 fattar inte riktigt frågan
  • Anonym (Också operatör)
    Gaskarl skrev 2017-12-13 13:18:46 följande:

Till er här som är ooeraörer, om jag ringer från en pplats jag inte känner till, inga skyltar finns kan ni ganska bra se mig, var jag är?

Vi får alltid en mobilposition denna kan vara väldigt grov och flera mil stor så vi får ibland leka detektiv men nu har det utvecklats en teknik där vi kan skicka ut ett meddelande till telefonen som ringer och inringaren godkänner meddelandet så skickar telefonen exakta koordinater till oss.
  • Ewald01
    modsey skrev 2017-12-13 20:21:43 följande:
    1 varför skulle jag kontakta andra länder i denna fråga? Jag bor och jobbar i Sverige och lär och lär ut enligt svenska riktlinjer. Sen kommer jag självklart i mitt yrke i kontakt med andra länder men då under medicinska kongresser eller studiebesök. Det ingår inte i mitt uppdrag att informera andra länder i hur det ser ut i sverige. Varken till kina, Tyskland ellet Zimbabwe.

2. Nej det är inte ok tycker jag om än inte olagligt.

3. Förlåt kanske missförstår kag dig. Men menar du på allvar att du som lekman dom inte har någon formell medicinsk skolning skulle lära och informera kirurger och ambulansöverläkare!!

Ellet menar du de tyska experterna?? På allvar alltså ??

4 fattar inte riktigt frågan
    Ang. 2.

2. Men lagstiftaren har väl ingen lag kring första hjälpen?  Man är inte skyldig att ge den juridiskt.

faktabanken.nu/skyldighjalpanod.htm

Annars måste väl lagstiftaren och myndigheterna ta ansvar, inte vi.

Om jag är skyldig att hjälpa till gör jag väl exakt som jag har lärt mig och man ska ALLTID ta av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist. Jag har formell utbildning kring detta. (kursintyg)

Sen är det oklart vad som nu verkligen gäller i Sverige. 

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Hur tar man av en hjälm? Lägg personen på rygg, var helst två som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten, sen böjer man hjälmen åt andra hållet och drar sakta av den.

(Edit / SMC: Det finns olika "skolor" som säger olika saker om när man ska ta av hjälmen. Vissa anser att den ska avlägsnas direkt, om man har kunskap hur man gör.)

Jag tycker att det är okej för turister att 
    åka förbi.

De är dessutom inte skyldiga att g
    å fram till en motorcyklist som ligger mitt på vägen och därmed utsätta sig för risker. Denna förklaring har jag fått i alla fall.

3. Nej, berätta för dem att de informera i sina kurser att man inte är skyddad av lagen i vissa länder.

I D och A gäller nämligen "straff riskerar den som INTE hjälper till efter bästa förm
    ågan" ... och alla tjatar hur busenkelt och viktigt det är att hjälpa.

Enligt mig borde man dock informera om att det inte gäller i alla länder i Europa och att inte heller metoderna som lärs ut rekommenderas i vissa länder i Europa. Det är oklart vad som nu gäller. 
    Juridiska problem verkar inte heller vara 100 % utslutna för den som hjälper.
    Sen borde alla först
    å hur man ska agera i dessa länder!
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-13 15:52:48 följande:

Hjälmen ska av innan du ringer 112! Det ska man alltid göra genast om man är ensam!

Annars ringer någon 112 och svarar på deras frågor - hur många skadade, vilka skador, var är olyckan, vad har hänt osv.

Att plåstra ett mindre sår eller hämta ett täke ur sin bil kan göras efter att ringa 112. 112 har ett standardiserat system där de fyller in saker för att skicka rätt utrustning till plats (helikopter, brandkåren, ambulans ...)

Att ringa 112 i onödan respektive ge fel informatiojn kan ibland medföra problem. Dessutom kan kanske en person som verkligen behöver en helikopter (hjärtinfarkt t.ex.) inte få den.

En person med hjärtinfarkt behöver nödvändigvis inte amb.helikopter.

Alla ambulanser och helikopter har standard utstye.
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-13 17:02:27 följande:

Du behöver t.ex. inte ringa om det inte finns någon som är skadad.

Exempel: Har en bil vältad och personen kliver ut och är uppenbarligen oskadad behöver/bör du inte ringa. Personen kan ringa själv!

Det är okej att åka vidare och säga hej då efter att ha väntat någon minut. Personerna ringer ofta till anhöriga eller bilfirmor ... eller vill ha hjälp med bärgningen. (Så har jag gjort tidigare).

Idag skullel jag även erbjuda en "Bodycheck" till personen om den vill ha det. I alla fall i D och A.

Viktigt är att påbörja livsräddande åtgärder omedelbart. Varje minut räknas!

En annan kan säkra olycksplatsen (sätta upp varningstriangeln, ringa 112 osv.) medan du kör livsräddande åtgärder.

Annars ringer du efter att ha genomfört livsräddande åtgärder (tagit av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist, tagit ut en person ur en bil och startat HLR (första ronden), osv.)

Ringer du själv polisen efter en olycka med enbart lätta skador på bilen ska du betala en avgift (gäller A) och i D diskuterades det tror jag. Vet inte vad som gäller i S. Oklart även om vad som händer om nu en "hjälpare" ringer på en av bilisternas önskemål ....

Personen kan vara chockad även om denne kliver ut oskadd själv så det är alltid bra att ringa ändå.
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-13 20:04:38 följande:

Ofta har jag inte ens en telefon med mig när jag promenerar. Jag skojar inte.

Ja, medicinsk sett är det viktigt att påbörja HLR. Man ska alltid ropa om hjälp!! Då kan någon annan ringa.

Den som ligger där kan redan har lagt där i minuter. Tror efter ca. 7 minuter utan syre kan den redan ha svåra blivande skador (hjärnskador).

DU kan inte bestämma om personen legat för länge utan syre. Ser du en livlös person som inte svara på tilltal eller smärtsamt så start du HLR och ringer 112 alt kallar på hjälp.
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-13 19:37:59 följande:
    Exakt, svågern föll omkull och det var först när ambulansen kom som han förflyttades med skydd för rygg och nacke. Dvs man ska inte flytta en skadad person, aldrig ta ut personen från en bil etc
    Hemma i lägenheten?

Var han medvetslös?

Grejen är ju den att vissa länder verkar ha tydliga regler och lagar om vad som gäller t.ex. i nödsituationer. Även om privatpersoner knappst känner till dem.

T.ex. lagen kring "nödkompetens" hur de kallar det. Vad får du göra osv.

www.gesetze-im-internet.de/stgb/__34.html

Wer in einer gegenwärtigen, nicht anders abwendbaren Gefahr für Leben, Leib, Freiheit, Ehre, Eigentum oder ein anderes Rechtsgut eine Tat begeht, um die Gefahr von sich oder einem anderen abzuwenden, handelt nicht rechtswidrig, wenn bei Abwägung der widerstreitenden Interessen, namentlich der betroffenen Rechtsgüter und des Grades der ihnen drohenden Gefahren, das geschützte Interesse das beeinträchtigte wesentlich überwiegt. Dies gilt jedoch nur, soweit die Tat ein angemessenes Mittel ist, die Gefahr abzuwenden.

Modsey och andra länkar ju aldrig till lagar eller annat utan verkar bara köra egna åsikter och loggar sig sen in anonymt osv.

Modsey och andra (SSK) verkar bara inte så trovärdiga och seriösa som andra som ger råd. De kan alltid styrka rekommendationer med länk til lagar osv.

Därför är det oklart vad man ska göra.
    Är man osäker är det väl bäst att göra ingenting alls vid olyckor. D
    å kommer kanske någon som jobbar inom vården någon tid därefter och gör första hjälp.

Sen kan det ju vara så att Sverige har lagar där de garanterar läkare omgående till folk t.ex. 3 minuter efter att larmen kommer in. I detta fall är det inte göra någonting alls.

Viktigt för dessa "tidfrister" är dock att larmen innehåller all relevant information. Annars kan SOS eller läkaren hävda att de inte kunde vara på plats inom garantitiden eftersom larmen ... bla bla bla ... 

som sagt, det kan bli hur fel som helst med allt man gör .... 

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 22:29:05 följande:
    DU kan inte bestämma om personen legat för länge utan syre. Ser du en livlös person som inte svara på tilltal eller smärtsamt så start du HLR och ringer 112 alt kallar på hjälp.
    Ja visst .... 1. starta HLR och sen 2. ringa 112

För att starta HLR måste du ha tagit ut en person ur en bil och bedömt att den inte har normal andning .... 

... men som sagt, vi kommer inte vidare. Rättsläget och rekommendationerna är s
    å oklara i Sverige att man inte kan våga att göra ngt alls. Tyvärr.
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-13 22:39:40 följande:

Ja visst .... 1. starta HLR och sen 2. ringa 112

För att starta HLR måste du ha tagit ut en person ur en bil och bedömt att den inte har normal andning .... 

... men som sagt, vi kommer inte vidare. Rättsläget och rekommendationerna är så oklara i Sverige att man inte kan våga att göra ngt alls. Tyvärr.

Du ringer 112 samtidigt som rivstartar HLR. På så sätt sparar du tid. Tid som är livsviktigt vid hjärtstillestånd. Självklart tar man ut en person från bilen om denne har hjärtstillestånd. Liv går före lem. Dock kan man göra andningen innan man tar ut personen och ordna med fria luftvägar.
  • Mariell 8
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 22:46:05 följande:

Du ringer 112 samtidigt som rivstartar HLR. På så sätt sparar du tid. Tid som är livsviktigt vid hjärtstillestånd. Självklart tar man ut en person från bilen om denne har hjärtstillestånd. Liv går före lem. Dock kan man göra andningen innan man tar ut personen och ordna med fria luftvägar.

Ska naturligtvis stå startar och inte rivstartar
Svar på tråden När ringer du 112 ?