• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anton Chigurh
    modsey skrev 2017-12-14 10:57:53 följande:

Hade inte du gjort webbutbildningen på svenska rådet för hjärt och lungräddnings hemsida?

Du missade alltså att i den vedertagna algoritmen så är larma innan du börjar HLR?

Just den rekomendationen är dessutom internationell....

Exakt Modsey..... Jag är instruktör i HLR och rekommendationen är alltid att larma INNAN HLR PÅBÖRJAS!!!

Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • modsey
    Anton Chigurh skrev 2017-12-14 11:09:00 följande:

Exakt Modsey..... Jag är instruktör i HLR och rekommendationen är alltid att larma INNAN HLR PÅBÖRJAS!!!

Mvh //Anton

Jobbar öven jag med detta på nationell nivå
  • Ewald01
    Hade inte du gjort webbutbildningen på svenska rådet för hjärt och lungräddnings hemsida?

Du missade alltså att i den vedertagna algoritmen så är larma innan du börjar HLR?

Jag har gjort utbildningen i barn HLR för sjukvårdspersonal och klarat av den
  • sextiotalist

Mvh //Anton
    Spelar ingen roll vad ni skriver, det är också vad jag fått höra. Larma först, såklart man inte ska vänta med detta om det är evighetskö till SOS, det är ju självklart.
    Dessutom kan man själv bli handlingsförlamad och då är det än bättre att ha någon som säger vad man ska göra.

• Ewald01

Mvh //Anton
    Du kontrollerar alltid om någon är medvetslös och sen startar du HLR (en omgång skulle jag säga) omedelbart eller lägger i stabilt sidoläge.

Därefter larmar du.

Samma sak lärs ut i Sverige!

">

• modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-14 11:23:17 följande:

Bra där men här skiljer sig råden mellan barn och vuxna. Kolla texten här ovan som är korrekt för vuxna. Dvs larma innan du börjar HLR.
  • Anonym (Undersköterskan)

när jag var hos en kund fick jag ringa på ambulans. Jag skämdes för det och när ambulanspersonal kom vågade jag inte titta dom i ögonen.

Jag måste ringa om kunden vill att jag ska.

Även min uppmaning till att besöka vårdcentral viftade kunden bort.

Kunden sa sig haft ont i magen i några dagar och att toa besök blir fler pga UVI. Även om kunden gick på antibiotika ville denna åka in. Men till detta hör att kunden mår psykiskt dåligt och är lite av en hypokondriker.

Jag blir arg, vilket jag inte kan visa. Men ambulanspersonal kom och uppmanade kunden att söka sig till vårdcentralen eftersom kunden är pigg och inget så annars. Men kunden ville in och de kan inte neka en.

Att ringa 112 var så pinsamt, att berätta att den har ont i magen pga UVI och de frågar om kunden har andra problem som feber eller andningssvårigheter var jobbigt pinsamt då denne var helt okej. Jag känner ju kunden och vet om de skulle vara akut.

• modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-14 11:28:56 följande:

Du kontrollerar alltid om någon är medvetslös och sen startar du HLR (en omgång skulle jag säga) omedelbart eller lägger i stabilt sidoläge.

Därefter larmar du.

">

My god nej !!!!
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-14 11:23:17 följande:
    Vad ska det vara bra fö?  Du tänker ju inte använda din kunskap om det behövs.
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-14 11:28:56 följande:

Därefter larmar du.

">

Och den här filmen visar inte HLR utan en medvetslös patient med egen andning
Svar på tråden När ringer du 112 ?