• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:01:43 följande:
    EXAKT! Invasiv åtgärd!

Men hur vill du åtgärda detta utan läkare om bara den kan? Men i vissa fall tillkopplas ngn akutläkare?? Hur vill du åtgärda detta på plats - om du inte har ngn läkare??

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
    Man behöver göra en CT först! Hur fan ska du annars veta VAR du ska borra?Och att det är pga hjärnskada patienten är medvetslös...man gör ju inte saker i blindo!
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:01:43 följande:

EXAKT! Invasiv åtgärd!

Men hur vill du åtgärda detta utan läkare om bara den kan? Men i vissa fall tillkopplas ngn akutläkare?? Hur vill du åtgärda detta på plats - om du inte har ngn läkare??

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

Man får personen till sjukhus snabbt för att det ska åtgärdas där. Det är inget varken lekmän eller ens en sak hör ute i fält.
  • Ewald01
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-17 21:10:30 följande:
    För att SOS ofta larmar ut ambulanshelikopter på olyckor. Sen får man avgöra om den skall fram eller inte. Kan hända att den tar patienten trots att nåt större vårdbehov inte finns, för att frigöra markbundna resurser. Inte säkert patienten var svårt skadad. (orkar faktiskt inte titta på alla dessa fulfilmade filmer. USCH säger jag bara)
    Ja,

men vi har ju nyligen sagt att det är ovanligt med helikopter i Sverige och Norge.

...även med läkare.

Men vad som skickas av SOS beror ju p
    å vad första hjälparen bedömer på telefon ... och hur man BÖR göra bedömningar lärs ju i kurser - i alla fall i vissa länder.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:02:25 följande:

Vilka skador ska man da ha för att fa det?

Tja, livshotande skador.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:02:25 följande:

Vilka skador ska man da ha för att fa det?

Det är rätt meningslöst att diskutera specifika fallet eftersom varken du eller jag var där.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:15:55 följande:

Ja,

men vi har ju nyligen sagt att det är ovanligt med helikopter i Sverige och Norge.

...även med läkare.

Men vad som skickas av SOS beror ju på vad första hjälparen bedömer på telefon ... och hur man BÖR göra bedömningar lärs ju i kurser - i alla fall i vissa länder.

Vad är dett du vill komma fram till?

Vad menar du med första hjälparen?
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Ja,

...även med läkare.

Men vad som skickas av SOS beror ju på vad första hjälparen bedömer på telefon ... och hur man BÖR göra bedömningar lärs ju i kurser - i alla fall i vissa länder.
    Inte jag! Och iom att jag JOBBAR med det här så VET jag! Alla landsting har inte. Men flertal som har långa transportsträckor. Det finns i vissa landsting läkarbilar dessutom. Men det skiljer sig åt i Sverige! 

Nej, det beror inte bara på vad inringaren säger. SOS har riktlinjer. Dom skickar ju för fan ut hela arsenalen på nån som åker förbi och ser en bil i diket och inte stannar. 
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 21:15:32 följande:
    Man får personen till sjukhus snabbt för att det ska åtgärdas där. Det är inget varken lekmän eller ens en sak hör ute i fält.
    Men det är mer den "amerikanska metoden" vad jag förstår - "Load and go".

I Europa kör man ofta "Stay and play" - allts
    å läkare på plats omgående om första hjälparen larmar in en viss situation t.ex.

Därför ska man ju helst kunna bedöma tillst
    åndet "på fältet"

• Mariell  8

Ja,

...även med läkare.

Om jag ringer 112 och ger besked om att det varit en trafikolycka med ex 2 bilar inblandade då sänder 112 ut ambulans oavsett om ber om det eller inte. Den som ringer in ger besked om vad som inträffar och vart. Sedan ställer sos följdfrågor och ber en ev utföra ex HLR. Inringaren behöver alltså inte göra någon bedömnong. Det gör ambulansen när de kommer fram.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:21:47 följande:

Men det är mer den "amerikanska metoden" vad jag förstår - "Load and go".

I Europa kör man ofta "Stay and play" - alltså läkare på plats omgående om första hjälparen larmar in en viss situation t.ex.

Därför ska man ju helst kunna bedöma tillståndet "på fältet"

Man använder "Load and go" också. Du kan inte bestämma i fältet hurvida det behövs borra i skallen eller inte. Vad är det du inte förstår?
Svar på tråden När ringer du 112 ?