• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-14 09:04:52 följande:
    Grejen är att man också rekommenderar att genomföra livsräddande åtgärder innan man larmar!

Det är en risk att lita på anonyma på nätet! Så uppför sig inggen SOS-opperatör som de som skriver här

Så den österrikiska videon är enligt räddningstjänstens rekommendationer!

http://www.raddningstjansten.com/Foer-hoeglandsbor/Brand/Raedda-varna-larma-slaeck

Följ dessa instruktioner om det utbryter en brand eller om en olycka uppstår:

Rädda Rädda liv som är i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker. Utrym lokalen. Glöm inte att stänga fönster och dörrar. Bege dig till uppsamlingsplats om en sådan finns förutbestämd.

Varna Varna dem som hotas av branden så att också de kan sätta sig i säkerhet.

Larma Larma genom att utlösa brandlarmet om sådant finns eller ring larmnumret 112 från en säker plats. Möt upp räddningstjänsten när de kommer.

Släck Om du har tillgång till släckutrustning och bedömer att du kan släcka branden kan du påbörja släckningsarbetet. Utsätt inte dig själv för onödiga risker. Använd inomhusbrandpost eller handbrandsläckare.

OK, vet du, jag litar mer på dessa operatörer än jag litar på dig, som det enda du kan hänvisa till är utländska rekommendationer (det finns länder där du kan bli åtalad för att hjälpa folk utan medicinsk utbildning, ska du hänvisa till dessa också)

Ok, vad har du för utbildning?
    Är du läkare, ssk, brandman eller operatör själv.

Det enda du gör är att länka till andras länders lagar/ rekommendationer.

Ja, jag har en bekant som också arbetar på SOS (sambons kompis egentligen) och eftersom trådar som handlar om SOS, ambulans etc har dykt upp vid flera tillfällen så har jag självklart frågat henne om hennes erfarenheter och vad man ska göra och hon säger exakt som operatören här skriver, det viktigaste är att få kontakt med SOS, sedan hjälper dig och talar om för dig vad du ska göra.

Hon sa att det bästa med SOS är att du behöver inte ta några egna större beslut, deras arbete är att stötta och hjälpa dig tills personal kommer på plats, de talar om exakt vad du ska göra.
    Även detta kan bekräftas av en kollega som inte kunde HRL, men fick instruktioner av en mycket lugn operatör över telefon.
    För sjutton, det är deras arbete, de gör det dagligen, det är faktiskt skönt att veta att vid en sådan situation så kan jag förlita mig helt på dessa och göra som de säger och behöver inte ta beslut som jag inte är utbildad att ta.

• sextiotalist

Lite OT men förut fanns det endast ett sätt att komma åt polis, sjukvård, räddningstjänsten utanför kontorstid, det var 90 000, sedan blev det 112, 11414 har inte funnits så länge, så vi är flera som är uppvuxna med att man skulle använda 90 000 /112 om man behövde få tag på någon av dessa utanför kontorstid.

• Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-14 09:20:40 följande:

Lite OT men förut fanns det endast ett sätt att komma åt polis, sjukvård, räddningstjänsten utanför kontorstid, det var 90 000, sedan blev det 112, 11414 har inte funnits så länge, så vi är flera som är uppvuxna med att man skulle använda 90 000 /112 om man behövde få tag på någon av dessa utanför kontorstid.

Visst.

eller 122, 133, 144, 141

Idag är det både dessa och 112 som gäller!

Men viktigt är reglerna/ rekommendationera i Sverige ... och jag länkade till dem.
  • Ewald01
    Ewald01 skrev 2017-12-14 09:12:52 följande:

Här igen:

100 % samma sak som i Österrike (där man betalar en avgift om man ringer polisen i onödan!!)

https://www.carfax.se/information-om-fordon/bilolycka

Skulle det vara så att någon kommit till skada måste polis och ambulans omgående kontaktas på SOS alarmnummer 112.

Något många inte vet är att man inte är tvungen att informera polisen efter att en olycka skett. När det gäller mindre olyckor där ingen kommer till skada kan det hända att polisen inte har tid att komma till platsen.

Agera som jag har lärt mig i första hjälpen kursen är korrekt i Sverige!

Läs här.

Bara om någon har kommit till skada ska man ringa 112. Annars ringer man inte ens polisen!

Min rekommendation: Ring inte när det inte behövs!
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2017-12-14 09:04:52 följande:

Grejen är att man också rekommenderar att genomföra livsräddande åtgärder innan man larmar!

Det är en risk att lita på anonyma på nätet! Så uppför sig inggen SOS-opperatör som de som skriver här

Så den österrikiska videon är enligt räddningstjänstens rekommendationer!

www.raddningstjansten.com/Foer-hoeglandsbor/Brand/Raedda-varna-larma-slaeck

Följ dessa instruktioner om det utbryter en brand eller om en olycka uppstår:

Rädda Rädda liv som är i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker. Utrym lokalen. Glöm inte att stänga fönster och dörrar. Bege dig till uppsamlingsplats om en sådan finns förutbestämd.

Varna Varna dem som hotas av branden så att också de kan sätta sig i säkerhet.

Larma Larma genom att utlösa brandlarmet om sådant finns eller ring larmnumret 112 från en säker plats. Möt upp räddningstjänsten när de kommer.

Släck Om du har tillgång till släckutrustning och bedömer att du kan släcka branden kan du påbörja släckningsarbetet. Utsätt inte dig själv för onödiga risker. Använd inomhusbrandpost eller handbrandsläckare.
    Ska jag behöva visa upp mitt sos-leg eller min uniform för att jag ska vara betrodd om att inte ljuga om mitt yrke?

Jag är visserligen väldigt stolt över mitt jobb men jag brukar aldrig skriva ut offentligt vart jag jobbar. Jag gäller många av oss, tror många som arbetar på polisens rlc tänker liknande.

Självklart ska du rädda liv i händelse av brand varna och sätta dig i säkerhet, men allt detta kan du oftast göra med telefonen i handen också. Tiden är lika viktig vid brand.

Men nu pratade vi om när man ska ringa vid bilolyckor och motorcykelolycka och hlr inte bränder och att vi hjälper till med vad du ska göra för att hjälpa en drabbad i dessa typer av händelser.

Och människors kunskap om hur de ska bete sig vid brand är inte vad man ibland önskar, jag har många många många gånger fått ryta i för att hindra människor från att utsätta sig för fara vid brand t ex springa ut i trapphus osv.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-14 09:10:23 följande:
    Nödfall ja det är om det hänt en olycka eller finns en överhängande risk för olycka eller om någon är akut sjuk.

Exempel på folk som ringer 112 i onödan är ej akuta vårdärenden där man hellre kan ringa 1177 alt uppsöka vc eller ärenden som ska till polisen typ jag har tappat min mobiltelefon.

Ser det ut som en trafikolycka så stanna och ring säger jag, det går att blåsa av och jag kan säga att i vissa fall kan jag som operatör ibland tänka att det är här är tokigt att åka på men det är inte jag som avgör om räddningstjänst behövs det är räddningstjänsten själv så jag skapar alltid ärenden sen är det upp till vad det finns för kriterier i området och vad inre befäl säger.

Och när vi indexerar i ett område går ett förlarm till räddningstjänsten och de kan förbereda sig för huvudlarmet det sparar tid utan huvudlarm åker de inte.

Och jag kan även säga att det är alltför ofta som den Som ringer in säger att de i bilen (t ex) är oskadda men ändå får åka ambulans in till sjukhuset med högre prio!

Och polisen ska kontaktas om det hänt något det här inget med skadade att göra!

Jag kopplar samtal till polisen dagligen och det är mycket de vill ha överkopplat!

Får jag ett ärende där ib säger att det inte är räddningstjänst kopplar jag vidare till polis då blir det deras uppgift att avgöra om det är för dem att åka.
    - Svåra obotliga hjärnskador efter 8 min utan syre
    - en person ligger kanske där i 5 min

ALLTID först till personen och ta hand om den dvs. genomföra livsräddande åtgärder!

Finns ingen tid att diskutera med SOS ...

Sen ringer man!
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-14 09:52:11 följande:
    Läs här.

Bara om någon har kommit till skada ska man ringa 112. Annars ringer man inte ens polisen!

Min rekommendation: Ring inte när det inte behövs!
    Återigen - du vet inte vad du pratara om och har fel. 
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-14 10:07:28 följande:

ALLTID först till personen och ta hand om den dvs. genomföra livsräddande åtgärder!

Sen ringer man!
    Vad spelar det för roll - du själv tänker inte använda detta utan titta på.

• Anonym (Också operatör)

Sen ringer man!

Så vi ska alltså inte gå efter hjärt och lungfondens rekomendationer? Hlr-rådet har samma information.. kontrollera -> larma -> påbörja hlr.

På barn bör man däremot alltid börja med hlr 5 inblås och 30 kompressioner och följt av 2 inblås innan man ringer eftersom barn är mycket känsligare men för den som inte kan hlr på barn kan det vara bättre att ringa direkt så man får hjälp att utföra hlr ordentligt.

Är hjärtstoppet bevittnat och inte beror på t ex förgiftning, hängning, drunkning osv behöver man inte börja med inblås direkt på vuxen utan kan arbeta med kompressioner i första Läget, många är ovilliga att göra inblås på en okänd människa och det är lättare att få människor att påbörja om de slipper blåsa.

Och just nu pågår även en studie där man helt frångår inblåsningar vid hjärtstopp i vissa grupper, studien heter tango2 och jag har själv deltagit i den med ärenden
  • modsey

Sen ringer man!

Hade inte du gjort webbutbildningen på svenska rådet för hjärt och lungräddnings hemsida?

Du missade alltså att i den vedertagna algoritmen så är larma innan du börjar HLR?

Just den rekomendationen är dessutom internationell....
Svar på tråden När ringer du 112 ?