Ewald01 skrev 2017-12-14 09:04:52 följande:
Grejen är att man också rekommenderar att genomföra livsräddande åtgärder innan man larmar!
Det är en risk att lita på anonyma på nätet! Så uppför sig inggen SOS-opperatör som de som skriver här
Så den österrikiska videon är enligt räddningstjänstens rekommendationer!
http://www.raddningstjansten.com/Foer-hoeglandsbor/Brand/Raedda-varna-larma-slaeck
Följ dessa instruktioner om det utbryter en brand eller om en olycka uppstår:
Rädda Rädda liv som är i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker. Utrym lokalen. Glöm inte att stänga fönster och dörrar. Bege dig till uppsamlingsplats om en sådan finns förutbestämd.
Varna Varna dem som hotas av branden så att också de kan sätta sig i säkerhet.
Larma Larma genom att utlösa brandlarmet om sådant finns eller ring larmnumret 112 från en säker plats. Möt upp räddningstjänsten när de kommer.
Släck Om du har tillgång till släckutrustning och bedömer att du kan släcka branden kan du påbörja släckningsarbetet. Utsätt inte dig själv för onödiga risker. Använd inomhusbrandpost eller handbrandsläckare.
OK, vet du, jag litar mer på dessa operatörer än jag litar på dig, som det enda du kan hänvisa till är utländska rekommendationer (det finns länder där du kan bli åtalad för att hjälpa folk utan medicinsk utbildning, ska du hänvisa till dessa också)
Ok, vad har du för utbildning?
Är du läkare, ssk, brandman eller operatör själv.
Det enda du gör är att länka till andras länders lagar/ rekommendationer.
Ja, jag har en bekant som också arbetar på SOS (sambons kompis egentligen) och eftersom trådar som handlar om SOS, ambulans etc har dykt upp vid flera tillfällen så har jag självklart frågat henne om hennes erfarenheter och vad man ska göra och hon säger exakt som operatören här skriver, det viktigaste är att få kontakt med SOS, sedan hjälper dig och talar om för dig vad du ska göra.
Hon sa att det bästa med SOS är att du behöver inte ta några egna större beslut, deras arbete är att stötta och hjälpa dig tills personal kommer på plats, de talar om exakt vad du ska göra.
Även detta kan bekräftas av en kollega som inte kunde HRL, men fick instruktioner av en mycket lugn operatör över telefon.
För sjutton, det är deras arbete, de gör det dagligen, det är faktiskt skönt att veta att vid en sådan situation så kan jag förlita mig helt på dessa och göra som de säger och behöver inte ta beslut som jag inte är utbildad att ta.