• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:21:47 följande:
    Men det är mer den "amerikanska metoden" vad jag förstår - "Load and go".

I Europa kör man ofta "Stay and play" - alltså läkare på plats omgående om första hjälparen larmar in en viss situation t.ex.

Därför ska man ju helst kunna bedöma tillståndet "på fältet"
    Men LÄGG AV!!!!! Man kör inte alls stay and play om patienten är kritsikt sjuk, då är det load and go! Som erfaren ambulanssjuksköterska (dvs JAG) så ser man det snabbt, då vill jag inte ha nån wannabe lekman som står och stör mig och ska "lämna rapport" om en massa för tillfället ovidkommande saker. Vi jobbar strukturerat och vet precis vad vi absolut måste åtgärda och vad som kan vänta. 
  • Ewald01
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-17 21:25:46 följande:
    Men LÄGG AV!!!!! Man kör inte alls stay and play om patienten är kritsikt sjuk, då är det load and go! Som erfaren ambulanssjuksköterska (dvs JAG) så ser man det snabbt, då vill jag inte ha nån wannabe lekman som står och stör mig och ska "lämna rapport" om en massa för tillfället ovidkommande saker. Vi jobbar strukturerat och vet precis vad vi absolut måste åtgärda och vad som kan vänta. 
    Visst!  Om du är på plats!

Men just det är "definierat" i räddningskedjan. Hur den "bör" se ut.

Första hjälparen är ofta avgörande. Gör den inte sitt jobb klarar sig inte patienten.
    Men visst, vad SOS larm skickar ut avgör de själv. Men man kan ju dokumentera vilken situation första hjälparen larmar in.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:49:21 följande:

Första hjälparen är ofta avgörande. Gör den inte sitt jobb klarar sig inte patienten.

Men visst, vad SOS larm skickar ut avgör de själv. Men man kan ju dokumentera vilken situation första hjälparen larmar in.

Vem syftar du på när du talar om första hjälparen? Vem är det?
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 21:55:07 följande:
    Vem syftar du på när du talar om första hjälparen? Vem är det?
    Den som kommer först till en olycksplats. Alltså i princip alla. Men i vissa länder är det obligatoriskt för bilister att gå igenom en kurs för att få körkort. Alltså borde egentligen alla bilister klara av vissa situationer.

Men visst, viss vill inte, är rädda, glömde hur man gör, vill ite bli ansvariga osv.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 22:04:54 följande:

Den som kommer först till en olycksplats. Alltså i princip alla. Men i vissa länder är det obligatoriskt för bilister att gå igenom en kurs för att få körkort. Alltså borde egentligen alla bilister klara av vissa situationer.

Men visst, viss vill inte, är rädda, glömde hur man gör, vill ite bli ansvariga osv.

Den personen som kommer först gör ingen bedömning. Denne ringer 112 och start om nödvändigt med att ge basic första hjälp och HLR.
    Ewald01 skrev 2017-12-17 22:04:54 följande:

Du går en kurs för att få körkort....ja, visst. Det har du talat om för världen 73 gånger nu, minst. 
    Men sen då? 25 år senare när man hamnar på sin första olycka? Minns man? Har man uppdaterat sig? 

Klara av vissa situationer? Hur vet du hur du reagerar? Skydda dig själv, larma och rädda dom som räddas kan med enkla basic åtgärder. Det är ju pinsamt å dina vägnar att du ens överväger att en lekman ska borra i ett huvudet, även om du själv inte kan tänka dig att göra det. Att lekman ska intubera, sätta nackkrage, och åka runt med tornique....du är pinsam, ja, den mest pinsamma på FL just nu!
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:49:21 följande:

Du menar väl ändå inte att lekman ska använda uttryck som stay and play eller load and go. Hur tänker du då? Som att du skulle kunna loada patienten? Och hur playar du på plats? Mer än att ge fri luftväg och skapa lugn och ro och lägga på en filt? 

Jodu, i din drömvärld räddar du världen och alla patienter överlever, för det skulle INGEN ha gjort om inte just DU var där!
  • Ewald01
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-17 22:15:48 följande:
    Du menar väl ändå inte att lekman ska använda uttryck som stay and play eller load and go. Hur tänker du då? Som att du skulle kunna loada patienten? Och hur playar du på plats? Mer än att ge fri luftväg och skapa lugn och ro och lägga på en filt? 

Jodu, i din drömvärld räddar du världen och alla patienter överlever, för det skulle INGEN ha gjort om inte just DU var där!
    Nej, det används av vissa experter.

Jag har ju kommit till olycksplatser ... och ofta är det verkligen så att du kan åka vidare direkt.

Du behöver inte rädda världen .... 

... men intressant att fundera hur man ska agera om det verkligen behövs ngn g
    ång.
    Ewald01 skrev 2017-12-17 22:27:23 följande:
    Nej, det används av vissa experter.

Jag har ju kommit till olycksplatser ... och ofta är det verkligen så att du kan åka vidare direkt.

Du behöver inte rädda världen .... 

... men intressant att fundera hur man ska agera om det verkligen behövs ngn gång.
    Vissa experter? Det är ett vedertaget uttryck inom Sveriges hela ambulanssjukvård och troligen i en stor del av världen. 

Men du tror du ska rädda världen, den dagen du plötsligt står där med en stor rejäl olycka. Kan tala om för dig, att du tänker alldeles för mkt. Rikta in dig på basic detaljer, flytta ingen i onödan, skapa en fri luftväg, andas dom inte, blås in luft, ev starta HLR. Stoppa en blödning genom att trycka. Lägg på en filt, håll lugn. Thats it! Kan du inte stanna där?
  • Ewald01

När någon uppenbarligen är död behöver man inte ge hjälp till den.
    Man kan t.ex. utgå ifrån att någon är död när det finns en kropp utan huvud.

Annars hjälperen första hjälpare med livsräddande åtgärder och om ingen är allvarligt skadad så hjälper man efter behov t.ex. trösta och hålla en hand.

Svar på tråden När ringer du 112 ?