• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 22:26:11 följande:
    Personen kan vara chockad även om denne kliver ut oskadd själv så det är alltid bra att ringa ändå.
    Nej, här ska man vara försiktig tycker jag. Du är inte skyldig att t.ex. larma polisen om det inte finns ngn skadad. 

Kan personen ringa själv ska den ringa själv!

Är den chockad och har den inga andra skador ska man vänta och lägga den i chockläge. Vänta lite, prata med den, göra en bedömning. Vill den inte att man ringer borde man inte ringa. Ringer den upp andra och kan den få hjälp av anhöriga ska de komma på plats.

Jag tycker inte ens att man är skyldig att gå fram till skadade och utsätta sig för (juridiska) risker.

faktabanken.nu/skyldighjalpanod.htm

• Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 22:46:05 följande:
    Du ringer 112 samtidigt som rivstartar HLR. På så sätt sparar du tid. Tid som är livsviktigt vid hjärtstillestånd. Självklart tar man ut en person från bilen om denne har hjärtstillestånd. Liv går före lem. Dock kan man göra andningen innan man tar ut personen och ordna med fria luftvägar.
    Mest rätt känns det att använda beprövade metoder som man har lärt sig och har utbildning för. (Se tillväggångssätt i filmen)

Annars ska man låta bli att hjälpa!

Enkelt!

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-13 22:57:15 följande:

Mest rätt känns det att använda beprövade metoder som man har lärt sig och har utbildning för. (Se tillväggångssätt i filmen)

Enkelt!

Tänker du göra det då? Om det behövs.
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-13 22:54:20 följande:

Nej, här ska man vara försiktig tycker jag. Du är inte skyldig att t.ex. larma polisen om det inte finns ngn skadad. 

Kan personen ringa själv ska den ringa själv!

Är den chockad och har den inga andra skador ska man vänta och lägga den i chockläge. Vänta lite, prata med den, göra en bedömning. Vill den inte att man ringer borde man inte ringa. Ringer den upp andra och kan den få hjälp av anhöriga ska de komma på plats.

Jag tycker inte ens att man är skyldig att gå fram till skadade och utsätta sig för (juridiska) risker.

faktabanken.nu/skyldighjalpanod.htm

En person som voltat med en bil och är tillsynes oskadda kan myclet väl ha inre skador och vara chockad. Dessutom ska man alltid ringa 112 vid trafikolyckor eller dyligt oavsett om det är skadade eller inte.

En chockad person vet oftast inte vad som är bäst att göra och är oftast inte heller kapabel till att ta beslut. Men visst vill personen verkligen inte att man ringer så förnamn väl avstå och vänta lite.

Vilka juridiska risker är det du pratar om infall med chockade tillsynes oskadda personer?
  • Mariell 8
    Ewald01 skrev 2017-12-13 22:57:15 följande:

Enkelt!

Vilka beprövade metoder är det du pratar om? Ring 112 så informerar de vidare vad du ska och kan göra.
  • Anonym (Också operatör)

Rådet idag är att larma och sedan starta hlr inte tvärtom det räcker med att googla "hlr larma 12" och sedan välja bilder i sökningen så ser man på hlr-kartan i vilken ordning det bör ske.

Hjälpa bör man även om man inte har en laglig skyldighet att göra det och vi på 112 rådgör hur efter vad situationen kräver, man behöver inte påbörja något innan vi finns med och vägleder.

Och jo du har en skyldighet att larma och varna oavsett och när det kommer till händelser på sjön har du även skyldighet att hjälpa!

Sen vad man har för riktlinjer i andra länder är helt ovesäntligt eftersom vi går efter våra linjer!

Som många säger man kan upprätta fria luftvägar på medvetslös person i bil utan att dra ut personen om personen inte andas går liv för lem och man får göra en uttagning.

Har man en mc-olycka får man öppna visiret kolla andning och fria luftvägar går inte det ja då går liv före lem och då får man ta av hjälmen men andas personen får den sitta tills hjälpen kommer.

Och eftersom du själv Ewald01 uppenbarligen googlat och hänvisar till svmc kan dubju även läsa pdf-filen som kommer upp i sökningen som är skriven av en narkossköterska...men här kommer en screenshot om du inte vill googla om...

• Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-13 23:34:37 följande:

Rådet idag är att larma och sedan starta hlr inte tvärtom det räcker med att googla "hlr larma 12" och sedan välja bilder i sökningen så ser man på hlr-kartan i vilken ordning det bör ske.

Hjälpa bör man även om man inte har en laglig skyldighet att göra det och vi på 112 rådgör hur efter vad situationen kräver, man behöver inte påbörja något innan vi finns med och vägleder.

Och jo du har en skyldighet att larma och varna oavsett och när det kommer till händelser på sjön har du även skyldighet att hjälpa!

Sen vad man har för riktlinjer i andra länder är helt ovesäntligt eftersom vi går efter våra linjer!

Som många säger man kan upprätta fria luftvägar på medvetslös person i bil utan att dra ut personen om personen inte andas går liv för lem och man får göra en uttagning.

Har man en mc-olycka får man öppna visiret kolla andning och fria luftvägar går inte det ja då går liv före lem och då får man ta av hjälmen men andas personen får den sitta tills hjälpen kommer.

Och eftersom du själv Ewald01 uppenbarligen googlat och hänvisar till svmc kan dubju även läsa pdf-filen som kommer upp i sökningen som är skriven av en narkossköterska...men här kommer en screenshot om du inte vill googla om...

Grejen är den att man ska undvika mobiltelefoner vid vissa bilmodeller.
    Det är i alla fall ett råd i Tyskland. Risken är att en Airbag som inte har löst ut kan lösas ut om man hanterar med en mobiltelefon i närheten av den. Tror det är också orsaken till att man inte ska använda mobiltelefoner i flygplan. Alltså: Egenrisk.

Att stabilisera en person i en bil är - enligt vissa källor utomlands - inte rekommenderat. Hjälparen skulle d
    å till och med utsätta sig för en risk. (Men man kan det göra om man vill - man riskerar inga straff eller åtal och är ändå skyddat av lagen och får själv vård om det händer ngt).

Jag tycker
     att det är bra att stabilisera i bilen. Men risken är att en medvetslös person kan dör pga aspiration om livsnödvändiga skyddsreflexer inte är kvar.

Sen pratar främst om utländska turister fr
    ån D eller A - inte ens om mig själv. De anser ju att de inte kan känna till regler och rekommendationer utomlands om inte information sprids på ett tillräckligt bra sätt. 

Här måste EU ta fram en lösning tycker jag.

Till sjöss är jag aldrig.

Larma ska man först
    ås om hjälp behövs. Det avgör man alltid efter att man har kollat på läget. 

Just om personen andas NORMALT är OMÖJLIGT att veta om hjälmen är på. Svaret kommer troligtvis alltid att vara nej.

S
    å det finns en risk - det säger inte jag- att man alltid ska komma fram att den ska av. 

Precis som du säger är allt "bör". Det finns ingen lag och just det är problemet. 

Vissa jurister anser ju att en första hjälpen kurs som bland annat krävdes för körkortet (som ju gäller i Sverige enligt EU-regler) är ett intyg p
    å formell utbildning. Gör du som det rekommenderas där ligger du juridisk på den säkra sidan - om du är skyldig att hjälpa (vilket man ju inte är i Sverige). 100 % säkerhet mot juridiska problem finns det kanske aldrig. 

Men absolut korrekt, man ska göra som lagar och rekommendationer säger.

Vet inte om man kan bli ansvarig om man larmar fel. Praktiskt kommer det i mitt fall inte hända. P
    å offentliga platser är alltid även andra på plats och då har även de en skyldighet att larma. 

En utryckning kan kosta motsvarande 100 000 kr eller mer vad jag vet. Vissa vill inte ens att de syns p
    å larmcentralen.

Har man en utbildning via jobbet så gör man exakt som det lärs ut där och som det står i instruktionerna. Men då utgår jag ifrån att man är försäkrad via jobbet/företaget. Väl inget problem alls. Men precis som modsey skrev gäller det väl BARA på jobbet.

Som sagt, jag pratar inte (bara) om mig.

Statistiskt sett m
    åste man hjälpa till i olyckor ca. 1 gång i livet vad jag förstår.
    Jag har redan haft den gången.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2017-12-13 22:59:17 följande:
    Tänker du göra det då? Om det behövs.
    Kanske ... kanske inte. Är förosäkrad vad som är och känns rätt.

Kanske inte i Sverige. Ingen aning. Rynkar på näsan
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-13 23:34:37 följande:

Gilla knappen även från mig för bilden/ filen !!!

Exakt vad jag brukar säga!!!

Jag 
    återkommer!
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-13 23:07:24 följande:
    Vilka beprövade metoder är det du pratar om? Ring 112 så informerar de vidare vad du ska och kan göra.
    Men inte vid akut livsfara plus ingen mobiltelefon vid bilen och outöst Airbag!!
    Annars: Sätt på Airbag spindel!
Svar på tråden När ringer du 112 ?