• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-19 10:04:11 följande:
    Förstår precis varför hon/han anmäler. För det första är det off topic i tråden, sen är det bara sjuka människor som delar sånt och öht titta på det. Du har nån form av sjukdom Ewald, den sitter i ditt huvud....det är skrämmande!

Du är inte seriös i tråden, du kan öht inte vara seriös! 
    Det var en reportage. Hur polisen i Tyskland arbetar.

De skickar till och med en helikopter för att filma olyckor för ytterligare utrednigar och rättegånger.

Så vad är ditt problem?

Det hade mycket väl att göra med tr
    åden. Min fråga var ju när SOS larm skickar ut en helikopter med läkare till olyckor/ en skadad i Sverige.

Vi har ju sagt att man inte skickar ut en helikopter trots att en skadad har hjärtestillst
    ånd och starka blödningar. Man får då inte ens en läkare utan en sjuksköterska.

En sjuksköterska kan dock t.ex. inte göra ev. nödvändiga akut
    åtgärder på plats som ev. är nödvändiga för att rädda liv. Förstår jag det rätt?

• modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-19 19:05:07 följande:

Det var en reportage. Hur polisen i Tyskland arbetar.

De skickar till och med en helikopter för att filma olyckor för ytterligare utrednigar och rättegånger.

Så vad är ditt problem?

Det hade mycket väl att göra med tråden. Min fråga var ju när SOS larm skickar ut en helikopter med läkare till olyckor/ en skadad i Sverige.

Vi har ju sagt att man inte skickar ut en helikopter trots att en skadad har hjärtestillstånd och starka blödningar. Man får då inte ens en läkare utan en sjuksköterska.

En sjuksköterska kan dock t.ex. inte göra ev. nödvändiga akutåtgärder på plats som ev. är nödvändiga för att rädda liv. Förstår jag det rätt?

Vad menar du att en sjuksköterska inte jar rätt att göra?
  • Ewald01

Jag har alltid sagt att juridiska frågor är viktiga.

Är n
    ågon som hjälper till vid en olycka skyddad mot skadeståndskrav om något går fel? 
    Kan sen sjukhuset eller patienten skylla på mig och p
    åstå att viss hjälp inte är förenlig med rekommendationerna som finns från vissa organisationer t.ex.?

Sjukhuset skulle kanske alltid skylla p
    å någon annan om något inte blir optimalt.

Fallet Lanzinger visar att det kan bli aktuellt med rätteg
    ång i samband med olyckor. Så är det bara. Det får man även fundera över innan man hjälper. 

www.expressen.se/sport/alpint/familjen-lanzinger-vill-ha-det-kapade-underbenet/

Matthias Lanzingers fot var så illa skadad att läkarna amputerade den.
    Nu vill familjen ha det kapade underbenet.
    - Det måste bevisas att allt har gått rätt tillväga medicinskt sett, säger stjärnadvokaten Manfred Ainedter

Men vad gäller nu här? Är det vanligt med tvister efter olyckor? Skulle någon t.ex. kunna kräva ut ett protokoll från när någon larmade SOS larm? Vad första hjälparen t.ex. har sagt om skador eller situationer osv.? 
    Det skulle kunna bli diskussion kring varför man inte har skickat en ambulanshelikopter till olycksplatsen osv. 

S
    ådana frågor ÄR mycket intressanta. 

Vad kan hända om jag hjälper? 

Just det bör vi diskutera!

• Ewald01
    modsey skrev 2017-12-19 19:33:26 följande:
    Vad menar du att en sjuksköterska inte jar rätt att göra?
    Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

S
    åga upp eller borra upp skallbenet.

Men det är ju en 
    åtgärd som borde göras direkt på plats så snabbt som möjligt och därför krävs det akutläkare/ läkare!!
  • Anonym (pizza)
    Anonym (tacksam för 112 personalen) skrev 2017-12-10 23:26:27 följande:

Hatar folk som ringer för att beställa pizza och taxi mm, för de är orsaken till att såna som jag får sitta och vänta på 112 ska svara. Det är sekunder som går som kan handla om liv och död. 

På tal om pizza, så läste jag om en kvinna som tog sig ur en farlig situation en gång genom att "beställa pizza". Hon lät den hotfulle/misshandlande mannen tro det medan hon pratade på med sin "beställning". I själva verket var det larmnumret hon ringt. Som tur var var personalen lyhörd och förstod snart att det inte var fågan om någon pizzabeställning, utan att hon inte kunde prata öppet. När "pizzaleverantören" ringde på var det polisen som klev in.
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2017-12-19 21:20:26 följande:

Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Såga upp eller borra upp skallbenet.

Men det är ju en åtgärd som borde göras direkt på plats så snabbt som möjligt och därför krävs det akutläkare/ läkare!!

Men snälla Ewald det måste väl även du förstå att man inte borrar /sågar upp skallen på en patient för att släppa på trycket ute i fält!

Enda stället det sker är på sjukhus!!!
  • modsey
    Ewald01 skrev 2017-12-19 21:20:26 följande:

Såga upp eller borra upp skallbenet.

Men det är ju en åtgärd som borde göras direkt på plats så snabbt som möjligt och därför krävs det akutläkare/ läkare!!

Och det gör inte akuläkare som kommer heller de gånger de kommer.

Vad mer är det sjuksköterskor inte kan göra tror du som läkare gör?

Du bämnde hjärtinfarkter? Vad är det som inte görs prehospitalt av ssk som läkare kan göra tror du?
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-19 23:16:18 följande:
    Men snälla Ewald det måste väl även du förstå att man inte borrar /sågar upp skallen på en patient för att släppa på trycket ute i fält!

Men då riskerar den ju att dö om jag förstår det rätt.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2017-12-19 23:16:18 följande:

Vad tycker du egentligen om att bilar som råkar ut för olyckor ska larma automatiskt till 112? (t.ex. när en Airbag löstes ut).

Ibland är det ju så att förbipasserande inte kan bedöma om det är en olycka eller inte. T.ex. kan en bil som har åkt av vägen och därefter åkt in i ett stake med mur lika bra vara "parkerad" där (t.ex. skulle man kunna tycka det om det finns hus omkring). Ofta är bilen inte ens trasig på backsidan. Föraren har ofta bara en bråkdel av en sekund för att kunna bedöma en situation.

Därför har ju polisen i Tyskland testat med "speciella situationer", där en förare måste förstå att akut hjälp behövs.
    Alltså en vältad bil bredvid vägen och en blodig person utanför bilen! (men det visades inte i videon som ngn anmälde). Sen måste man kunna stanna utan risk vid olycksplatsen.
    Då har man alltså skyldighet att stanna, ge första hjälp och larma enligt regelverket i Tyskland.
    Uppger man att man inte kan se blod kan man kanske åberopa ngn egenrisk. Men det är sämre för den skadade! Men om man ser respektive om det är tydligt att en person är i behov av akut hjälp ska man åtminstone larma omgående.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 10:00:03 följande:
    Men då riskerar den ju att dö om jag förstår det rätt.
    Men ofta så vet man inte om det är en massiv blödning (ofta är det ju då det behövs akut, en mindre blödning kan vänta) förrän patienten är röntgad (OK undersökt med metoder som ser innanför kroppskalet).
    Medvetslöshet kan bero på flera orsaker.
    Om jag förstått så tar det ofta tid innan ett tryck byggs upp så det blir skadligt för hjärnan.
Svar på tråden När ringer du 112 ?