• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01

Du säger du jobbar som ambulanssjuksköterska och åker ut till olyckor?

Lyssna vad polisen säger. Svåra olyckar kan i princip hända alltid och överallt. Den där platsen var än så länge inte känd för allvarliga olyckor.

Sen berättar de också vad utredarna jobbar med osv. .... 

• Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 22:47:20 följande:

Lyssna vad polisen säger. Svåra olyckar kan i princip hända alltid och överallt. Den där platsen var än så länge inte känd för allvarliga olyckor.

Självklart kan svåra och allvarliga olyckor hända när som helst och överallt. Men det är väl ingen som pågått något annat heller.
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)
    Ewald01 skrev 2017-12-17 22:47:20 följande:

Ja, och iom att jag är seriös i mitt jobb, vägrar jag titta på idiotiska videofilmer från youtube! Speciellt såna du lägger upp! 
  • Ewald01
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 17:00:16 följande:
    Jag har ingen aning hur mycket han men tvivlar på att det var så mycket som en miljon.

Vid okomplicerade frakturer som man får av skid-snowboard åkning så är Lillehammer sjukhus experter på detta då de hanterar sådan dagligen. Vid komplicerade frakturer är dock Ullevål experter. Dessutom flögs det in expertisen från utlandet.

Alltid har svamlar om i tråden är irrelevant.
    Ingenting fungerade hos Lanzinger! De var rensta lekmän enligt ett tyskt utlåtande.

Det finns nämigen ett utlåtande från Prof. Dr. Steckmeier. Utlåtandet är på 54 sidor och mycket skrämmande. Prof. Steckmeier kunde svart på vitt bevisa hur läkarna i Norge har slarvat och fuskat. Sen genomfördes hela bärgningen inte fackmässigt och transporttiderna var på tok för långa och utanför detta vad som kan anses vara rimligt.

http://www.faz.net/aktuell/sport/mehr-sport/ski-alpin-lanzinger-fordert-schadensersatz-1713630.html

- Sjukhuset i Lillehammar var inte utrustat för sådana operationer och kunde inte genomföra operationen.

- Oslo Universitetssjukhuset Ullevål har inte utfört det kärlkirurgiska ingreppet fackmässigt

Universitetskliniken har alltså inte utfört operationen fackmässigt. Vem vet vilken metod eller vilka rekommendationer de har använt sig av?

Sen har de strypt benet för länge.

Men i Norge gäller ju norska rekommendationer? Hmm .... men varför har han fått ersättning från pasientskadeerstatninngen då?

Men läkaren i Norge trodde ju ngt helt annat.

https://www.svd.se/lanzingers-fot-amputerades-hard-kritik-mot-arrangorer

? Jag tror inte tiden var utslagsgivande. Vanligtvis dör vävnader efter sex till åtta timmar. Vi fick hit honom inom den tidsrymden. Det avgörande var istället skadans omfattning som var väldigt stor eftersom olyckan inträffade i så stor hastighet, säger Engebretsen till VG.

Men i Norge (patientersättningen) betalade ju ut pengarna. Så då har läkarna i Norge väl gjort fel.

• Ewald01
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-12-17 23:03:33 följande:
    Ja, och iom att jag är seriös i mitt jobb, vägrar jag titta på idiotiska videofilmer från youtube! Speciellt såna du lägger upp! 
    Jag är också seriös i mitt jobb.

Det var ingen ideotisk videofilm, det var en reportage från polisen i Tyskland som visade hur man undersöker olyckor med flera döda. Litar du p
    å polisen?

Varför anmäler du s
    ådant? Det är en seriös reportage. I Tyskland är hastigheterna lite högre, därav ett mer allvarlig skadebild. Sådant ser man varje dag och det får även utryckningspersonal leva med.

• Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-17 22:39:27 följande:

När någon uppenbarligen är död behöver man inte ge hjälp till den.

Man kan t.ex. utgå ifrån att någon är död när det finns en kropp utan huvud.

Annars hjälperen första hjälpare med livsräddande åtgärder och om ingen är allvarligt skadad så hjälper man efter behov t.ex. trösta och hålla en hand.

Brukar du ofta stöta på kroppar utan huvud?
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-19 12:46:50 följande:
    Brukar du ofta stöta på kroppar utan huvud?
    Jag gör det då och då på Internet. Inga namn nämnda.
  • Mariell  8
    Kjell2 skrev 2017-12-19 12:49:49 följande:

Jag gör det då och då på Internet. Inga namn nämnda.

Jag med

Dock bara varit med om det en gång för många år sedan i jobbet... var ingen trevlig upplevelse
Svar på tråden När ringer du 112 ?