• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-19 21:20:26 följande:
    Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Såga upp eller borra upp skallbenet.

Men det är ju en åtgärd som borde göras direkt på plats så snabbt som möjligt och därför krävs det akutläkare/ läkare!!
    Jodu, borra lite varsomhelst, utan att veta om det verkligen ÄR det som är problemet. Borra på vänster sida och blödningen sitter på höger, lyckat...
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 10:00:03 följande:
    Men då riskerar den ju att dö om jag förstår det rätt.
    Ja, det är risken man tar om man sätter sig i en bil. 
    Du riskerar alltid att dö! Men om du låter patienten sitta kvar i bilen och bara lyfter hakan så ökar du chansen att patienten överlever!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-19 19:35:36 följande:

Jag har alltid sagt att juridiska frågor är viktiga.

Är någon som hjälper till vid en olycka skyddad mot skadeståndskrav om något går fel? 
    Kan sen sjukhuset eller patienten skylla på mig och påstå att viss hjälp inte är förenlig med rekommendationerna som finns från vissa organisationer t.ex.?

Sjukhuset skulle kanske alltid skylla på någon annan om något inte blir optimalt.

Fallet Lanzinger visar att det kan bli aktuellt med rättegång i samband med olyckor. Så är det bara. Det får man även fundera över innan man hjälper. 

www.expressen.se/sport/alpint/familjen-lanzinger-vill-ha-det-kapade-underbenet/

Matthias Lanzingers fot var så illa skadad att läkarna amputerade den.
    Nu vill familjen ha det kapade underbenet.
    - Det måste bevisas att allt har gått rätt tillväga medicinskt sett, säger stjärnadvokaten Manfred Ainedter

Men vad gäller nu här? Är det vanligt med tvister efter olyckor? Skulle någon t.ex. kunna kräva ut ett protokoll från när någon larmade SOS larm? Vad första hjälparen t.ex. har sagt om skador eller situationer osv.? 
    Det skulle kunna bli diskussion kring varför man inte har skickat en ambulanshelikopter till olycksplatsen osv. 

Sådana frågor ÄR mycket intressanta. 

Vad kan hända om jag hjälper? 

Just det bör vi diskutera!

Men herregud, de som skulle hjälpa den där skidåkaren var ju där som personal. Det var inga lekmän som gjorde första hjälpen. 

Största problemet vi har i Sverige är att folk larmar utan att stanna och se vad de larmar om, att folk inte går kurser i första hjälpen och vet vilka BASALA saker de ska lära sig och sen kunna utföra på riktigt. 

Vi har diskuterat i flera månader och du tar inte till dig! Skriv till hälso och sjukvårdsministern och fråga om det är det största bekymret du har i världen!
  • Ewald01
    Anonym (Ambssk2) skrev 2017-12-20 10:52:04 följande:
    Jodu, borra lite varsomhelst, utan att veta om det verkligen ÄR det som är problemet. Borra på vänster sida och blödningen sitter på höger, lyckat...
    Men det gör ju en LÄKARE som 112 skickar ut i så fall. Helikoptern har ju utrustning för att kunna bedöma patienter.

Mitt "jobb" som första hjälpare är ju bara att larma in att jag bedömer att personen troligtvis har svåra skallskador. Då skulle jag undvika att lägga personen i chockläge. 112 vet ju inte hur det ser ut på plats!

Därför kommer man ju fram att man alltid ska skicka en läkare vid svåra olyckor. Vad jag har förstått så görs nödoperationer av akutläkare på kritiska patienter direkt t.ex. på ambulanshelikoptern i Tyskland. Det är ingen skämt alls! Men jag kan kolla igen.
  • sextiotalist
    Ewald01 skrev 2017-12-20 10:58:40 följande:
    Men det gör ju en LÄKARE som 112 skickar ut i så fall. Helikoptern har ju utrustning för att kunna bedöma patienter.

Mitt "jobb" som första hjälpare är ju bara att larma in att jag bedömer att personen troligtvis har svåra skallskador. Då skulle jag undvika att lägga personen i chockläge. 112 vet ju inte hur det ser ut på plats!

Därför kommer man ju fram att man alltid ska skicka en läkare vid svåra olyckor. Vad jag har förstått så görs nödoperationer av akutläkare på kritiska patienter direkt t.ex. på ambulanshelikoptern i Tyskland. Det är ingen skämt alls! Men jag kan kolla igen.
    Nej, en helikopter har ingen MR eller röntgenutrustning. Helikoptrarna är vad jag förstått utrustade på samma sätt som en ambulans och orsaken till att man använder helikopter är av två orsaker, snabbare in till sjukhuset och/eller områden som inte går att nås med bil.

Läkare är inte med, deras arbete är att ta hand om patienten när den kommer till sjukhuset, personalen i helikopter/ambulans ska hålla patienten i liv tills de kommer till sjukhuset.
    Sedan kan det undantagsfall finnas med läkare, men vid just olyckor så är det viktigaste att få patienten till sjukhuset.
    Du har sett för mycket på Cityakuten helt enkelt (för där är ju läkare med).

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2017-12-20 10:57:53 följande:
    Men herregud, de som skulle hjälpa den där skidåkaren var ju där som personal. Det var inga lekmän som gjorde första hjälpen. 

Största problemet vi har i Sverige är att folk larmar utan att stanna och se vad de larmar om, att folk inte går kurser i första hjälpen och vet vilka BASALA saker de ska lära sig och sen kunna utföra på riktigt. 

Vi har diskuterat i flera månader och du tar inte till dig! Skriv till hälso och sjukvårdsministern och fråga om det är det största bekymret du har i världen!
    Det hänger kanske ihop med att första hjälpare inte är skyddade av ngn lag i Sverige.

Du kan ALLTID bedöma fel!! Inga kurser hjälper här!

Vissa saker som vissa SSK rekommenderar låter ju som en skämt t.ex. att luta en person med misstänkta nack- och ryggskador framåt i bilen när den vill kräka.

Men genom att luta framåt och sen tillbaka och framåt igen skulle man ju förvärra saken.

Uttag och stabilt sidoläge är väl bättre?
  • Ewald01
    sextiotalist skrev 2017-12-20 11:03:45 följande:
    Nej, en helikopter har ingen MR eller röntgenutrustning. Helikoptrarna är vad jag förstått utrustade på samma sätt som en ambulans och orsaken till att man använder helikopter är av två orsaker, snabbare in till sjukhuset och/eller områden som inte går att nås med bil.

Läkare är inte med, deras arbete är att ta hand om patienten när den kommer till sjukhuset, personalen i helikopter/ambulans ska hålla patienten i liv tills de kommer till sjukhuset.
    Sedan kan det undantagsfall finnas med läkare, men vid just olyckor så är det viktigaste att få patienten till sjukhuset.
    Okej, då är systemet i Sverige ett helt annat som i D och A. Det är ju det "amerikanska" systemet vad jag förstår.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-19 19:05:07 följande:
    Det var en reportage. Hur polisen i Tyskland arbetar.

De skickar till och med en helikopter för att filma olyckor för ytterligare utrednigar och rättegånger.

Så vad är ditt problem?

Det hade mycket väl att göra med tråden. Min fråga var ju när SOS larm skickar ut en helikopter med läkare till olyckor/ en skadad i Sverige.

Vi har ju sagt att man inte skickar ut en helikopter trots att en skadad har hjärtestillstånd och starka blödningar. Man får då inte ens en läkare utan en sjuksköterska.

En sjuksköterska kan dock t.ex. inte göra ev. nödvändiga akutåtgärder på plats som ev. är nödvändiga för att rädda liv. Förstår jag det rätt?
    Varför får man inte en helikopter om den skadade har hjärtstillestånd? Du häver ur dig saker som inte passar in i något sammanhang. 
    Du är så OT i den här tråden, du får återgå till din egen om du ska prata Tyskland vettdu! OT betyder Off Topic, utanför ämnet. Läs trådstarten igen så kanske det går upp ett ljus för dig. 

Vill du hellre ha ut en psykiatiker eller en erfaren ambulanssjuksköterska? Du skriver läkare, hur många läkare i Sverige har kompetens att arbeta på en skadeplats? Dom brukar mest vara till besvär om dom dyker upp. Sjuksköterskor med utbildning och erfarenhet däremot, det är dom som gör rätt bedömningar och åtgärder prehospitalt. De tämligen få läkare som har utbildning kring detta gör självklart mkt nytta dom med. Men då de är få och de saker de gör på skadeplats utöver sjuksköterskornas kompetens inte är speciellt många (för man kan inte göra spec mkt mer, man opererar inte, man röntgar inte (UL finns) man borrar inte.....) Det är få patienter som KRÄVER den kompetensen för att överleva på väg till sjukhus. 

Så vilka åtgärder saknar du prehospitalt? Tell us!!!! Vi inkompetenta sjuksköterskor som vet mkt mindre än dig......
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 10:58:40 följande:

Vilken utrustning har helikoptern? 
    Man larmar ut helikoptern pga skadescenariot, inte pga enskilda skador initialt. 
  • Dame2017
    sextiotalist skrev 2017-12-20 11:03:45 följande:

Vissa helikoptrar har läkarbemanning. Inte alla. 

Skulle vara spännande att se en helikopter med en CT....då krävs väl flygplats för att kunna landa
Svar på tråden När ringer du 112 ?